31.8.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Franz-nm7jy).
S pohonom zadných kolies a veľkým množstvom okamžitého krútiaceho momentu by to mala byť zábava.
Elektrické vozidlá sú zvyčajne ťažšie, ale Ariel E-Nomad nie je typickým elektrickým vozidlom. Okrem toho, že sa zbavil mnohých častí karosérie vrátane dverí, má toto koncepčné vozidlo určené na cestu kamkoľvek len dve sedadlá. Vychádza z nedávno predstaveného modelu Nomad 2, ale bez pohonnej jednotky Focusu ST. Namiesto 2,3-litrového štvorvalcového benzínového motora s turbodúchadlom využíva jeden elektromotor.
Relatívne malá batéria
Elektromotor poháňa zadné kolesá a v terénnom vozidle s hmotnosťou pod 900 kg produkuje zdravý výkon 281 koní a krútiaci moment 361 Nm. Áno, tento malý chlapík váži len 896 kg. So zdravým množstvom výkonu, ktorý musí rozhýbať také ľahké vozidlo, nie je divu, že Ariel E-Nomad zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,4 sekundy. Zhodou okolností sa vyrovná zrýchleniu svojho súrodenca so spaľovacím motorom.
Aby spoločnosť Ariel udržala hmotnosť pod kontrolou, rozhodla sa použiť relatívne malú batériu. Batéria má kapacitu 41,0 kilowatthodín, čo stačí na 150 km medzi jednotlivými nabitiami. Nedostatočný dojazd by však nemal byť problémom, keďže E-Nomad nie je stavaný na každodenné dochádzanie do práce. Je to víkendové vozidlo na zábavu pri jazde (ďaleko) mimo vychodených ciest. S množstvom okamžitého krútiaceho momentu musí byť jazda v náročnom teréne zábavná.
Súprava batérie váži necelých 299 kg, teda takmer tretinu hmotnosti vozidla. Kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti je namontovaná za prepážkou. Doplnenie batérie z 20 % na 80 % pomocou domácej rýchlonabíjačky trvá menej ako 25 minút. Energiu dodáva pohonnej jednotke, ktorá váži len 203 kg. Toľko váži elektromotor, jednorýchlostná prevodovka a menič spolu. Súčasťou zostavy je aj diferenciál.
Na dosiahnutie takejto pozoruhodne nízkej pohotovostnej hmotnosti prišla britská špecializovaná spoločnosť s karosériou vyrobenou z biokompozitných prírodných vlákien. Vďaka nej sa Arielu podarilo znížiť hmotnosť o 9 % v porovnaní s karosériou z uhlíkových vlákien, pričom emisie CO2 vznikajúce pri výrobe sa znížili o 73 %.
Bude testovať prototypy
Použili sa ľanové vlákna, vďaka ktorým sa karoséria po skončení životného cyklu vozidla dá recyklovať. Táto ľahká karoséria je tiež aerodynamickejšia ako bežná karoséria Nomadu, keďže softvér na výpočtovú dynamiku tekutín (CFD) pomohol inžinierom znížiť koeficient odporu vzduchu o 30 %.
Ariel nemá v úmysle predávať E-Nomad, ale bude „monitorovať reakcie spotrebiteľov, aby mohol informovať svoje budúce plány“. Medzitým bude testovať prototypy a pokračovať vo vylepšovaní výrobku. Dúfame, že skôr ako neskôr dostane zelenú.
E-Nomad nám pripomína inú britskú automobilku s nízkym objemom výroby, ktorá v oblasti elektrických vozidiel presadzuje étos „svetlo je správne“. Nie, nie Lotus, ale Caterham so svojím nesmierne sľubným Projectom V. Elektrické športové kupé malo výkon 268 koní a pohon zadných kolies v koncepte, ktorý vážil len 1 190 kg. Plán je uviesť ho na trh buď koncom budúceho roka, alebo začiatkom roka 2026.
Mať tieto dve autá v garáži ako víkendové hračky znie priam ideálne.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Úplne nové „SUV“ s priestranným batožinovým priestorom. Toto je dobrá voľba
Land Rover vynovuje SUV Discovery. Mohlo by mať dokonca elektrickú verziu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.