1.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TDTVGarage).
Svoju úlohu zohrávajú emisné normy a optimalizácia výrobných nákladov. To sa prejavuje v rastúcom počte nie príliš úspešných benzínových motorov. Rozhodli sme sa hľadať tie, ktoré napriek pokročilej konštrukcii možno stále odporučiť.
Úspešné benzínové motory z posledných rokov existujú. Iste, skôr budete počuť o tých problémových, našťastie sú k dispozícii aj tie úspešné. V tomto článku vám predstavíme niekoľko vybraných agregátov, na ktoré sa môžete spoľahnúť. Nejde o motory, ktoré by boli úplne bez porúch, ale ich intenzita u nich nie je vysoká.
Honda: 1.5 VTEC Turbo
Motor 1.5 VTEC Turbo je jedným z najúspešnejších turbodúchadiel s priamym vstrekovaním paliva v posledných rokoch. Ide o štvorvalcový motor s hlavou DOHC a typickým systémom VTEC (ovládanie sacích a výfukových ventilov) spoločnosti Honda.
Tento motor mal európsku premiéru v 10. generácii modelu Civic v roku 2017. Stojí za zmienku, že je oveľa úspešnejší ako trojvalcová jednotka 1.0 VTEC používaná v rovnakom modeli. Motor 1.5 v modeli Civic má výkon 182 k a umožňuje modelu zrýchliť na 100 km/h za 8,2 – 8,6 sekundy. Okrem toho je jeho prevádzka pomerne úsporná.
Motor 1.5 VTEC Turbo nájdete aj v CR-V 5. generácie (173 k; verzie FWD a 4×4; posledná s prevodovkou CVT) a v HR-V II (tu vo výkonnej verzii 182 k, FWD, manuálna prevodovka a CVT).
Pri používaní motora 1.5 je dôležité nezabudnúť na pravidelnú kontrolu motorového oleja. Vo svete sú známe prípady prenikania paliva do oleja a zvyšovania jeho stavu. Tomu sa dá zabrániť tankovaním benzínu 98 a používaním oleja odporúčaného výrobcom (0W-20). Tento motor mal tiež problém so snímačom oleja (opravený v roku 2019).
Opel: 1.4 T
Tento motor sa najľahšie rozpozná podľa zdvihového objemu – pretože opísaný motor 1.4T (3. generácia rodiny 0) má zdvihový objem 1364 cm3. Píšeme o ňom preto, lebo od roku 2015 je k dispozícii nová generácia motorov Opel (objem 1399 ccm). Starší motor, ktorý odporúčame, má ešte nepriame vstrekovanie, vďaka čomu nie je mimoriadne úsporný, ale je odolný. Vďaka nepriamemu vstrekovaniu je vhodný aj na prevádzku na LPG. Inštalácie boli ponúkané v predajniach Opel aj Chevrolet – keďže tento agregát nájdete vo vozidlách oboch značiek.
Opísaný motor je, samozrejme, preplňovaný turbodúchadlom, má hliníkovú hlavu a liatinový trup. GM použil v pohone rozvodov reťaz, s ktorou nie sú žiadne problémy. Fázy časovania sú variabilné.
Tento motor mal premiéru v modeli Astra J, ale bol k dispozícii aj pre Opel: Zafira Tourer. Jednotka sa používala aj v Chevrolete: Trax a Aveo: Aveo, Cruze, Orlando a Trax. Jej veľká popularita je ďalšou výhodou, pretože prístup k dielom za dobré ceny aj k mechanikom je jednoduchý. Okrem toho je pomerne jednoduché namontovať plynový systém do motora 1,4T.
Medzi bežné problémy s touto pohonnou jednotkou patria: netesnosť chladiča oleja, poškodenie membrány krytu ventilov a poškodenie spätného ventilu sacieho potrubia (známeho ako „zátka“).
Renault-Nissan: 0,9 TCe
Existuje len veľmi málo trojvalcových motorov s malým objemom, ktoré sú hodné odporúčania. Jednotka 1.0 TSI koncernu Volkswagen medzi ne určite patrí, ale ukazuje sa, že nie je jediná svojho druhu. Rovnako dobrú povesť má aj motor 0,9 TCe.
Tento trojvalcový motor sa na trhu objavil v roku 2012 v modeli Clio 4. generácie. Bol však použitý v mnohých malých modeloch značiek Renault, Dacia aj Nissan. Vyskytoval sa aj vo vozidlách Smart.
Z hľadiska konštrukcie ide o pomerne jednoduchú jednotku: stále má nepriame vstrekovanie, turbodúchadlo s pevnou geometriou a variabilné fázy len na strane sania. Okrem toho má 0,9 TCe malé rozmery a váži menej ako 100 kg. Bohužiaľ, v prevádzke sa tento motor ukazuje ako nie taký úsporný, ako by sa dalo predpokladať. Práve z tohto dôvodu sa tu často objavuje LPG, ale pozor – nastavenie ventilov je drahé.
Je zaujímavé, že ani jednotky, ktoré už najazdili 200 000 km, nevykazujú nadmerné opotrebenie. V prípade modelu 0,9 TCe je dôležité pravidelne meniť olej (každých 15 000 km) a dbať na to, aby hladina oleja nebola príliš nízka (motor môže medzi jednotlivými výmenami spáliť trochu viac oleja). Typické poruchy? Skôr drobnosti, ako napríklad únik chladiacej kvapaliny z termostatu. Z vážnejších problémov – pozor na predčasné opotrebovanie napínača rozvodovej reťaze.
Toyota: 1.2T
Ako Toyota, len s hybridným pohonom? Je pravda, že hybridné pohonné jednotky Toyoty sú veľmi úspešné, ale aj v ich tieni sa dá nájsť niečo zaujímavé. Máme tu na mysli preplňovaný motor 1,2T, ktorý je označený ako D-4T.
Tento motor debutoval v roku 2015 v modeli Auris II, ale našiel si cestu aj do modelov C-HR I a Toyota Corolla. Populácia týchto modelov s agregátom 1,2T na trhu s náhradnými dielmi však nie je veľmi veľká.
Motor D-4T sa niekedy označuje aj ako 8NR-FTS. Motor má priame vstrekovanie, turbo a je z veľkej časti vyrobený z hliníka. Ako sa na jednotku Toyota patrí, má variabilné ovládanie ventilov. Na každom ventile tu nájdete variátory. Zaujímavým prvkom je systém, ktorý mu umožňuje pracovať pri nižšom zaťažení v Atkinsonovom režime. Motor Toyota v priemere toleruje systémy LPG.
Zoznam typických porúch je krátky. Okrem iného zahŕňa chybné zapaľovacie cievky a niekedy aj karbónové usadeniny na sacích ventiloch.
Volkswagen Group: 1.5 TSI Evo
Agregát 1.5 TSI EA211 Evo koncernu Volkswagen prišiel na trh v roku 2016. Motor debutoval v siedmej generácii Golfu, ale samozrejme sa objavil aj v mnohých ďalších modeloch koncernu. Nájdete ho v Audi A3, Q3, Seate Ateka, Leone, Tarraco a je v mnohých Škodách. V menších modeloch funguje dobre, ale v tých väčších je to otáznejšie, pretože klesá výkon a stúpa spotreba paliva.
Konštrukčne je 1.5 TSI Evo veľmi vyspelý. Hliníková konštrukcia, priame vstrekovanie, turbodúchadlo s variabilnou alebo pevnou geometriou, sacie potrubie integrované do hlavy. Filtre pevných častíc sa tu vyskytujú (zatiaľ sme nepočuli o problémoch), rovnako ako mäkké hybridy (v novších ročníkoch). Mali by sme dodať, že rad EA211 nemá nič spoločné s neúspešnými motormi TSI zo začiatku výroby. Okrem toho je tu už časovanie poháňané remeňom, a nie reťazou.
Veľkou výhodou motora 1,5 TSI Evo je prijateľná spotreba paliva a – najmä vo verzii s výkonom 150 k – dobrý výkon (v kompaktných vozidlách). Medzi typické poruchy patria úniky oleja z okolia fázových variátorov, trhanie pri štartovaní (150-koňová verzia s DSG) a usadzovanie karbónu.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prečo je motorový olej 5W-30 ideálny pre väčšinu moderných vozidiel
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.