2.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@artificialandmechanicalint7212).
Predstavte si, že ste sa zranili na odľahlej horskej ceste, ale podarilo sa vám kontaktovať záchrannú službu. Ak taliansky výskum prinesie ovocie, prvým, kto dorazí na miesto, môže byť malý humanoidný robot s jetpackom.
Využíva dvojnožca podobného dieťaťu
Projekt skupiny pre umelú a mechanickú inteligenciu na Talianskom technologickom inštitúte (Istituto Italiano di Tecnologia) využíva dvojnožca podobného dieťaťu určeného na výskum umelej inteligencie – iCub – a jeho cieľom je dostať ho na zem pomocou tryskoveho pohonu.
Okrem toho, že mu na chrbát pripevnili dvojprúdový balík, tím tiež obetoval pôvodné ohybné ruky robota podobné ľudským rukám v prospech ďalších ohnivých JetCatov. Výskumníci tvrdia, že ťah dosahuje maximálne 1 000 N (približne 225 lbf) a teplota výfukových plynov môže dosiahnuť až 800 °C (1 472 °F).
Model iRonCub3 inšpirovaný Tonym Starkom má novo vyvinutú titánovú chrbticu, ktorá mu pomáha vyrovnať sa so silami pri hre, a namiesto zábavného vonkajšieho obleku na predchádzajúcom prototype má tepelne odolné kryty. Nová elektronika zásadne zmenila jetpack. Nainštalovali sme doň snímače sily a krútiaceho momentu a odstránili sme niektoré komponenty, aby sme uvoľnili miesto pre modernizovaný systém.
Ako môžete vidieť na videu vyššie, projekt je ešte len v počiatočnom štádiu vývoja, ale tím už otestoval humanoida poháňaného tryskami v aerodynamickom tuneli, aby overil letecké simulácie. Aj napriek tomu, že niekoľkokrát zapli trysky, iRonCub3 sa ešte nevzniesol. Tím však verí, že čoskoro dosiahne vznášanie sa.
Bol overený plánovač trajektórie
Na inom mieste boli vyvinuté a analyzované algoritmy riadenia letu a v simuláciách bol overený plánovač trajektórie. Tím v súčasnosti pracuje na „odhade polohy a orientácie robota v priestore“ s využitím údajov z jeho inerciálnej meracej jednotky a hĺbkovej kamery Real Sense na hrudníku.
„Zložitosť tejto výskumnej osi sa výrazne líši od klasických výziev humanoidnej robotiky,“ poznamenali výskumníci.
„Kľúčovú úlohu zohráva termodynamika, keďže emisný plyn turbíny má teplotu približne 800 stupňov Celzia a takmer rýchlosť zvuku; aerodynamika systémov s viacerými telesami potrebuje neurónové siete s fyzikálne informovanými komponentmi, ktoré sa vyhodnocujú online; nastavenia regulátorov musia kombinovať vysoko a nízkoprúdové aktuátory ako kĺby a turbíny; plánovače sú potrebné na generovanie nielen dynamiky motora, ale aj trajektórie turbíny. Experimentálne overovanie je rovnako závažné ako nebezpečné, takže priestor na improvizácie je malý.“
Konečným cieľom je mať humanoidy, ktoré môžu letieť na miesto katastrofy/pohotovosti a vykonávať letecké kontroly alebo poskytovať kľúčové údaje vzdialenému personálu. Bude však schopný aj pristáť a chodiť, pohybovať sa cez prekážky, vystupovať po schodoch, otvárať dvere a podobne. Ako už bolo naznačené, mohlo by to byť užitočné pri záchranných akciách na mieste, ale aj pri kontrole nebezpečných budov alebo infraštruktúry.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Na železniciach pracujú veľké humanoidné roboty. Budúcnosť sa už blíži
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.