3.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Auditography).
Nový super kokpit, benzínový motor z modelu A5, plug-in hybrid a Sportback. Fanúšikovia SUV so slabosťou pre štyri kruhy si môžu vydýchnuť – konečne je tu nové Audi Q5.
Od roku 2008 sa ich predalo 2,6 milióna, čo je úspešný príbeh. Pričom Q5 číslo 1 s 1,6 milióna dodaných kusov bola výrazne populárnejšia ako druhá generácia. Tá je na trhu od roku 2016 a teraz má akoby kilometrové fúzy. Je teda najvyšší čas na výmenu stráží.
Tretia generácia je zvonku stále ľahko rozpoznateľná ako Q5, ale inak je takmer všetko nové. Poďme sa bližšie pozrieť na to, s čím Ingolstadt prišiel, aby zobral chlieb BMW X3 a Mercedesu GLC.
Exteriér
Podobne ako nedávno predstavený model A5, aj nový Q5 je založený na takzvanej prémiovej spaľovacej platforme (PPC). Časy pomerne striedmeho, funkčného dizajnu sú pre SUV strednej triedy od Audi konečne preč. Nový model vyzerá oveľa agresívnejšie a hranatejšie ako predtým. Samotné Audi hovorí o vzhľade s väčším charakterom a svalnatosťou SUV. Všetko sa posunulo o úroveň vyššie – svetlomety, ramená, zadné svetlá. Ten je teraz ako nevyhnutný svetelný pás.
Ako čitatelia, ktorí majú blízko k Audi, vedia, dizajn osvetlenia je v súčasnosti posvätnou kravou ingolstadtskej spoločnosti. Nové Matrix LED svetlomety pozostávajú z 15 prepínateľných prvkov, ktoré umožňujú osem rôznych svetelných signatúr. Vzadu je situácia ešte divokejšia vďaka digitálnym zadným svetlám OLED 2.0. Nové zázračné zadné svetlá sme už mohli obdivovať na modeloch A5/S5 a A6 e-tron. Teraz sa aktívny svetelný podpis dostáva aj do modelu Q5.
To znamená, že svetelná grafika sa môže pohybovať aj počas jazdy. Na dosiahnutie tohto cieľa šesť panelov OLED s celkovým počtom 266 segmentov generuje nový obraz niekoľkokrát za sekundu pomocou špeciálne vyvinutého algoritmu.
Audi po prvý raz v Európe zavádza aj projekčné svetlo v zadnom spojleri, ktoré premieta grafiku do zadného okna a zväčšuje tak plochu brzdového svetla. Mimochodom, to je viditeľné len pre tých, ktorí jazdia vzadu. Vodič si to pri pohľade do spätného zrkadla neuvedomuje. Všetky tieto svetelné prvky sú však za príplatok.
Dĺžka 4 717 mm, šírka 1 900 mm, výška 1 651 mm a rázvor náprav 2 820 mm sú úplne bez príplatku. To znamená, že nová Q5 je o dobrých 3,5 centimetra dlhšia ako jej predchodca. Ostatné hodnoty zostávajú takmer rovnaké.
Na výber sú tri vonkajšie povrchové úpravy: Basic, Advanced a S line. Dostupné disky kolies majú veľkosť od 17 do 21 palcov. Pre modely S line a S sú štandardom 19-palcové kolesá. Na požiadanie sú k dispozícii aj niektoré aerodynamicky optimalizované disky s veľkosťou 17 až 19 palcov.
Motory
Silné prepojenie s novým modelom A5 nemožno prehliadnuť ani v prípade motorov. Nové spaľovacie motory Audi Knauser s takzvanou technológiou MHEV Plus sa takmer vydávajú za plné hybridy.
V novom motore 2.0 TFSI s výkonom 204 k, známom motore 2.0 TDI s výkonom 204 k a novom motore 3.0 V6 TFSI s výkonom 367 k v modeli SQ5 pozostáva systém zo 48-voltovej lítium-železofosfátovej batérie s kapacitou 1,7 kWh, remeňového štartovacieho generátora a nového generátora pohonu (t. j. elektromotora), ktorý je umiestnený priamo na výstupnom hriadeli prevodovky. Ten zvyšuje výkon až na 24 k a rekuperuje až na 34 k.
Všetky motory sú spojené so 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou; iba štvorvalcový benzínový motor je k dispozícii aj ako model s pohonom predných kolies. V roku 2025 budú nasledovať dva plug-in hybridy založené na 2,0-litrovom benzínovom motore. Ich výkon bude 299 a 367 k a elektrický dojazd bude viac ako 50 km (stará Q5 mala dojazd 37 km).
Podvozok
Audi tvrdí, že vďaka päťprvkovému zaveseniu predných a zadných kolies získala nová Q5 „do značnej miery neutrálne jazdné vlastnosti“. Okrem toho by optimalizované nastavenie odpruženia a riadenia malo viesť k „citeľnému zvýšeniu komfortu“.
Vozidlo schádza z výrobnej linky s oceľovým zavesením a progresívnym riadením v štandardnej výbave. Alternatívne je k dispozícii športové odpruženie s pasívnymi tlmičmi FSD (Frequency Selective Damping) a „agilnejšou prednou nápravou“. Systém FSD znižuje tlmenie najmä pri vysokých frekvenciách – napríklad na dlažobných kockách – a zachováva vysoké tlmenie pri nízkych frekvenciách, napríklad pri zmene jazdného pruhu alebo pri prejazde zákrutou. Športové odpruženie je súčasťou štandardnej výbavy modelu SQ5.
Treťou možnosťou je adaptívne vzduchové odpruženie. V porovnaní s predchádzajúcim modelom by malo ponúkať citeľne väčšie rozpätie medzi komfortným a športovým režimom. Režim „Lift“ sa zdvihne až o 45 mm, v režime „Offroad“ je to 30 mm. V režime Dynamic je naopak o 15 mm nižšie.
Interiér
Princípy prepracovania s OLED zakriveným displejom (11,9-palcové prístroje, 14,5-palcový infotainment) a voliteľným 10,9-palcovým displejom pre cestujúcich z modelu A5 už poznáme. V prípade novej Q5 bol dizajn kokpitu mierne upravený do podoby SUV, ale vo všeobecnosti zostáva verný svojej novej línii.
To je dobre, nový dizajn interiéru je tiež veľmi príjemný. Kvalita interiéru Q5 pôsobí na prvý pohľad rovnako vynikajúcim dojmom ako v modeli A5.
Infotainment využíva ako operačný systém Android Automotive OS. Obsah sa aktualizuje prostredníctvom aktualizácií over-the-air. Služby Audi connect sú preto vždy aktuálne. Aplikácie, ako napríklad YouTube, sú integrované priamo do MMI, takže na ich používanie nepotrebujete smartfón.
Head-up displej má o 85 percent väčšiu obrazovku ako jeho predchodca a teraz sa dá ovládať aj z volantu. Nový Audi Assistant (po prvýkrát s vlastným avatarom) využíva ChatGPT na odpovedanie na otázky a požiadavky cestujúcich.
Za príplatok je nainštalovaný Bang & Olufsen Premium Sound System so 685-wattovým zosilňovačom a 16 reproduktormi, ktorý potláča rušivý hluk v interiéri pomocou funkcie Vehicle Noise Compensation (VNC).
Zástupcovia Audi radi upozorňujú na nové interakčné svetlo, svetelný pás medzi prístrojovou doskou a čelným sklom, takmer v súvislej slučke. Ten sa dá použiť na zobrazenie najrôznejších svetelných ozdôb, ale môže zobrazovať aj užitočné veci, ako napríklad stav nabitia, kontrolku pri odbočovaní alebo upozornenie na premávku/objekt pri otváraní dverí.
Priestor vzadu sa počas prvého testu na krátkom sedadle ukázal ako pomerne veľkorysý. Ingolstadtská spoločnosť hrdo poukazuje na posuvnú zadnú lavicu. Objem batožinového priestoru je 520 až 1 473 litrov. Predchádzajúci model mal 520 až 1 520 litrov. Vnútorný nakladací prah však už nie je taký vysoký, čo by malo uľahčiť nakladanie a vykladanie. Okrem toho sa teraz dá roleta batožinového priestoru uložiť pod podlahu batožinového priestoru.
Uvedenie na trh a ceny
Modely Q5 a SQ5 budú u európskych predajcov dostupné od prvého štvrťroka 2025. Objednávky je možné zadávať okamžite. Najdôležitejšími trhmi sú Severná Amerika (44 %) a Európa (35 %).
Referenčné ceny v Nemecku sa začínajú na 52 300 eur za benzínový motor s výkonom 204 k a pohonom predných kolies. Model s pohonom všetkých kolies je k dispozícii od 54 650 €.
Za diesel s výkonom 204 k si budete musieť pripraviť minimálne 57 100 €. SQ5 s motorom V6 s výkonom 367 k mení majiteľa od 82 900 €. Q5 Sportback bude nasledovať približne šesť mesiacov po uvedení na trh.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Hyundai oficiálne predstavil nové Santa Fe. Aké verzie a výkony dostal konkurent modelu Highlander?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.