3.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@zfgroup).
Čoraz viac vodičov sa už nespolieha na fungovanie podporných systémov počas jazdy, čo má negatívny vplyv na bezpečnosť. Automobilový priemysel sa teraz spája, aby tento problém riešil. Najmä preto, že podľa normy GSR2 bude v autách ešte viac systémov.
Aktívne podporné systémy sú v dnešných automobiloch normou. Okrem iného pomáhajú udržať vozidlo v jazdnom pruhu, upozorňujú na iné vozidlo v mŕtvom uhle zrkadiel alebo na potrebu zabrzdiť pred prekážkou.
Vo všeobecnosti aktívne podporné systémy v mnohých súčasných automobiloch fungujú dobre a vzbudzujú dôveru vodiča. Prvým príkladom je adaptívny tempomat, ktorý automaticky udržiava odstup od vozidla idúceho vpredu. Vďaka tomu je jazda po diaľnici bezpečnejšia a pohodlnejšia.
Aktívne podporné systémy: bude ich viac
Hoci Európska únia postupne sprísňuje predpisy týkajúce sa výbavy nových automobilov, bezpečnosť na cestách sa vôbec nezvyšuje tak, ako by sme si želali. Pripomeňme, že 6. júla 2022 vstúpil do platnosti balík bezpečnostných prvkov, ktoré majú byť súčasťou nových vozidiel (GSR2: General Safety Regulation).
Tieto predpisy sa pôvodne vzťahovali na automobily, ktoré debutovali na trhu po tomto dátume, t. j. po 6. júli 2022. Od 7. júla 2024 ich však už musia spĺňať všetky automobily ponúkané v showroomoch.
Čo sa v týchto právnych predpisoch vyžaduje? V prvom rade je potrebné vybaviť každé nové vozidlo inteligentným systémom rozpoznávania dopravných značiek (schopným prispôsobiť rýchlosť vozidla platným obmedzeniam), cúvacími senzormi alebo cúvacou kamerou, ako aj systémom udržiavania v jazdnom pruhu.
Problémom však je, že priemerný vek automobilu na Slovensku je 14 rokov. Odkiaľ pochádza tento údaj? Pochádza z údajov o vozidlách nahlásených na poistenie. A v takýchto autách je márne hľadať akýchkoľvek asistentov vodiča. Ich rozkvet sa začal naostro pred 8 až 10 rokmi.
Vodiči vypnú aktívne podporné systémy
Druhým problémom je, že aj keď sú už vozidlá vybavené asistenčnými systémami, vodiči ich často vypínajú. Mnohí z nich majú totiž pocit, že asistenti príliš zasahujú do ich činnosti alebo sú príliš hluční.
„Už teraz je náročné trvať na tom, aby výrobcovia do áut inštalovali najnovšie bezpečnostné technológie. Skutočnou výzvou je však presvedčiť spotrebiteľov, že tieto technológie sú potrebné,“
– Michiel van Ratingen, generálny riaditeľ Euro NCAP, hovorí pre britský časopis Autocar.
Ukazuje sa, že nielen správanie jednotlivých vodičov je dôvodom na znepokojenie. Ešte väčšími otáznikmi je ich všeobecný postoj k takýmto systémom. „Prevládajúca tendencia v médiách a na sociálnych sieťach odporúčať vypnutie systémov je dôvodom na znepokojenie,“ dodáva van Ratingen.
Spoločnosť Thatcham sa zapojila do akcie
Okrem organizácie Euro NCAP sa na podporných systémoch podieľa aj Massachusettský technologický inštitút, ktorý od roku 2015 vykonáva testovanie vodičov. Nedávno sa zapojila aj výskumná spoločnosť Thatcham. „Snažíme sa pochopiť, ako vodiči používajú asistenčné systémy a aké dobré je rozhranie človek-stroj,“ hovorí Tom Legget, expert na technológie vozidiel v spoločnosti Thatcham.
„Na základe testovania vieme o základných bezpečnostných výhodách týchto systémov, ale teraz chceme počuť od širokého spektra ľudí, ako ich používajú. Vieme napríklad, že ak vodiči vypnú systém udržiavania v jazdnom pruhu hneď po nastúpení do vozidla, všetky výhody systému sa stratia. Tomu sa snažíme zabrániť,“
– pokračuje Tom Leggett.
Briti sa domnievajú, že výskum systémov s ľudskou asistenciou bol doteraz príliš slabý. Preto sa zapojili do nového projektu.
„Urobili sme veľký kus práce pri inštalácii týchto systémov do vozidiel a ich čo najefektívnejšom fungovaní. Druhú polovicu rovnice však tvorí človek za volantom.“
– tvrdí Leggett.
Podľa Leggetta ľudia vypínajú podporné systémy, pretože nerozumejú ich výhodám. „Výskum MIT zatiaľ naznačuje, že správne nastavenie rozhrania človek-stroj je rozhodujúce pre to, aby ľudia systémy akceptovali a používali,“ – Leggett uzatvára.
Príliš veľké nádeje vodičov
Sú aj vodiči, ktorí vkladajú do systémov príliš veľké nádeje. Preto v ich prípade namiesto pomoci zvyšujú riziko nehody.
Dokázala to štúdia, ktorú uskutočnil Americký inštitút pre bezpečnosť na diaľniciach (IIHS). Podľa nej kombinácia adaptívneho tempomatu a napríklad systému na udržiavanie jazdného pruhu… zvyšuje výskyt rizika nehody o 10 %!
„Adaptívny tempomat poskytuje bezpečnosť, ale je dôležité zvážiť, ako môžu vodiči tieto výhody negovať. Ukázalo sa, že sa tak deje jeho nesprávnym používaním,“ hovorí Sam Monfort, ktorý viedol štúdiu IHHS.
Na druhej strane, niektoré systémy naozaj fungujú nepríjemne. Najlepším príkladom je inteligentný asistent rýchlosti pri jazde po diaľnici. Ten totiž číta rýchlosť z dopravných značiek a podľa toho automaticky upravuje rýchlosť.
Bohužiaľ, na diaľniciach sú takéto značky zvyčajne umiestnené na výjazdoch. V dôsledku toho začne vozidlo náhle spomaľovať. Napr. pri jazde v ľavom jazdnom pruhu v kolóne iných vozidiel.
To môže mať za následok nebezpečenstvo pre vodiča vozidla s takýmto systémom aj pre ostatných účastníkov cestnej premávky.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čo je asistent núdzového zastavenia? Ako funguje a aké má ďalšie funkcie?
ADAC kritizuje výkonnosť systémov udržiavania v jazdnom pruhu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.