3.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VisualCarReviews).
Vozidlá SUV sú všestranné, ale z hľadiska komfortu jazdy prehrávajú a vždy budú prehrávať s bežnými osobnými vozidlami. Prečo je to tak? Vysvetľuje to Hendrik Schnubrusch, inžinier, ktorý pracuje pre divíziu podvozkov spoločnosti Volkswagen.
Vozidlá SUV v súčasnosti lámu predajné rekordy. Napriek tomu, že kvôli vyššiemu ťažisku spotrebujú mimo mesta viac paliva a ich kúpa je drahšia ako v prípade porovnateľných osobných vozidiel, zákazníci po nich túžia. V minulom roku sa viac ako polovica európskych zákazníkov rozhodla práve pre terénne vozidlá.
Dôvod? Výnimočná všestrannosť. Vozidlá SUV a crossovery sú takmer rovnako univerzálne ako moderné smartfóny. Ľahko sa do nich nastupuje, ponúkajú nadpriemerne priestrannú kabínu a batožinový priestor a sú vhodné do mesta, na cesty aj do nie príliš náročného terénu. V druhom prípade je však dobré, aby boli vybavené pohonom 4×4. A čo komfort jazdy?
Komfort nikdy nebude taký ako v sedane
Prvým automobilom, ktorý ponúkal jazdný komfort porovnateľný s bežnými „osobnými automobilmi“, bol Volkswagen Tiguan. V porovnaní so svojimi konkurentmi, ako napríklad Mitsubishi Outlander 2. generácie, bol rýchlejší a plynulejšie „žehlil“ všetky nerovnosti na ceste. Okrem toho nemal terénnu neohrabanosť spomínaného konkurenta.
Stále však nedosahoval úroveň osobných vozidiel. Podľa podvozkového inžiniera Volkswagenu Hendrika Schnubruscha ho totiž terénne vozidlá z hľadiska komfortu nikdy nedobehnú. A to platí bez ohľadu na to, aká vyspelá je technológia.
„Robíme všetko pre to, aby boli čo najlepšie, ale vozidlá SUV budú stále poskytovať horší komfort a ovládateľnosť ako sedan alebo kombi,“
– hovorí Schnubrusch. Všetko to súvisí so zdvihom pruženia a polohou ťažiska.
„Napríklad Tiguan má dlhší zdvih odpruženia ako klasické osobné vozidlá. V dôsledku toho bude vždy ponúkať nižší komfort. A to platí bez ohľadu na to, koľko práce sme vynaložili na konštrukciu jeho odpruženia,“
– vysvetľuje Schnurbrusch.
Dvojventilové tlmiče
A Volkswagen v tejto oblasti robí veľa. Najmä v prípade nových modelov Tiguan a Passat. Tu sú Nemci obzvlášť hrdí na svoju novú generáciu, elektromagnetické tlmiče s dvoma elektromagnetickými ventilmi. Podobné sú použité aj v druhej inkarnácii Škody Kodiaq.
Nové tlmiče, pri ktorých môže riadiaca jednotka samostatne nastavovať kompresiu a odskok, boli doteraz vyhradené pre modely vyššej triedy. Výhody tohto riešenia sú však početné.
„Vďaka väčšiemu rozsahu nastavení a ich regulácii poskytujú nové tlmiče vyšší jazdný komfort a lepšie jazdné vlastnosti,“
– vysvetľuje Schnubrusch.
Budú sa ponúkať ako voliteľná výbava pre najnovšie inkarnácie modelov Passat a Tiguan. Tí, ktorí uprednostňujú komfort, by sa však mali poobzerať len po nemeckom kombi.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Prielom spoločnosti Hyundai. K dispozícii bude úplne nové pohonné ústrojenstvo s dojazdom 900 km
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.