4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WSJNews).
Japonský startup Space One Co. plánuje v decembri uskutočniť ďalší pokus o vypustenie rakety Kairos po tom, ako sa predchádzajúci pokus skončil neúspechom. Pri prvom marcovom štarte raketa krátko po štarte explodovala – palubný počítač spustil autodeštrukčnú procedúru. Spoločnosť Space One sa však nevzdáva a verí, že tentoraz všetko dopadne dobre.
Štart rakety Kairos sa má uskutočniť z kozmodrómu v oblasti západného Japonska, ktorý spravuje spoločnosť Space One. Túto spoločnosť založilo v roku 2018 konzorcium niekoľkých japonských spoločností, medzi ktorými sú – čo je zaujímavé – aj spoločnosti Canon a IHI Aerospace Co. Cieľom je vytvoriť efektívnu a cenovo výhodnú prepravnú službu – štarty rakiet majú byť nielen lacné, ale aj pravidelné. To však neznamená, že Kairos je obnoviteľná raketa.
Space One bola prvým subjektom v Japonsku
Spoločnosť Space One bola prvým subjektom v Japonsku, ktorý vyvinul raketu financovanú výlučne zo súkromných zdrojov. Doteraz v ňom prevládali iniciatívy realizované subjektmi napojenými na štát alebo súkromnými, ale financovanými štátom. Spoločnosť Space One plánuje, že do roku 2030 bude schopná uskutočniť až 30 štartov ročne, čo je vzhľadom na súčasné postavenie Japonska na trhu pomerne veľa.
Napriek marcovému neúspechu Space One pokračuje v práci na ďalších štartoch. Stojí za zmienku, že marcový výbuch neodradil inžinierov ani investorov – práve naopak: spoločnosť si udržala záujem, dobrú náladu medzi partnermi a akcionármi a, ako zdôrazňuje, odstránila najzávažnejšie problémy. Štart Kairosu, ktorý je naplánovaný na december, má za týchto podmienok mimoriadny význam, od jeho úspechu závisí ďalší rozvoj programu Space One.
Japonsko sa doteraz spoliehalo najmä na štátne vesmírne agentúry. Vďaka Space One sa môže pripojiť k svetovým lídrom v oblasti komerčných vesmírnych iniciatív. Tento startup využíva „dobré obdobie“ pre takéto iniciatívy – to všetko vďaka povzbudzujúcim právnym predpisom v Japonsku a snahe o rozvoj takýchto spoločností. Japonsko rozhodne nechce stáť bokom v čase, keď sa na celom svete upevňuje významný trend súkromných spoločností zaoberajúcich sa výskumom vesmíru.
Japonsko má potenciál
Preto má prípadný úspech Kairosu politický rozmer. Space One chce ukázať, že Japonsko má potenciál stať sa jedným z lídrov aj v tejto oblasti (Japonsko je rozhodne technologickou veľmocou, a to je veľká výhoda), najmä v kontexte komerčných vesmírnych služieb, ktoré by v budúcnosti mohli zohrávať obrovskú úlohu v globálnej ekonomike.
Ak bude decembrový štart Kairosu úspešný, Space One bude na dobrej ceste k dosiahnutiu svojho cieľa, ktorým sú pravidelné a cenovo výhodné lety do vesmíru. To priláka nielen potenciálnych zákazníkov, ale aj nových investorov, ktorí budú pravdepodobne podmieňovať vyloženie peňazí na stôl úspechom ďalšieho pokusu. Zdá sa, že trh s komerčnými vesmírnymi službami sa začína „zahusťovať“ – žiaľ, zdá sa, že Európa sú na chvoste tohto pelotónu….
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Cesta na Mars za 60 dní. NASA sa rozhodla pre revolučný projekt
Prelomové vesmírne lietadlo havarovalo pred prelomovým testom rakety Aerospike
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.