Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Kia predstavuje nové technológie regulácie teploty pre elektromobily

4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo). Nanochladiaca fólia pre teplo, sálavé vykurovanie proti chladu a rozmrazovanie čelného skla. „Deň tepelnej techniky“: Názov najnovšieho podujatia Hyundai-Kia bol zvolený správne, keďže sa...

4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo).

Nanochladiaca fólia pre teplo, sálavé vykurovanie proti chladu a rozmrazovanie čelného skla. „Deň tepelnej techniky“: Názov najnovšieho podujatia Hyundai-Kia bol zvolený správne, keďže sa týkal opatrení na boj proti horúčavám, ako aj efektívneho vykurovania.

Kia predstavuje nové technológie regulácie teploty pre elektromobily.
Foto: youtube.com/@MyCarlo

Spoločnosť predstavila tri technológie určené na zvýšenie komfortu v elektromobiloch v horúcom a chladnom počasí. V horúčavách by mala pomôcť nanochladiaca fólia na okná, sálavé kúrenie by malo udržať nohy v teple v chlade a kórejskí odborníci vyvinuli sklo s kovovým povlakom na rozmrazovanie okien. Všetky tri technológie sú už pripravené na sériovú výrobu.

Nanochladiaca fólia

Nanochladiaca fólia aplikovaná na čelné sklo vozidla je navrhnutá tak, aby pomáhala bojovať proti teplu. Na rozdiel od bežných tónovacích fólií nanochladiaca fólia nielenže blokuje infračervené žiarenie prichádzajúce zo slnka (často nazývané tepelné žiarenie), ale zároveň teplo opäť prepúšťa von. Fólia sa totiž skladá z troch vrstiev: Dve z nich odrážajú prichádzajúce žiarenie, tretia vyžaruje infračervené žiarenie strednej vlnovej dĺžky. To by potom malo byť vyžarované smerom von.

Fóliu možno použiť spolu s existujúcimi tónovacími fóliami bez ďalšieho zhoršenia priepustnosti svetla. Pri porovnaní sa ukázalo, že nanochladiaca fólia dokáže znížiť teplotu v interiéri o viac ako 12 stupňov.

Druhá technológia tiež súvisí so sálavým teplom, hoci je menej vhodná pre toto ročné obdobie: pri sálavom vykurovacom systéme vyžaruje vykurovacie teleso sálavé teplo na nohy cestujúcich. V chladnom počasí by sa tak mali nohy zohriať do troch minút. Údajne sa tým ušetrí až 17 % energie – pravdepodobne v porovnaní s bežným vykurovaním miestnosti.

Vykurovací prvok môže dosiahnuť teplotu 110 stupňov a je obalený tkaninou, ktorá vyžaruje infračervené lúče. Bezpečnostný systém rozpozná fyzický kontakt a okamžite zníži teplotu, aby sa zabránilo popáleniu. Vozidlo Kia EV9 predvedené na podujatí má deväť vyhrievacích panelov, ktoré sú umiestnené na stĺpiku riadenia, dverách vodiča a stredovej konzole, ako aj na dverách predného spolujazdca a pod podlahou odkladacej schránky. Systém sálavého vykurovania má byť integrovaný do budúcich modelov. Lexus už ponúka podobný systém v modeli RZ.

Existujúca výkonová elektronika

Tretí systém je užitočný v chladnom aj horúcom období. Na jeseň a v zime pomáha sklo s kovovou vrstvou odstraňovať ľad a vlhkosť z okien. Na rozdiel od bežných ohrievačov čelného skla, ktoré pracujú s tenkými volfrámovými drôtmi v čelnom skle, je však na ohrev okien potrebný 48-voltový systém – nie je teda vhodný pre bežné spaľovacie motory. Elektromobil si pravdepodobne bude vyžadovať znižovací menič, ak sa na tento účel nedá použiť existujúca výkonová elektronika (ako v prípade dômyselnej 400-voltovej znižovacej konverzie 800-voltových automobilov skupiny Hyundai-Kia).

Nanochladiaca fólia dokáže znížiť teplotu v interiéri o viac ako 12 stupňov.
FOTO: youtube.com/@halooto

Vďaka usadzovaniu kovových pár možno okná úplne rozmraziť do piatich minút pri teplote mínus 18 stupňov, čo je podstatne rýchlejšie a energeticky úspornejšie ako pri použití klimatizácie. V lete kovový povlak tiež blokuje minimálne 60 % slnečnej energie, čím znižuje potrebu chladenia. Technológia sa má použiť v budúcich vozidlách.

Na rozdiel od začiatkov dnes v elektromobile nemusíte mrznúť, ale účinnosť regulácie teploty zostáva problémom. Nanochladiaca fólia koncernu Hyundai-Kia má zrejme poskytovať lepšiu ochranu pred slnečným žiarením ako tónované okná – ak je to skutočne tak, bol by to dobrý nápad.

Skeptickejší sme v prípade sálavého vykurovacieho systému, ktorý by mal fungovať efektívnejšie ako vyhrievanie miestnosti, ale podstatne menej efektívne ako vyhrievanie sedadiel. To znamená, že je to pravdepodobne systém len pre tých, ktorí sú mimoriadne citliví na chlad. Opatrní sme aj v prípade tretieho systému: odparovanie kovov dokáže urobiť oveľa viac ako bežné vyhrievanie čelného skla, ale vyžaduje 48-voltový systém, čo pravdepodobne výrazne zvyšuje náklady.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nový patent na horúce dni. Umožňuje ochladiť interiér vášho auta o 20 stupňov

Najspoľahlivejšie ojazdené vozidlá. Ktorým výrobcom sa treba vyhnúť?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov