4.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MyCarlo).
Nanochladiaca fólia pre teplo, sálavé vykurovanie proti chladu a rozmrazovanie čelného skla. „Deň tepelnej techniky“: Názov najnovšieho podujatia Hyundai-Kia bol zvolený správne, keďže sa týkal opatrení na boj proti horúčavám, ako aj efektívneho vykurovania.
Spoločnosť predstavila tri technológie určené na zvýšenie komfortu v elektromobiloch v horúcom a chladnom počasí. V horúčavách by mala pomôcť nanochladiaca fólia na okná, sálavé kúrenie by malo udržať nohy v teple v chlade a kórejskí odborníci vyvinuli sklo s kovovým povlakom na rozmrazovanie okien. Všetky tri technológie sú už pripravené na sériovú výrobu.
Nanochladiaca fólia
Nanochladiaca fólia aplikovaná na čelné sklo vozidla je navrhnutá tak, aby pomáhala bojovať proti teplu. Na rozdiel od bežných tónovacích fólií nanochladiaca fólia nielenže blokuje infračervené žiarenie prichádzajúce zo slnka (často nazývané tepelné žiarenie), ale zároveň teplo opäť prepúšťa von. Fólia sa totiž skladá z troch vrstiev: Dve z nich odrážajú prichádzajúce žiarenie, tretia vyžaruje infračervené žiarenie strednej vlnovej dĺžky. To by potom malo byť vyžarované smerom von.
Fóliu možno použiť spolu s existujúcimi tónovacími fóliami bez ďalšieho zhoršenia priepustnosti svetla. Pri porovnaní sa ukázalo, že nanochladiaca fólia dokáže znížiť teplotu v interiéri o viac ako 12 stupňov.
Druhá technológia tiež súvisí so sálavým teplom, hoci je menej vhodná pre toto ročné obdobie: pri sálavom vykurovacom systéme vyžaruje vykurovacie teleso sálavé teplo na nohy cestujúcich. V chladnom počasí by sa tak mali nohy zohriať do troch minút. Údajne sa tým ušetrí až 17 % energie – pravdepodobne v porovnaní s bežným vykurovaním miestnosti.
Vykurovací prvok môže dosiahnuť teplotu 110 stupňov a je obalený tkaninou, ktorá vyžaruje infračervené lúče. Bezpečnostný systém rozpozná fyzický kontakt a okamžite zníži teplotu, aby sa zabránilo popáleniu. Vozidlo Kia EV9 predvedené na podujatí má deväť vyhrievacích panelov, ktoré sú umiestnené na stĺpiku riadenia, dverách vodiča a stredovej konzole, ako aj na dverách predného spolujazdca a pod podlahou odkladacej schránky. Systém sálavého vykurovania má byť integrovaný do budúcich modelov. Lexus už ponúka podobný systém v modeli RZ.
Existujúca výkonová elektronika
Tretí systém je užitočný v chladnom aj horúcom období. Na jeseň a v zime pomáha sklo s kovovou vrstvou odstraňovať ľad a vlhkosť z okien. Na rozdiel od bežných ohrievačov čelného skla, ktoré pracujú s tenkými volfrámovými drôtmi v čelnom skle, je však na ohrev okien potrebný 48-voltový systém – nie je teda vhodný pre bežné spaľovacie motory. Elektromobil si pravdepodobne bude vyžadovať znižovací menič, ak sa na tento účel nedá použiť existujúca výkonová elektronika (ako v prípade dômyselnej 400-voltovej znižovacej konverzie 800-voltových automobilov skupiny Hyundai-Kia).
Vďaka usadzovaniu kovových pár možno okná úplne rozmraziť do piatich minút pri teplote mínus 18 stupňov, čo je podstatne rýchlejšie a energeticky úspornejšie ako pri použití klimatizácie. V lete kovový povlak tiež blokuje minimálne 60 % slnečnej energie, čím znižuje potrebu chladenia. Technológia sa má použiť v budúcich vozidlách.
Na rozdiel od začiatkov dnes v elektromobile nemusíte mrznúť, ale účinnosť regulácie teploty zostáva problémom. Nanochladiaca fólia koncernu Hyundai-Kia má zrejme poskytovať lepšiu ochranu pred slnečným žiarením ako tónované okná – ak je to skutočne tak, bol by to dobrý nápad.
Skeptickejší sme v prípade sálavého vykurovacieho systému, ktorý by mal fungovať efektívnejšie ako vyhrievanie miestnosti, ale podstatne menej efektívne ako vyhrievanie sedadiel. To znamená, že je to pravdepodobne systém len pre tých, ktorí sú mimoriadne citliví na chlad. Opatrní sme aj v prípade tretieho systému: odparovanie kovov dokáže urobiť oveľa viac ako bežné vyhrievanie čelného skla, ale vyžaduje 48-voltový systém, čo pravdepodobne výrazne zvyšuje náklady.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový patent na horúce dni. Umožňuje ochladiť interiér vášho auta o 20 stupňov
Najspoľahlivejšie ojazdené vozidlá. Ktorým výrobcom sa treba vyhnúť?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.