5.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TopGear).
Briti sa po letných prázdninách vrátili s prekvapením v podobe návratu vlajkovej lode Grand Tourer do ponuky výrobcu z Gaydonu. Nový Aston Martin Vanquish tretej generácie debutuje s výkonným preplňovaným motorom V12 ako najrýchlejší model v 111-ročnej histórii značky. Čo o ňom vieme?
Po šesťročnej prestávke sa do ponuky britskej značky vracia Aston Martin Vanquish. Nová tretia iterácia vlajkovej lode Grand Tourer je – ako tvrdí výrobca – najlepšou vlajkovou loďou v 111-ročnej histórii značky a zároveň najrýchlejším sériovo vyrábaným Aston Martinom. Existuje dôvod, prečo sa do predaja dostane iba 1 000 kusov.
Predstavením modelu Vanquish sme zavŕšili novú generáciu ponuky športových vozidiel Aston Martin. Vanquish je skutočnou vlajkovou loďou v každom ohľade. Takou, ktorá ďalej napĺňa naše poslanie vytvárať najvýkonnejšie, najkrajšie a najvzrušujúcejšie vozidlá na trhu ultraluxusných športových vozidiel. Vanquish je najvernejší z Aston Martinov. Je dokonale navrhnutý a dokonale skonštruovaný a stanovuje nové štandardy výkonu, štýlu a luxusu pre novú generáciu znalcov.
Aston Martin Vanquish nezameniteľná a mohutná silueta
Aston Martin Vanquish meria 4850 mm na dĺžku, 1290 mm na výšku a 2044 mm na šírku. Nový Vanquish s rázvorom 2885 mm pôsobí dojmom mohutného a silného kupé, ktoré pod svojou dlhou kapotou skrýva niečo výnimočné – v skutočnosti to tak naozaj je.
Predný nárazník zdobí výrazná obrovská mriežka s horizontálnymi mriežkami, veľké tienidlá svetlometov s jedinečnými charakteristickými svetlami LED a karbónové vložky nárazníka. Najpôsobivejším prvkom je však kapota motora s rozmerným výčnelkom prekrývajúcim predný nárazník. Kapota má tiež integrované karbónové výduchy vzduchu, ktoré zabezpečujú lepšie prúdenie vzduchu v motorovom priestore.
Z profilu vyzerá vozidlo veľmi silno. Pri pohľade na Vanquish zboku vidíte, aká dlhá je jeho predná časť a ako je špička nárazníka špecifickým spôsobom pretiahnutá cez mriežku – z tohto pohľadu vyzerá ako hladný žralok. Nízka a pretiahnutá vlajková loď vyzerá fenomenálne. Na prvý pohľad upúta aj panel a pôsobivo veľké prahy, ktoré boli vyrobené z uhlíkových vlákien, rovnako ako nafúknuté podbehy kolies. Veľmi pôsobivé sú aj zadné dvere – futuristické a veľmi masívne. Je tu veľký karbónový panel, obrovský difúzor a štyri koncovky výfuku, z ktorých vychádza rev dvanásťvalcového agregátu.
Aston Martin Vanquish – elegantný a moderný
V kabíne Aston Martin Vanquish sa spája šport s eleganciou. Na povrchovú úpravu interiéru boli použité vysokokvalitné materiály zmiešané s pevnými panelmi z uhlíkových vlákien. Digitálne prístroje (10,25 palca) dvojramenný volant s dotykovými trackpadmi, nový multimediálny systém (10,25 palca) alebo stredový tunel prepchatý fyzickými tlačidlami – to všetko sme už videli v nových modeloch značky. V druhej časti kabíny dvojmiestneho GT bol pre cestujúcich vyčlenený priestor na štyri kufre, ktoré si môžu zbaliť na dlhšiu cestu.
Luxus ide ruka v ruke s modernosťou, pretože nový Vanquish je vybavený množstvom bezpečnostných a asistenčných systémov a ponúka bezdrôtovú podporu pre Apple CarPlay alebo Android Auto. Z informačno-zábavného systému môže vodič využívať aj rozsiahlu navigáciu a ďalšie online funkcie. O komfortný dojazd sa postará aj audiosystém Bowers & Wilkins s 15 reproduktormi na palube.
Aston Martin Vanquish – výkonný V12 a lepšie jazdné vlastnosti
Nový Aston Martin Vanquish sa vracia s preplňovaným dvanásťvalcom s objemom 5,2 litra. Tento agregát generuje 835 k (pri 6 500 ot/min) a 1 000 Nm (pri 2 500 – 5 000 ot/min), čo pri čistej hmotnosti 1 774 kg – v kombinácii s 8-stupňovou automatickou prevodovkou, ktorá prenáša všetok krútiaci moment na zadnú nápravu – umožňuje zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 3,3 sekundy a maximálnu rýchlosť 345 km/h.
Bolo nepredstaviteľné, že by nový vlajkový model Aston Martin poháňalo niečo iné ako motor V12. Preto náš tím inžinierov kompletne prepracoval existujúci 5,2-litrový motor Twin-Turbo – od odliatku bloku až po hlavy valcov. Vďaka ambicióznym cieľom zvýšiť výkon a krútiaci moment a rovnako ambicióznym cieľom zlepšiť jazdné vlastnosti, účinnosť a súlad s globálnymi emisiami je výsledkom moderné majstrovské dielo.
Podobne ako DB12 a Vantage, aj nový Vanquish je postavený na hliníkovej konštrukcii karosérie s dvojitým vahadlovým zavesením vpredu a viacprvkovým vzadu. Dodatočné výstuhy podvozku zabezpečujú o 75 % vyššiu bočnú tuhosť v porovnaní s predchádzajúcim vlajkovým modelom Aston Martin DBS 770 Ultimate. Predĺženie rázvoru o približne 80 mm (medzi stĺpikom A a prednou nápravou) si vyžiadalo lepšie priečne vystuženie motora, ktoré zabezpečilo väčšiu torznú a bočnú tuhosť medzi prednými vežami zavesenia. Lepšia tuhosť uloženia tlmičov Bilstein DTX, nových a špeciálne kalibrovaných pre Vanquish, sa prejavuje vo vyššom komforte a príkladných jazdných vlastnostiach.
Vozidlo štandardne jazdí na 21-palcových diskoch, pre ktoré sú k dispozícii dve sady pneumatík – Pirelli P Zero (letné) alebo Pirelli P Zero Winter 2 (zimné). Vpredu má pneumatiky s rozmermi 275/35, vzadu sú širšie pneumatiky s rozmermi 325/30. Za kovanými diskami sa nachádzajú keramické brzdové kotúče (410 mm – vpredu, 360 mm – vzadu) a 6- (vpredu) a 4-piestikové strmene
Aston Martin Vanquish – limitovaný na 1 000 kusov
Vozidlá sa už dajú objednať, ale cena zostáva záhadou. Prečo? Nuž, dá sa povedať, že pre zákazníkov, ktorí majú o nový model skutočný záujem, cena nebude hrať rolu. Najmä preto, že sa vyrobí len 1 000 kusov. To však nič nemení na skutočnosti, že tak ako pri všetkých ostatných modeloch Aston Martin, aj v rámci programu „Q“ budú môcť zákazníci ku konfigurácii svojho vysnívaného exemplára pristupovať úplne individuálne. V rámci programu Q môžu zákazníci sami meniť vzhľad drobných prvkov, úplne prepracovať dizajn kokpitu podľa vlastných predstáv a použiť materiály či farby, ktoré nenájdu v štandardnom konfigurátore.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Aston Martin Vanquish Jamesa Bonda je v dražbe
Aston Martin DBX prešiel faceliftom. Koniec základnej verzie a nový interiér
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.