7.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@recanything).
Povedal to Wayne Griffiths, šéf spoločnosti Cupra, ktorá vyrába elektrické SUV Tavascan v Číne.
Spoločnosť Cupra, ktorá bola založená v roku 2018, si za niekoľko rokov dokázala získať zákazníkov najprv novým, športovejším vzhľadom modelového radu Seat, použitím vlastného loga a potom aj vlastnými modelmi. Úspech, ktorý prepukol s modelom Formentor – kompaktným SUV kupé s výkonmi od 150 do 390 k – a ktorý pokračuje v nezmenšenej miere, pričom sa zameriava na tradičné motory aj elektrifikované a elektrické pohony.
Teraz sa však na obzore začínajú zbiehať ťažké mraky, ktoré majú podobu ciel uvalených Európskou komisiou na elektromobily vyrobené v Číne. Týka sa to aj modelu Cupra Tavascan, čo je elektrické stredne veľké SUV vyrábané v závode spoločnosti Volkswagen v Anhui, ktorý prevádzkuje spoločný podnik s čínskou skupinou JAC Automobile Group. To nie je malý problém pre španielskeho výrobcu, ktorý – ako informovala agentúra Reuters – prostredníctvom svojho generálneho riaditeľa Wayna Griffithsa spustil nový apel na Európu.
Budúcnosť v ohrození
Problémom je práve čínsky pas spoločnosti Tavascan. Clá, ktoré zaviedla Komisia, sa totiž týkajú všetkých elektromobilov vyrábaných v rámci hraníc východného gigantu bez ohľadu na to, ku ktorej značke patria.
„Nie sme čínska značka, ktorá sa snaží preniknúť na európsky trh. Naše autá nie sú určené pre masy. Nie sú dotované. Sú niečím iným. To sa snažíme vysvetliť,“
– Griffiths povedal na podujatí v Barcelone pri prezentácii spoločnosti Terramar.
Prvý muž španielskej automobilky ďalej zdôraznil, že „značka Cupra by bola zlikvidovaná“, ak by Európska komisia potvrdila clá, ktoré v súčasnosti predstavujú 21,3 % na model Tavascan. Presun výrobnej linky do európskeho závodu neprichádza do úvahy, investícia do rozšírenia továrne v Anhui sa už uskutočnila.
Problém, na ktorý Griffiths upozornil, spočíva v tom, že bez plánovaného predaja modelu Tavascan Cupra v budúcom roku by sa nesplnili ciele zníženia emisií CO2, ktoré stanovila EÚ, a preto by mu hrozili vysoké pokuty. Ako sa hovorí: pršia mačky a psi.
„Ohrozuje to celú finančnú budúcnosť spoločnosti. Zámerom bolo ochrániť európsky automobilový priemysel, ale pre nás to má opačný účinok.“
Podľa agentúry Reuters Griffiths uviedol, že v súčasnosti prebiehajú rokovania s „niekoľkými úrovňami“ Európskej komisie – spolu s nemeckou a španielskou vládou – s cieľom pokúsiť sa presvedčiť európske vedenie, aby znížilo alebo zrušilo plánované clá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Osud nafty v Európe je ohrozený. Pôjdu milióny áut do šrotu?
Toyota Starlet Cross: Cenovo veľmi dostupné SUV
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.