Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Tisíce prepustených pracovníkov v priemysle. Elektromobilita ublíži

11.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog). Automobilový priemysel čelí jednej zo svojich najväčších výziev: prechodu na elektromobily, ktorý si vyžaduje obrovské investície a zníženie nákladov. Krízu už pociťujú mnohé odvetvia,...

11.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@GommeBlog).

Automobilový priemysel čelí jednej zo svojich najväčších výziev: prechodu na elektromobily, ktorý si vyžaduje obrovské investície a zníženie nákladov. Krízu už pociťujú mnohé odvetvia, pričom najväčšie straty utrpeli výrobcovia automobilových súčiastok. Pripravuje sa prepúšťanie tisícov zamestnancov.

Tisíce prepustených pracovníkov v priemysle. Elektromobilita ublíži.
Foto: youtube.com/@GommeBlog

Veľké spoločnosti ako ZF a Bosch robia škrty, na ktoré by pred desiatimi rokmi nikto nepomyslel. Počet prepustených pracovníkov sa bude počítať na tisíce. Podľa Združenia automobilových distribútorov a výrobcov (SDCM) sú hlavnými dôvodmi vlny prepúšťania pokles dopytu po tradičných spaľovacích vozidlách, nárast elektromobility a rastúca konkurencia zo strany ázijských výrobcov. Okrem toho k zhoršeniu finančnej situácie mnohých európskych spoločností prispelo aj napätie v globálnom obchode a zvýšené náklady na suroviny.

A to sme ešte len na prahu transformácie pohonných jednotiek na elektrické. Predaj vozidiel BEV je v porovnaní so spaľovacími vozidlami stále relatívne malý. Avšak práve kvôli emisným normám a novým bezpečnostným normám predaj automobilov celkovo prudko klesá. Príklady gigantov v automobilovom priemysle súčiastok ukazujú, aké to má dôsledky.

Spoločnosť ZF Friedrichshafen, jeden z najväčších nemeckých dodávateľov dielov, plánuje do roku 2028 zrušiť až 14 000 pracovných miest. Reaguje tak na klesajúci dopyt po tradičných automobilových súčiastkach a problémy spojené s nákladmi na prechod na elektromobilitu.

Ďalším gigantom je spoločnosť Bosch. Investovala obrovské sumy do vývoja technológií pre elektrické vozidlá a teraz pociťuje dôsledky pomalšieho rastu tohto trhu, než sa očakávalo. Spoločnosť oznámila plán prepustiť do roku 2025 1 500 zamestnancov v Nemecku.

Magna International, jedna z najväčších svetových spoločností vyrábajúcich automobilové súčiastky, vo svojej poslednej štvrťročnej správe oznámila horšie finančné výsledky v dôsledku menšieho počtu montovaných vozidiel. Riziko ďalšieho prepúšťania je reálne, keďže spoločnosť zápasí s rastúcimi výrobnými nákladmi a neistotou ohľadom budúcnosti trhu s elektrickými vozidlami.

Až 74 % spoločností uviedlo, že majú problémy preniesť rastúce prevádzkové náklady na výrobcov automobilov, čo je výrazný nárast oproti výsledku 52 % v minulom roku. Okrem toho sa až 52 percent dodávateľov obáva neistoty na trhu, čo je tiež nárast o 29 percentuálnych bodov oproti minulému roku.

Elektromobilita bude otravná

Hoci sa elektromobilita všeobecne považuje za budúcnosť automobilizmu, jej realizácia je mimoriadne náročná. Transformácia, ktorá mala priniesť inovácie a rast, teraz vyvoláva obavy o budúcnosť zamestnanosti a ekonomickej stability veľkých podnikov. Zdravie týchto spoločností zasa ovplyvňuje menších subdodávateľov. Tí si zasa už nemôžu dovoliť ďalšie investície do výskumu a vývoja.

Hromadné prepúšťanie (súčasné aj plánované) má a bude mať ďalekosiahle sociálne dôsledky pre ľudí aj pre hospodárstvo niektorých regiónov. Strata tisícov pracovných miest vedie k zvýšeniu nezamestnanosti a poklesu spotreby, čo sa prejaví na nižšom dopyte po výrobkoch, najmä takých, ako sú automobily. Automobilový priemysel je kľúčovým odvetvím v mnohých regiónoch Európy a problémy v tomto sektore by mohli mať reťazový účinok na ďalšie odvetvia, ako je oceliarsky, chemický alebo elektronický priemysel.

Rastúci počet pracovných miest súvisiacich s elektromobilitou v súčasnosti nedokáže kompenzovať prepúšťanie v dôsledku prechodu na elektromobily. Jedným z hlavných dôvodov je mimoriadne tvrdá konkurencia v podobe USA alebo Číny, ktoré finančne podporujú investície vo svojich krajinách viac ako Európska únia. Už teraz sa hovorí o presune výroby trakčných batérií a polovodičov z Európy do Číny a USA. Ústup investícií a zákaziek v Európe je zreteľne cítiť aj na Slovensku.

Transformácia, ktorá mala priniesť inovácie a rast, teraz vyvoláva obavy o budúcnosť zamestnanosti a ekonomickej stability veľkých podnikov.
Foto: youtube.com/@GommeBlog

Európania budú dlhšie jazdiť na spaľovacích autách

Prechod EÚ na elektromobily v skutočnosti znamená, že Európania budú dlhšie jazdiť na spaľovacích autách. To sa následne prejaví v tom, že priemerný vek používaného vozidla sa bude z roka na rok zvyšovať. Ľudia, ktorí si nemôžu dovoliť nové auto, najmä elektrické, si budú predobjednávať prostriedky na údržbu čoraz starších spaľovacích áut. A to bude znamenať impulz pre priemysel výroby náhradných dielov.

Údaje, vrátane historických, potvrdzujú predpoklad lepšej situácie a dobrej kondície nezávislého automobilového trhu v krízových situáciách, keď vodiči opravujú a servisujú svoje existujúce vozidlá a odkladajú nákup nových. Súčasná transformácia trhu sa dotýka najmä výrobcov automobilov, ale aj závodov výrobcov dielov dodávajúcich prvovýrobu. Tu sme svedkami oznámení o zmenách a následne, žiaľ, aj škrtov a ďalších predpovedí škrtov. V súčasnosti, podobne ako počas predchádzajúcich otrasov, sa trh s náhradnými dielmi drží lepšie a negatívne dôsledky uvedených zmien pociťuje v oveľa menšej miere. Treba tiež dodať, že transformácia sa netýka len straty pracovných miest. Tie sa v súvislosti s ňou aj vytvárajú. Treba si tiež uvedomiť, že napriek krvavým titulkom o prepúšťaní v automobilovom priemysle alebo o kolapse európskeho automobilového priemyslu, ktorý dobyli Číňania, sa európsky automobilový priemysel nechce vzdať a bude stále bojovať o svoju pozíciu.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Továreň Audi v Bruseli sa nezachráni. Zástupca výrobcu dostal veľmi nevďačnú misiu

Čínska spoločnosť BYD kupuje nemeckú sieť veľkých predajcov


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov