13.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TFLbike).
Fascinujú ma produkty, o ktorých ste nevedeli, že ich chcete, kým ste ich nevideli. Jedným z mojich obľúbených príkladov je Honda Motocompo, roztomilý skladací motocykel, ktorý navrhli tak, aby sa zmestil do kufra kompaktného auta Honda City z 80. rokov. Bol to šikovný malý nápad na viacrežimovú dvojstupňovú prepravu – vjazd do mesta, zaparkovanie tam, kde je to lacné a vytiahnutie miniskútra na posledný kilometer.
Teraz, po štyroch desaťročiach, by sa tento nápad mohol vrátiť – tentoraz ako dvojnásobný generátor na predĺženie dojazdu, ktorý môže počas jazdy dopĺňať energiu elektrickému vozidlu.
Malý motor poháňaný plynom
Myšlienka predlžovača dojazdu pre elektromobily spočíva v malom motore poháňanom plynom, ktorý by ste mohli natankovať a používať na udržiavanie elektromobilu v chode, keď nie je nablízku nabíjací port. Zvyčajne ide o mimoriadne výkonné generátory navrhnuté pre maximálnu účinnosť pri tejto jedinej úlohe – premene benzínu, či plynu na použiteľné elektróny.
Elektromobily Chevy Volt a BMW i3, ktorých výroba sa už skončila, mali skromný dojazd na batériu, ale vďaka predlžovačom dojazdu sa mohli dostať oveľa ďalej. Model i3 z roku 2019 zvládol na batériu iba 126 míľ (203 km), zatiaľ čo jeho extender mu umožnil prejsť celkovo 200 míľ (322 km).
Podľa nedávneho patentu má Honda tento koncept otočiť tak, že tento motor generátora zabalí do prenosného motocykla – a la Motocompo – takže máte možnosť zahodiť auto a jazdiť na dvoch kolesách, kedykoľvek sa vám zachce.
Na patentových výkresoch je na ilustráciu nápadu spoločnosti zobrazená Honda City z 80. rokov a jej Motocompo v kufri – aj keď, prirodzene, sú tu konektory na prívod a odvod vzduchu, takže dýcha studený, čerstvý vonkajší vzduch a nezapĺňa kabínu výfukovými plynmi. Áno, budete sa chcieť uistiť, že sú tieto prípojky tesné.
Nebude to jednoduché
Honda však bude mať pri kombinácii predlžovača dojazdu a ultrakompaktného motocykla čo robiť. BMW si do svojho i3 mohlo dovoliť zabudovať veľký motor Kymco s objemom 647 cm3, ktorý dosahoval výkon 34 k; Motocompo od Hondy z 80. rokov malo malý 49 cm3 motor s výkonom len 2,5 k. Niečo nám hovorí, že pri dnešných štandardoch pre dojazd elektrických vozidiel to nebude stačiť.
A hoci ma myšlienka vysúvacieho motocykla, ktorý môžete spustiť odkiaľkoľvek, kde zaparkujete, očarila, Honda v súčasnosti stále testuje tieto ultrakompaktné kufríkové motocykle. V novembri minulého roka začala predávať model Motocompacto, elektrickú reinkarnáciu modelu Motocompo za 995 USD, ktorý dosahuje maximálnu rýchlosť 24 km/h, na 3,5 hodiny nabíjania prejde 12 míľ (19 km) a váži 41 libier (18,5 kg).
Pôvodné Motocompo bolo dvakrát drahšie, dvakrát ťažšie a zložitě sa skladalo a rozkladalo. Nové elektrické vozidlo, ktoré sa dá kúpiť samostatne, zložím za 30 sekúnd a ľudia ho zjavne radi využívajú na krátke cesty v meste. A samozrejme, keďže je sám o sebe elektrický, ťažko ho využijete ako predlžovač dojazdu.
Nakoniec, podobne ako mnohé patenty výrobcov, to vyzerá na dlhý pokus. Ale táto myšlienka viacúčelového švajčiarskeho kolobežkára stále vzrušuje moju predstavivosť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Fiat pripravuje dva nové modely. SUV vyzerá šialene a fastback ešte lepšie
Nový Fiat Panda! Elektrický a údajne cenovo dostupný. Takto by mal vyzerať… Aký bude v skutočnosti?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.