Novinky, Tipy, Zaujímavosti,

Pozrite si: Prvý súkromný výstup do vesmíru na svete

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters). Ukončil sa prvý súkromný výstup do vesmíru na svete. Dňa 12. septembra 2024 o 7:58 EDT sa dvaja zo štvorčlennej posádky vesmírnej lode SpaceX...

17.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Reuters).

Ukončil sa prvý súkromný výstup do vesmíru na svete. Dňa 12. septembra 2024 o 7:58 EDT sa dvaja zo štvorčlennej posádky vesmírnej lode SpaceX Dragon Resilience vrátili po 106-minútovej pripútanej EVA vo výške 732 km nad Zemou.

Prvý súkromný výstup do vesmíru na svete.
Foto: youtube.com/@Reuters

Od roku 1965, keď sovietsky kozmonaut Alexej Leonov opustil svoju kapsulu Voschod 2, sa uskutočnilo množstvo výstupov do otvoreného vesmíru, ktoré sú na palube Medzinárodnej vesmírnej stanice (ISS), ak nechceme použiť lepší výraz, rutinnou operáciou. Až dodnes však bola táto činnosť vládnym monopolom vykonávaným na vládnych misiách s použitím vládnych kozmických lodí.

Veliteľ misie Polaris Dawn (a miliardár, zakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Shift4 Payments) Jared Isaacman, špecialistka misie Sarah Gillisová, pilot misie Kidd Poteet a špecialistka misie Anna Menonová si obliekli špeciálne vyrobené skafandre EVA, natlačili ich a „vyšli von“. Ide o prvý pokus súkromnej posádky o výstup do vesmíru na súkromne prenajatej komerčnej vesmírnej lodi.

Hoci vyzerajú veľmi podobne ako štandardné núdzové skafandre, ktoré používajú astronauti spoločnosti SpaceX, skafandre pre výstup do otvoreného vesmíru sa líšia tým, že sú robustnejšie a majú lepšiu tepelnú ochranu. Končatiny majú špeciálne kĺby, ktoré umožňujú väčšiu pohyblivosť, a nové prilby majú displej na hlave (HUD) a kameru.

Na rozdiel od sci-fi filmov, výstup do vesmíru nie je len otázkou navlečenia striebornej kombinézy a misky so zlatou rybkou. Používanie skafandra sa podobá skôr hĺbkovému potápaniu so zmiešaným plynom a vyžaduje si približne rovnakú prípravu.

Miliardár, zamestnanec SpaceX uskutočnil prvý súkromný výstup do vesmíru.

Keď posádka lode Polaris Dawn natlakovala svoje skafandre, musela dokončiť proces, ktorý začala deň predtým, keď znížila tlak v kabíne na približne polovicu atmosféry a zvýšila koncentráciu kyslíka. To malo umožniť jednak pohyb v skafandroch, jednak vyčistiť dusík z krvného obehu astronautov.

Po tom, ako sa dostali do skafandrov a kabína bola odtlakovaná, sa dokončila očista, keď sa im cez pupočníkové hadice pripojené k systému podpory života v kapsule privádzal čistý kyslík. Medzitým im sekundárna kyslíková slučka zabezpečovala chladenie.

SpaceX Dragon Deorbit a Splashdown of Polaris Dawn.

Po dokončení všetkých kontrol skafandrov a otočení nosa lode smerom k Slnku Isaacman otvoril motorizovaný poklop a vypustil posledný vzduch. Isaacman potom opustil plavidlo pomocou špeciálneho rebríka na držanie rúk a nôh. Potom sa vrátil dovnútra a nahradil ho Gillis. Poteet a Menon zostali počas celej EVA na svojich miestach, zatiaľ čo súprava na snímanie prostredia lode monitorovala posádku.

Po skončení výstupu do otvoreného vesmíru sa poklop uzavrel a kabína sa natlakovala na jednu atmosféru pomocou špeciálne nainštalovaného systému pretlakovania dusíkom.

Polaris Dawn sa má vrátiť na Zem po plánovaných piatich dňoch pobytu vo vesmíre, pričom Resilience sa rozplávala v jednej z niekoľkých oceánskych pristávacích zón pri pobreží Floridy.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

SpaceX je minulosťou? Táto spoločnosť navrhuje vesmírne lietadlá

Kedy poletí vesmírna loď na Mars? Elon Musk odhalil plány spoločnosti SpaceX


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotamy). Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali…

Osem dôvodov, prečo sa motorky stanú vašou novou závislosťou: Prestaňte sa obmedzovať autami!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chaseontwowheels). Jazdenie na autách ma fascinuje čoraz menej, zatiaľ čo motorky ma úplne očarili. Po dôkladnom zamyslení som prišiel k…

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4×4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWvsOMEGA). Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo S.A., práve predstavila…

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Hybridné superauto na každodenné používanie? Arthurov McLaren má 700 koní, ale kosti vám nezlomí

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@McLarenAutomotiveTV). Po meste v elektrickom režime a za mestom na kľukatej ceste naštartujem revúci motor V6 Turbo. McLaren Arthur je…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov