18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).
Vývoj elektromobility neprebieha podľa predstáv analytikov. Trh nielenže nerastie, ale dokonca sa prepadol. Z tohto dôvodu sú najväčší svetoví výrobcovia automobilov nútení zmeniť svoje stratégie. Zistime, ako automobilky postupne ukončujú výrobu automobilov na batérie.
Plány boli, alebo skôr stále sú, ambiciózne. Koniec koncov, stále platí legislatíva, podľa ktorej sa od roku 2035 nebudú môcť v Európskej únii registrovať žiadne nové autá so spaľovacími motormi. Vzhľadom na to, čo sa deje na trhu s autami na batérie, však už asi nikto neverí, že sa tento zákaz zachová a skutočne vstúpi do platnosti.
Trh s elektromobilmi sa nasýtil. Predaj sa prepadol
Život bolestne preveril zbožné želania úradníkov EÚ. Ukázalo sa, že skupina nadšencov elektromobilov je úzka a kto si mal kúpiť elektromobil, už tak urobil, využijúc vládne dotačné programy. Ich ukončenie spolu so systematickým zvyšovaním cien elektromobilov spôsobilo kolaps trhu. Napríklad v Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, sa v roku 2024 predá približne o 60 až 70 % menej elektromobilov ako v predchádzajúcom roku.
V dôsledku toho výrobcovia automobilov, ktorí nechcú zostať s autami na batérie menia svoje stratégie.
Globálne korporácie sa odkláňajú od elektromobilov
Toyota je najväčší svetový výrobca automobilov, ktorý ročne predá približne 10 miliónov vozidiel a ktorý k batériovým vozidlám pristupuje opatrne. Začiatkom septembra japonský obchodný denník Nikkei informoval, že spoločnosť znižuje svoje plány výroby elektromobilov na rok 2026 o jednu tretinu. Koncern v reakcii uviedol, že v roku 2026 chce stále vyrobiť 1,5 milióna elektromobilov (a v roku 2030 3,5 milióna), ale že tieto čísla nie sú cieľmi, ale referenčnými hodnotami pre akcionárov. Prečítajte si: „Môžeme vyrobiť toľko, ale aké to bude, ukáže trh“.
Volvo chcelo byť viac elektrické, ako požadovala Európska únia, a od roku 2030 vyrábať len elektrické vozidlá. To sa však už nestane. Pri príležitosti uvedenia modernizovaného modelu XC90 Volvo vyhlásilo, že bude naďalej vyrábať spaľovacie autá (vlastne hybridy), kým ich ľudia budú chcieť kupovať.
Oficiálne Volkswagen stále chce, aby elektromobily v roku 2030 tvorili 70 % predaja v Európe (a 50 % v USA a Číne). Je nepravdepodobné, že sa to podarí vzhľadom na veľké finančné problémy koncernu, ktorý už oznámil, že v dôsledku klesajúceho predaja elektromobilov bude musieť pristúpiť ku krokom, ktoré ešte nikdy vo svojej histórii neurobil – zatvoriť dva výrobné závody nachádzajúce sa v Nemecku. Volkswagen zároveň vypovedá kolektívne zmluvy so zamestnancami, ktoré mali zaručiť zamestnanosť do roku 2029. To znamená, že by sa mohli zatvoriť nielen dve továrne, ale mohlo by dôjsť aj ku kolektívnemu prepúšťaniu v ďalších štyroch. Volkswagen pritom v Nemecku zamestnáva 300 000 ľudí.
V zložitej situácii sa nachádza Porshe aj Ford
V zložitej situácii sa nachádza aj Ford, ktorý pomerne výrazne vsadil na vývoj automobilov na batérie a vynaložil na ne veľa peňazí, keďže v roku 2030 chce v Európe predávať len autá s nulovými emisiami. Spoločnosť oznámila v auguste, že zníži svoje investície do elektromobilov zo 40 na 30 %, uvoľnené prostriedky vyčlení na vývoj hybridov, vzdá sa plánov na výrobu elektrických SUV a pozastaví práce na novej elektrickej verzii pickupu F-150. Rok 2030 ako rok, v ktorom Ford upustí od spaľovacích motorov, je dosť nereálny.
Porsche je výrobca, ktorý na svojich autách zarába veľa peňazí, takže nemusí robiť žiadne nervózne kroky. Spoločnosť len naznačila, že sa nijako zvlášť neupína na svoj plán, aby v roku 2030 80 % predaja tvorili elektromobily. Všetko bude závisieť od situácie na trhu a dopytu.
Na druhej strane, Renault patril medzi výrobcov, ktorí od roku 2030 zamýšľajú predávať len elektromobily. Táto stratégia sa nedávno zmenila. Francúzska spoločnosť teraz plánuje po roku 2030 ponúkať elektrické aj spaľovacie (hybridné) automobily.
Svoje plány prehodnotil aj Mercedes, ktorý chcel, aby polovicu jeho predaja tvorili batériové vozidlá už v roku 2025, a od roku 2030 plánoval byť plne elektrickou značkou. Teraz chce dosiahnuť, aby v roku 2030 tvorili polovicu predaja elektrické vozidlá.
Prechod Európy na elektromobily nie je taký jednoduchý
To, čo sa deje na trhu s elektromobilmi, ukazuje, že takú obrovskú zmenu, akou je prechod zo spaľovacích motorov na elektromobily, nie je možné uskutočniť jedným podpisom. Jedinou krajinou, kde sa plán elektromobility podaril, je Nórsko, ale je to špecifická krajina. Predovšetkým je mimoriadne bohaté a svoje bohatstvo stále buduje na vývoze fosílnych palív – ropy a zemného plynu. Okrem toho je to krajina s mimoriadne lacnou elektrickou energiou, ktorá takmer celá pochádza z obnoviteľných zdrojov, väčšinou – vodných elektrární. Okrem toho pred rokmi zaviedla také vysoké dane na spaľovacie autá, že ich cena bola o viac ako polovicu vyššia ako v iných krajinách, a teda drahšie ako porovnateľné elektrické autá. Kúpa elektromobilov sa preto Nórom jednoducho oplatila, ale žiadna iná európska krajina nie je v takejto špecifickej situácii.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nové batérie zvýšia dojazd elektromobilov o 70 percent – a to nie je všetko
Nové SUV bude mať celosvetovú premiéru v novembri
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.