Elektro, Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Plán rozvoja elektromobility je v troskách. Takto reagujú výrobcovia

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET). Vývoj elektromobility neprebieha podľa predstáv analytikov. Trh nielenže nerastie, ale dokonca sa prepadol. Z tohto dôvodu sú najväčší svetoví výrobcovia automobilov nútení zmeniť svoje...

18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CNET).

Vývoj elektromobility neprebieha podľa predstáv analytikov. Trh nielenže nerastie, ale dokonca sa prepadol. Z tohto dôvodu sú najväčší svetoví výrobcovia automobilov nútení zmeniť svoje stratégie. Zistime, ako automobilky postupne ukončujú výrobu automobilov na batérie.

Plán rozvoja elektromobility je v troskách. Takto reagujú výrobcovia.
Foto: youtube.com/@CNET

Plány boli, alebo skôr stále sú, ambiciózne. Koniec koncov, stále platí legislatíva, podľa ktorej sa od roku 2035 nebudú môcť v Európskej únii registrovať žiadne nové autá so spaľovacími motormi. Vzhľadom na to, čo sa deje na trhu s autami na batérie, však už asi nikto neverí, že sa tento zákaz zachová a skutočne vstúpi do platnosti.

Trh s elektromobilmi sa nasýtil. Predaj sa prepadol

Život bolestne preveril zbožné želania úradníkov EÚ. Ukázalo sa, že skupina nadšencov elektromobilov je úzka a kto si mal kúpiť elektromobil, už tak urobil, využijúc vládne dotačné programy. Ich ukončenie spolu so systematickým zvyšovaním cien elektromobilov spôsobilo kolaps trhu. Napríklad v Nemecku, ktoré je najväčším automobilovým trhom v Európe, sa v roku 2024 predá približne o 60 až 70 % menej elektromobilov ako v predchádzajúcom roku.

V dôsledku toho výrobcovia automobilov, ktorí nechcú zostať s autami na batérie menia svoje stratégie.

Globálne korporácie sa odkláňajú od elektromobilov

Toyota je najväčší svetový výrobca automobilov, ktorý ročne predá približne 10 miliónov vozidiel a ktorý k batériovým vozidlám pristupuje opatrne. Začiatkom septembra japonský obchodný denník Nikkei informoval, že spoločnosť znižuje svoje plány výroby elektromobilov na rok 2026 o jednu tretinu. Koncern v reakcii uviedol, že v roku 2026 chce stále vyrobiť 1,5 milióna elektromobilov (a v roku 2030 3,5 milióna), ale že tieto čísla nie sú cieľmi, ale referenčnými hodnotami pre akcionárov. Prečítajte si: „Môžeme vyrobiť toľko, ale aké to bude, ukáže trh“.

Volvo chcelo byť viac elektrické, ako požadovala Európska únia, a od roku 2030 vyrábať len elektrické vozidlá. To sa však už nestane. Pri príležitosti uvedenia modernizovaného modelu XC90 Volvo vyhlásilo, že bude naďalej vyrábať spaľovacie autá (vlastne hybridy), kým ich ľudia budú chcieť kupovať.

Oficiálne Volkswagen stále chce, aby elektromobily v roku 2030 tvorili 70 % predaja v Európe (a 50 % v USA a Číne). Je nepravdepodobné, že sa to podarí vzhľadom na veľké finančné problémy koncernu, ktorý už oznámil, že v dôsledku klesajúceho predaja elektromobilov bude musieť pristúpiť ku krokom, ktoré ešte nikdy vo svojej histórii neurobil – zatvoriť dva výrobné závody nachádzajúce sa v Nemecku. Volkswagen zároveň vypovedá kolektívne zmluvy so zamestnancami, ktoré mali zaručiť zamestnanosť do roku 2029. To znamená, že by sa mohli zatvoriť nielen dve továrne, ale mohlo by dôjsť aj ku kolektívnemu prepúšťaniu v ďalších štyroch. Volkswagen pritom v Nemecku zamestnáva 300 000 ľudí.

V zložitej situácii sa nachádza Porshe aj Ford

V zložitej situácii sa nachádza aj Ford, ktorý pomerne výrazne vsadil na vývoj automobilov na batérie a vynaložil na ne veľa peňazí, keďže v roku 2030 chce v Európe predávať len autá s nulovými emisiami. Spoločnosť oznámila v auguste, že zníži svoje investície do elektromobilov zo 40 na 30 %, uvoľnené prostriedky vyčlení na vývoj hybridov, vzdá sa plánov na výrobu elektrických SUV a pozastaví práce na novej elektrickej verzii pickupu F-150. Rok 2030 ako rok, v ktorom Ford upustí od spaľovacích motorov, je dosť nereálny.

Porsche je výrobca, ktorý na svojich autách zarába veľa peňazí, takže nemusí robiť žiadne nervózne kroky. Spoločnosť len naznačila, že sa nijako zvlášť neupína na svoj plán, aby v roku 2030 80 % predaja tvorili elektromobily. Všetko bude závisieť od situácie na trhu a dopytu.

Ukazuje, že takú obrovskú zmenu, akou je prechod zo spaľovacích motorov na elektromobily, nie je možné uskutočniť jedným podpisom.
Foto: youtube.com/@Sibs

Na druhej strane, Renault patril medzi výrobcov, ktorí od roku 2030 zamýšľajú predávať len elektromobily. Táto stratégia sa nedávno zmenila. Francúzska spoločnosť teraz plánuje po roku 2030 ponúkať elektrické aj spaľovacie (hybridné) automobily.

Svoje plány prehodnotil aj Mercedes, ktorý chcel, aby polovicu jeho predaja tvorili batériové vozidlá už v roku 2025, a od roku 2030 plánoval byť plne elektrickou značkou. Teraz chce dosiahnuť, aby v roku 2030 tvorili polovicu predaja elektrické vozidlá.

Prechod Európy na elektromobily nie je taký jednoduchý

To, čo sa deje na trhu s elektromobilmi, ukazuje, že takú obrovskú zmenu, akou je prechod zo spaľovacích motorov na elektromobily, nie je možné uskutočniť jedným podpisom. Jedinou krajinou, kde sa plán elektromobility podaril, je Nórsko, ale je to špecifická krajina. Predovšetkým je mimoriadne bohaté a svoje bohatstvo stále buduje na vývoze fosílnych palív – ropy a zemného plynu. Okrem toho je to krajina s mimoriadne lacnou elektrickou energiou, ktorá takmer celá pochádza z obnoviteľných zdrojov, väčšinou – vodných elektrární. Okrem toho pred rokmi zaviedla také vysoké dane na spaľovacie autá, že ich cena bola o viac ako polovicu vyššia ako v iných krajinách, a teda drahšie ako porovnateľné elektrické autá. Kúpa elektromobilov sa preto Nórom jednoducho oplatila, ale žiadna iná európska krajina nie je v takejto špecifickej situácii.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Nové batérie zvýšia dojazd elektromobilov o 70 percent – a to nie je všetko

Nové SUV bude mať celosvetovú premiéru v novembri


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov