18.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@crospotter13).
Nové emisné normy CO2, ktoré Európska únia ukladá výrobcom automobilov, nadobudnú účinnosť v januári 2025. Zdá sa, že boli pripravení, no náhle zmeny na trhu a pokles predaja elektromobilov ich postavili do mimoriadne zložitej situácie. Teraz stoja pred voľbou: buď zaplatia miliardové pokuty, alebo ukončia výrobu miliónov áut, čo povedie k zatvoreniu ďalších tovární a hromadnému prepúšťaniu. Aby tomu zabránili, pripravili návrh na záchranu európskeho automobilového priemyslu, ktorý chcú predložiť Európskej komisii.
Výrobcovia automobilov chcú zmeny noriem CO2
Európske združenie výrobcov automobilov pripravilo dokument, ktorý chce predložiť Európskej komisii a v ktorom žiada odložiť zavedenie nových emisných noriem CO2 o dva roky. Od roku 2025 musíme dosiahnuť priemernú emisnú normu 93,6 g CO2/km. V súčasnosti je táto norma 120 g CO2/km.
V návrhu tohto dokumentu, ku ktorému získala prístup agentúra Bloomberg, sa okrem iného uvádza, prečo je potrebné zmeniť predchádzajúce opatrenia.
Európska únia v súčasnosti prežíva krízu spôsobenú nízkym záujmom zákazníkov o elektromobily a nekalou konkurenciou zo strany výrobcov mimo Spoločenstva. To znamená, že európsky automobilový priemysel nebude schopný dosiahnuť požadované zníženie emisií.
Autori dokumentu poukazujú aj na predpokladané dôsledky zotrvania pri súčasných plánoch znižovania emisií CO2:
Európsky automobilový priemysel nebude mať inú možnosť, ako výrazne znížiť výrobu, čo ohrozí milióny pracovných miest v Európskej únii, poškodí spotrebiteľov a negatívne ovplyvní konkurencieschopnosť a hospodársku bezpečnosť EÚ.
Lobistická organizácia Transport&Environment sa k takýmto požiadavkám vyjadrila veľmi negatívne a označila ich za „absurdné“:
Prístup lobby výrobcov automobilov je absurdný. Výrobcovia od roku 2022 zarobili viac ako 130 miliárd EUR a mali roky na to, aby sa pripravili na splnenie svojich cieľov. Teraz sa snažia vyvolať stav núdze, aby mohli naďalej predávať svoje jedovaté autá.
Prečo výrobcovia automobilov nechcú splniť nové normy CO2?
Na lepšie pochopenie problematiky nových noriem CO2 a strán, ktoré sa okolo nej sporia, je potrebné načrtnúť širší kontext. Hoci väčšina ľudí má v mysli len rok 2035, teda dátum, keď bude v EÚ zakázaný predaj nových spaľovacích áut, zistenia Európskej komisie boli viac než len to. Nielenže stanovila bod, od ktorého majú spaľovacie autá zmiznúť z ponuky výrobcov, ale určila aj kroky vedúce k tomuto cieľu.
Prvým z nich bolo zníženie priemerných emisií CO2 nových automobilov na súčasnú úroveň 120 g CO2/km. Viacerí výrobcovia túto požiadavku nesplnili a zaplatili vtedy pokuty v celkovej výške 2,2 miliardy eur. V nasledujúcich rokoch už žiadne pokuty neboli, ale pripravovaná nová norma 93,6 g CO2/km predstavuje skutočný problém. Takéto emisie sú nepatrne nižšie ako potenciál úsporného hybridného pohonu v kompaktnom vozidle. Takže ani taká spoločnosť ako Toyota v súčasnosti nedokáže splniť požadovanú normu (v súčasnosti sú jej priemerné emisie CO2 105 g), hoci predáva takmer výlučne hybridy. Voľne vyhovujúce plug-in hybridy sú oveľa drahším a nepopulárnejším riešením.
Automobilky však boli pri dodržiavaní noriem na budúci rok uvoľnené, keďže priemer sa vypočítava na základe emisií všetkých predaných automobilov. Ponukou elektromobilov tak môžete výrazne znížiť celkové skóre a vyhnúť sa sankciám EÚ. Výrobcovia nepredpokladali, že v roku 2023 začnú viaceré európske krajiny postupne rušiť dotácie na elektromobily a ich predaj sa prepadne. V júli tohto roka bol v celej EÚ o 10,8 % nižší ako pred rokom, pričom augustový pokles záujmu o elektromobily v Nemecku predstavoval neuveriteľných 69 %. Zatiaľ čo prognózy ukazovali rastúci nárast, my máme čoraz väčší pokles.
Fiat premení elektrický model (500e) na spaľovací model
Navyše, ako priznal Arno Antlitz, finančný riaditeľ spoločnosti Volkswagen, európsky trh s automobilmi sa ešte nezotavil z pandémie a predaj automobilov je približne o 2 milióny nižší ako v najlepšom období pred pandémiou. Len Volkswagen prišiel o predaj približne 500 000 automobilov, čo zodpovedá výrobnej kapacite dvoch tovární (a práve dve továrne chce zatvoriť), čo je najvýraznejší príklad problémov európskeho automobilového priemyslu. Obzvlášť do očí bijúce preto, že to bol práve Volkswagen, ktorý s modelom ID.3 uviedol na trh úplne nový modelový rad, ktorý mal v konečnom dôsledku nahradiť ten naftový.
Dnes už vieme, že ID.3 nebude mať nástupcu a že výrobca sa vráti k ponuke jednoducho elektrickej verzie Golfu. Podobne aj Mercedes vytvoril celý rad elektrických modelov EQ, ale dnes priznáva, že to bol chybný nápad. Na druhej strane Fiat bude prvým výrobcom, ktorý svoj čisto elektrický model (500e) premení na spaľovací model, keďže elektrická verzia sa nepredáva a spaľovací predchodca už z trhu zmizol. Výroba modelu 500e bola zatiaľ na mesiac pozastavená z dôvodu oveľa nižších predajov, než sa očakávalo. Viacerí výrobcovia tiež ustupujú od svojich sľubov ponúkať len elektromobily (napríklad Mercedes a Volvo tak mali urobiť už v roku 2030), pretože nič nenasvedčuje tomu, že by o to ich zákazníci mali záujem.
Čo čaká európsky motorizmus, ak vstúpia do platnosti nové normy CO2?
A čo sa stane, ak Európska komisia nebude súhlasiť s odkladom zavedenia nových noriem CO2 o dva roky? Podľa Lucu de Meo, generálneho riaditeľa spoločnosti Renault, ale aj podľa ďalších odborníkov existujú dva scenáre. Po prvé, výrobcovia automobilov by mohli ponechať svoje súčasné ponuky a následne zaplatiť pokuty vo výške 15 miliárd eur plus ďalšie 3 miliardy eur za prekročenie emisií úžitkových vozidiel.
Alternatívou je obmedziť ich sortiment a dostupnosť jednotlivých modelov tak, aby sa neprekročila norma CO2. Každý gram oxidu uhličitého nad limit znamená pokutu vo výške 95 eur vynásobenú počtom predaných vozidiel. Volkswagen napríklad v roku 2020 prekročil normu o 0,75 g, takže musel zaplatiť pokutu 100 miliónov eur. Nemôže teda byť reč ani o najmenšom prekročení limitu. Výrobcovia by preto predávali autá so spaľovacími motormi svojim zákazníkom až po tom, ako by si dostatočný počet ľudí kúpil elektrické modely, čím by vznikla dostatočná rezerva v bilancii CO2. Podľa odborníkov by to znamenalo pokles predaja automobilov v Európe o 2,5 milióna.
Mnohé nasvedčuje tomu, že výrobcovia, ktorí sú postavení k múru, si zvolia cestu vyhýbania sa pokutám za cenu výrazného zníženia zisku. Práve pred tým varuje Európske združenie výrobcov automobilov. Tento scenár je o to nebezpečnejší, že medzeru po ponuke spoločností zo starého kontinentu zaplnia výrobcovia z Číny, ktorí sú pre nich už teraz nebezpečným konkurentom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európsky automobilový priemysel riskuje pokuty vo výške miliárd eur. Šéf Renaultu hovorí
Tisíce prepustených pracovníkov v priemysle. Elektromobilita ublíži
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.