Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Superrýchle vlaky bez rušňovodičov? V Japonsku už čoskoro

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories). Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch série Šinkansen. Japonsko má s...

19.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: x.com/gigafactories).

Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch série Šinkansen. Japonsko má s vývojom autonómnych vlakov bohaté skúsenosti, keďže prvá takáto linka na svete tam vznikla pred viac ako 40 rokmi.

Prichádzajú plne autonómne superrýchle osobné vlaky? V Japonsku sa už o štyri roky začne testovanie najmodernejšej technológie na vlakoch série Šinkansen.
Foto: x.com/gigafactories

Jeden z najväčších japonských železničných prevádzkovateľov, spoločnosť East Japan Railway, plánuje v polovici 30. rokov 20. storočia spustiť plne automatizovanú vysokorýchlostnú železničnú trať. Očakáva sa, že jej automatizácia pomôže zvýšiť energetickú účinnosť na maximum a zlepšiť presnosť dopravy.

Slávne japonské vlaky Šinkansen sú už viac ako polstoročie kľúčovou súčasťou vysokorýchlostnej verejnej dopravy v Japonsku. Tieto vlaky jazdia rýchlosťou až 300 kilometrov za hodinu a prechádzajú hlavnými mestskými oblasťami krajiny. Autonómia týchto vlakov je v plánoch Východojaponských železníc minimálne od roku 2018, keď spoločnosť predstavila rámec projektu s názvom „Transformácia 2027“

Prvý autonómny Shinkansen uvidíme na tratiach v roku 2028

Plán postupnej implementácie sa začne v roku 2028, keď budú vlaky Šinkansen vybavené systémom automatizácie druhého stupňa. Druhý stupeň tu znamená vlak, ktorý sa bude pohybovať bez aktívnej účasti človeka, ale rušňovodič zostane v kabíne v prípade mimoriadnych udalostí, ktoré by systém nemusel predvídať.

Dopravca potom začne testovať linky s treťou úrovňou automatizácie. Pôjde už o vozidlá, ktoré budú vždy jazdiť samé. Posádka samozrejme zostane na palube, ale skôr bude slúžiť cestujúcim, pretože ani v núdzových situáciách už nebude potrebný vodič.

Ďalším krokom má byť zavedenie štvrtej úrovne automatizácie, čo bude znamenať, že vo vlaku nebude potrebná žiadna ľudská posádka – ani vodič, ani sprievodca.

Vytvorenie plne automatizovanej železničnej trate je oveľa jednoduchšie ako vývoj autonómneho systému riadenia automobilov. Najlepším dôkazom toho je skutočnosť, že tento typ tratí je v Japonsku v prevádzke už viac ako 40 rokov.
Foto: shutterstock.com/Locomotive74

V Japonsku sú takéto systémy v prevádzke už viac ako 40 rokov

Vytvorenie plne automatizovanej železničnej trate je oveľa jednoduchšie ako vývoj autonómneho systému riadenia automobilov. Najlepším dôkazom toho je skutočnosť, že tento typ tratí je v Japonsku v prevádzke už viac ako 40 rokov. V roku 1981 bola v meste Kóbe spustená prvá autonómna železničná trať na svete.

Použitá technika ovládania však bola pomerne zložitá. Spôsob, ako ju zjednodušiť, našla spoločnosť Hitachi, ktorá v roku 1987 vyvinula inovatívny riadiaci systém pre podzemné vedenia využívajúci takzvanú fuzzy logiku, typ logiky, v ktorej namiesto obvyklých núl a jednotiek môžu stavy nadobúdať aj medzihodnoty.

Je ideálna pre riadiace systémy strojov a moderných zariadení, ktoré možno takto „trénovať“ na základe skúseností operátorov, keďže ľudský mozog zvyčajne nepracuje s rigidnými stavmi „pravda“ a „nepravda“, ale s určitým plynulým spektrom hodnôt, napr. ilustrovať na ľahšie pochopiteľnom príklade – „veľmi studené“, „studené“, „chladné“, „mierne teplé“ atď. Na prvý pohľad to neznie veľmi pokrokovo, ale pomohlo to výrazne zlepšiť a zjednodušiť riadiace systémy a v súčasnosti je vďaka svojej účinnosti mimoriadne populárne v technických aplikáciách, kde sa plánuje nahradiť skúsenú obsluhu autonómnymi metódami.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Na železniciach budú pracovať veľké humanoidné roboty. Budúcnosť sa už blíži

Superrýchle vlaky po celom svete. V ktorých krajinách premávajú a akou rýchlosťou?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov