Novinky, Správy, Zaujímavosti,

Mercedes triedy A (W 169, 2004-2012): Klasika budúcnosti?

23.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HighPeakAutos). Masívnejšia druhá generácia má už 20 rokov Všetko by malo byť lepšie, ale základná koncepcia zostáva rovnaká: V roku 2004 modelový rad 169 nahrádza...

23.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HighPeakAutos).

Masívnejšia druhá generácia má už 20 rokov

Všetko by malo byť lepšie, ale základná koncepcia zostáva rovnaká: V roku 2004 modelový rad 169 nahrádza prvú generáciu Mercedesu triedy A. Model mal opäť karosériu založenú na sendvičovom princípe. Okrem päťdverovej verzie je teraz k dispozícii aj trojdverové kupé triedy A, obe s rovnakým rázvorom.

Všetko by malo byť lepšie, ale základná koncepcia zostáva rovnaká: V roku 2004 modelový rad 169 nahrádza prvú generáciu Mercedesu triedy A.
Foto: youtube.com/@SACarReviews

Za sedem rokov výroby prvá Trieda A dôrazne zdôraznila svoju úlohu úspešného modelu s viac ako 1,1 miliónom predaných kusov. Mercedes začína ďalšiu kapitolu tohto úspešného príbehu v lete 2004 uvedením druhej generácie triedy A, modelového radu 169. Nový automobil sa dostane do predajní na jeseň 2004

Dizajnéri ďalej rozvinuli nezameniteľnú koncepciu jedného boxu. Podobne ako predchádzajúci model, aj druhá generácia Triedy A má zvažujúcu sa prednú časť, na ktorú nadväzuje zakrivená plocha strechy a strmo sa zvažujúce zadné dvere.

Mercedes preukazuje kontinuitu v technických základoch triedy A: základom modelového radu 169 je opäť jedinečná sendvičová konštrukcia, ktorá triede A poskytuje dobrú bezpečnosť cestujúcich, príkladnú hospodárnosť priestoru a veľkú variabilitu. Vnútorný priestor sa v porovnaní s predchodcom zlepšil a teraz ešte výraznejšie prekonáva porovnateľné vozidlá.

Trieda A dosahuje výrazný náskok aj z hľadiska vnímanej hodnoty. To je naliehavo potrebné, pretože interiér predchodcu vždy pôsobil skôr lacno a nie tak kvalitne, ako by si Mercedes zaslúžil.

Skladba pre uvedenie na trh

Mercedes-Benz oslavuje uvedenie druhej generácie Triedy A na trh prostredníctvom „Star Tour“. Mottom tohto programu v roku 2004 je „Nasleduj svoju vlastnú hviezdu“: 800 vybraných vodičov z 24 krajín má možnosť intenzívne spoznať Triedu A na štyroch jednodňových etapách po najkrajších regiónoch Európy pred oficiálnym uvedením na trh.

Hviezdna prehliadka sa končí na hrade Castello Sforzesco v Miláne. Tu Christina Aguilera predvedie svoju pieseň „Hello“, ktorú vytvorila exkluzívne pre kampaň na uvedenie novej triedy A.

Tri alebo päť dverí

Trieda A (koeficient odporu vzduchu 0,29) sa teraz ponúka s jedným rázvorom, ale s dvoma verziami karosérie, pričom obe majú svoj vlastný jedinečný charakter: Okrem päťdverovej verzie W 169 sa po prvýkrát v tomto modelovom rade ponúka aj trojdverový model. Jeho zámerom je (ako Mercedes s plnou vážnosťou tvrdí) „ nadviazať na tradíciu kupé značky Mercedes-Benz svojím športovým a mimoriadne mladistvým vzhľadom“. V súlade s tým sa táto karosárska verzia interne označuje aj ako C 169.

Rozdiel medzi oboma variantmi karosérie je viditeľný najmä pri bočnom pohľade. A keď už sme pri reči Mercedesu: „Línie karosérie vyjadrujú hodnoty dynamiky, inteligencie a sympatie.“ Ak ste to ešte nevedeli.

Vďaka zmeneným proporciám je druhá Trieda A vizuálne mohutnejšia. V porovnaní s predchádzajúcim modelom je teraz vozidlo o 232 milimetrov dlhšie a o 45 milimetrov širšie. Konkrétne: až 3,88 metra na dĺžku, plus 1,76 metra na šírku, 1,59 metra na šírku a 2,57 metra na rázvor. Tieto rozmery znamenajú, že dlhá verzia predchádzajúceho modelu už nie je k dispozícii.

Interiér modelového radu 169 je tiež priestranný: vozidlo prekonáva svojho predchodcu vo všetkých rozmeroch interiéru dôležitých z hľadiska komfortu. Priestor pre ramená sa zväčšil až o 97 milimetrov, priestor pre lakte až o 95 milimetrov a priestor pre kolená vzadu o 30 milimetrov. Vzdialenosť medzi prednými a zadnými sedadlami je 805 milimetrov, čo je na úrovni sedanu strednej triedy.

Batožinový priestor sa zväčšil

Batožinový priestor sa zväčšil na 435 litrov a objem batožinového priestoru sa dá vďaka variabilnej konštrukcii interiéru zväčšiť až na 1 370 litrov. Ešte viac priestoru vytvára voliteľný systém EASY-VARIO-PLUS, vďaka ktorému má Trieda A maximálny objem batožinového priestoru 1 995 litrov.

Podlaha batožinového priestoru, ktorej výšku možno nastaviť o 90 milimetrov, vytvára v zadnej časti po sklopení operadla zadného sedadla rovnú ložnú plochu. Keďže Trieda A je teraz sériovo vybavená systémom na utesnenie pneumatík TIREFIT, výklenok pre rezervné koleso slúži ako odkladací priestor. V závislosti od polohy podlahy batožinového priestoru má objem 67 alebo 118 litrov. Ďalší úložný priestor sa nachádza za klapkou v pravom bočnom obklade batožinového priestoru.

Celkovo je v modeli použitých viac ako 200 patentov. Medzi priekopnícke inovácie patrí novo vyvinutý, vysoko výkonný systém bezpečnostných pásov a airbagov. Patria k nim napríklad adaptívne dvojstupňové predné airbagy, napínače pásov vpredu a na vonkajších zadných sedadlách, adaptívne obmedzovače sily v pásoch a novo vyvinuté bočné airbagy hlavy/hrude namiesto predchádzajúcich bočných airbagov.

Bezpečnosť jazdy na prvom mieste

K tomu, aby boli cestujúci dobre chránení aj v prípade vážnych nehôd, prispieva aj zvýšené používanie zliatin ocele s vyššou a veľmi vysokou pevnosťou, vysokopevnostné lepené spoje a dodatočné podporné profily v štruktúre karosérie.

Mercedes-Benz stanovuje štandardy v oblasti bezpečnosti jazdy a stability v triede A sériou noviniek. Na čele inovácií podvozku je parabolická zadná náprava, ktorá sa vyznačuje presným vedením kolies a dobrou podporou odvaľovania v zákrutách.

Odpruženie ponúka štandardne nový systém selektívneho tlmenia, ktorý je v automobilovom inžinierstve svetovým unikátom. Táto technológia prispôsobuje sily tlmičov príslušnej jazdnej situácii: Počas bežnej jazdy zabezpečuje mäkká charakteristika tlmičov vysokú úroveň jazdného komfortu, zatiaľ čo počas dynamickej jazdy v zákrutách je k dispozícii plná tlmiaca sila a trieda A je stabilizovaná najlepším možným spôsobom.

To zaručuje skvelý pôžitok z jazdy pri ekologických hodnotách spotreby. Motory sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné inštalovať pod uhlom až 59 stupňov za prednú nápravu.
Foto: youtube.com/@HighPeakAutos

Viac výkonu, nižšia spotreba paliva

Motory a prevodovky Mercedes-Benz Triedy A teraz ponúkajú vyšší výkon a krútiaci moment s príkladnou spotrebou paliva a komfortom. To zaručuje skvelý pôžitok z jazdy pri ekologických hodnotách spotreby. Motory sú navrhnuté tak, aby ich bolo možné inštalovať pod uhlom až 59 stupňov za prednú nápravu. Vďaka tomu sú štvorvalcové motory dôležitými súčasťami inteligentnej bezpečnostnej koncepcie: v prípade vážnej čelnej kolízie sa posunú nadol bez toho, aby poškodili priestor pre cestujúcich.

Program motorov druhého vydania pozostáva zo siedmich štvorvalcových motorov vrátane troch novo vyvinutých motorov s priamym vstrekovaním paliva CDI a jedného benzínového motora s preplňovaním. V porovnaní s predchádzajúcim modelom sa výkon benzínových a naftových motorov pre triedu A zvýšil až o 38 percent; krútiaci moment sa zvýšil až o 46 percent. Všetky štvorvalcové motory spĺňajú prísne emisné limity EÚ 4 a pre naftové motory je na želanie k dispozícii systém filtra pevných častíc. Napriek vyššiemu výkonu sa spotreba paliva benzínových motorov výrazne znížila.

Druhá generácia CDI

Motor A 160 CDI dosahuje výkon 82 k, A 180 CDI poháňa naftový motor s výkonom 109 k a vrcholný model A 200 CDI dosahuje výkon 140 k. Medzi hlavné rozdiely v porovnaní s predchádzajúcimi modelmi patrí zväčšený zdvihový objem z 1 689 na 1 991 cm3 , vyšší zážihový tlak a vstrekovací systém common-rail druhej generácie, ktorý pracuje s dvojitým pilotným vstrekovaním, vyšším vstrekovacím tlakom (1 600 barov) a novo vyvinutými sedemotvorovými vstrekovacími tryskami namiesto predchádzajúcich šesťotvorových. Voliteľný filter pevných častíc znižuje už aj tak nízke emisie sadzí o ďalších 99 %.

Výkonné benzínové motory

V porovnaní s modelom W 168 ponúkajú štvorvalcové benzínové motory až o 38 % vyšší výkon a až o 36 % vyšší krútiaci moment. Zároveň sa znížila spotreba paliva, emisie výfukových plynov a hluk. Vyšší výkon a krútiaci moment nových modelov A 150 s výkonom 95 k, A 170 s výkonom 115 k a A 200 s výkonom 136 k sú založené na zvýšení zdvihového objemu o 100 cm3 a použití posunutého sacieho potrubia, ktoré zvyšuje ťažnú silu v nižšom rozsahu otáčok motora.

Alternatívne pohony, ale nie v sériovej výrobe

Už v roku 1997 bola vyvinutá verzia Triedy A s batériovým elektrickým pohonom a tzv. batériou Zebra. Model E-Cell s lítium-iónovou batériou nasledoval v roku 2011 v nástupníckej sérii 169. Vďaka palivovému článku je Trieda A aj mobilná: na IAA 1997 predstavuje Mercedes-Benz výskumné vozidlo NECAR 3 (New Electric Car) s pohonom na palivový článok. To sa ďalej vyvíjalo v niekoľkých etapách a premenovalo na F-CELL v 2002

Plynulá automatická prevodovka

V druhej generácii Triedy A Mercedes-Benz po prvýkrát zavádza plynulú automatickú prevodovku, ktorú možno na želanie kombinovať so všetkými motormi: „Autotronic“ pracuje na princípe „plynulej prevodovky“ (CVT), v ktorej sa prevodové pomery plynulo menia pomocou kužeľového diskového variátora a tlačného remeňa. Výsledkom je, že trieda A zrýchľuje bez prerušenia hnacej sily a motor dosahuje maximálny výkon rýchlejšie ako pri bežnej automatickej prevodovke.

Bezstupňová prevodovka ponúka aj vysokú úroveň jazdného a hlukového komfortu. Vodič môže rozhodnúť o charakteristike prevodovky výberom medzi programami Comfort a Sport. Kompletná prevodovka Autotronic meria na dĺžku len 330 milimetrov, čo z nej robí najkompaktnejšiu bezstupňovú automatickú prevodovku na svete. Novinkou je aj štandardná šesťstupňová manuálna prevodovka v modeloch A 180 CDI, A 200 CDI a A 200 Turbo.

Tri línie zariadení

Modelový rad 169 sa ponúka v troch líniách výbavy „Classic“, „Elegance“ a „Avantgarde“. Všetky tri varianty majú rozsiahlu štandardnú výbavu a dokonca aj základný model Classic boduje dôležitými bezpečnostnými a komfortnými detailmi v štandardnej výbave. Patria k nim adaptívne čelné airbagy, bočné airbagy hlavy/hrude, adaptívne obmedzovače sily v pásoch, multifunkčný volant, posilňovač riadenia citlivý na rýchlosť (parameter riadenia), systém selektívneho tlmenia a klimatizácia.

Línia Elegance kladie dôraz na ďalší komfort a dizajnové detaily, zatiaľ čo línia Avantgarde zdôrazňuje svoj športový charakter okrem iného 16-palcovými pneumatikami a projekčnými svetlometmi. Elektricky ovládané panoramatické strešné okno je pre novú Triedu A k dispozícii ako voliteľná výbava. Jeho priehľadné žalúzie sú vyrobené z tónovaného plastu a sú chránené povrchovou úpravou odolnou proti poškriabaniu, ktorá zároveň zabraňuje prenosu UV žiarenia zo slnečného svetla. Pri otvorení strešného okna sa najprv zdvihne najprednejšia lamela a zostane v tejto polohe ako ochrana proti vetru.

2005 – Príchod modelu A 200 Turbo

V júli 2005 je rodina druhej generácie triedy A kompletná: spočiatku sa uvádza na trh modelový rad 169 s tromi dieselovými a tromi benzínovými modelmi. Teraz program dopĺňa Mercedes-Benz A 200 Turbo. S výkonom 193 k ponúka jazdné vlastnosti športového vozidla.

Štvorvalcový benzínový motor je preto zárukou ohromujúceho výkonu. A 200 Turbo zrýchli z nuly na 62 km/h len za 7,5 sekundy; maximálna rýchlosť je 142 km/h. Napriek tomu zostáva spotreba paliva pomerne skromná, 7,9 litra na 100 kilometrov (35,8 mpg-UK). Rovnako ako všetky modely triedy A je aj A 200 Turbo k dispozícii ako päťdverové alebo trojdverové kupé.

Od roku 2005 ponúka Mercedes-Benz pre všetky modely triedy A športový balík. Ten zahŕňa 17-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, perforovanú mriežku chladiča lakovanú matnou striebornou farbou, športové pedále s gumovými hrotmi, športovú radiacu páku, športový volant s poťahom z perforovanej kože a prístrojový panel so strieborným pozadím.

Za prvých dvanásť mesiacov od uvedenia modelového radu 169 na trh bolo dodaných viac ako 200 000 vozidiel. Len v Nemecku sa pre novú edíciu triedy A do leta 2005 rozhodlo približne 105 000 kupujúcich. Najobľúbenejším motorom je A 180 CDI, pre ktorý sa rozhodla dobrá tretina všetkých zákazníkov. Na druhom mieste nasleduje základný model A 150 s 25-percentným podielom kupujúcich. Najobľúbenejšími doplnkami na želanie pre triedu A sú kožený volant, balík svetiel a viditeľnosti a bezstupňová automatická prevodovka.

Na jar 2008 sa modelový rad triedy A dočkal rozsiahleho faceliftu. Zvonku ho spoznáte podľa väčších svetlometov. V júli 2010 je výroba trojdverovej verzie kupé ukončená z dôvodu slabých predajných výsledkov. V októbri 2010 padá opona aj na model A 200 Turbo. Všeobecná výroba modelu W 169 sa skončila 19. apríla 2012, jeho nástupca, model W 176, sa objavil 15. septembra 2012; v súčasnosti ide o úplne obyčajný kompaktný automobil.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Prizmatická batéria, ktorá sa dobije za 10 minút, je realitou

Elektrický Mercedes triedy G prichádza a stojí celý majetok


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Citroën 2025: Všetky pripravované modely

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Carscoops). Od modernizovaného modelu Ami až po nový C5 Aircross - tu je prehľad toho, čo Citroën chystá na budúci…

Faceliftované Mitsubishi ASX: Nové technológie, lepšia výbava, ale čo bezpečnosť?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@EuroNCAP_forsafercars). Mitsubishi ASX sa podrobilo testovaniu EuroNCAP – je toto SUV naozaj bezpečné? Malé SUV dostalo facelift, aby si viedlo…

Prečo riskovať pokutu? Naučte sa kedy a ako používať zadné hmlové svetlá!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@toyotamy). Zákon prikazuje montovať na vozidlá zadné hmlové svetlá. Za ich nesprávne používanie hrozí pokuta. Kedy by sme ich mali…

Osem dôvodov, prečo sa motorky stanú vašou novou závislosťou: Prestaňte sa obmedzovať autami!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chaseontwowheels). Jazdenie na autách ma fascinuje čoraz menej, zatiaľ čo motorky ma úplne očarili. Po dôkladnom zamyslení som prišiel k…

Marcopolo uvádza na trh Nomade: 4×4 dieselový obytný automobil

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BMWvsOMEGA). Vďaka špičkovej technológii a exkluzívnemu dizajnu spája Nomade robustnosť a pohodlie. Marcopolo Motorhome, divízia spoločnosti Marcopolo S.A., práve predstavila…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov