24.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@bmwblog).
BMW X3 dosiahlo svoju štvrtú generáciu. Nová inkarnácia sa líši veľkosťou, má menej fyzických tlačidiel a dá sa kúpiť len so spaľovacími motormi. Čistý elektrický pohon sa už neponúka. Toto vozidlo som testoval v dvoch benzínových variantoch.
Aká je veľkosť nového BMW X3?
BMW X3 je na trhu už viac ako 20 rokov. Debutovalo v roku 2003 a teraz je vo svojej štvrtej generácii G45. Zmenilo sa toho pomerne veľa. V prvom rade sa model výrazne líši veľkosťou. Štvrtá generácia je väčšia, širšia a tiež nižšia ako redchádzajúca inkarnácia. Nová X3 má:
- Dĺžka 4 755 mm (o 34 mm viac ako tretia generácia)
- šírka 1 920 mm (o 29 mm viac)
- 1 660 mm na výšku (o 25 mm menej).
Rázvor kolies sa nezmenil. Stále je to 2 865 mm.
Väčšia veľkosť sa premietla do väčšieho kufra. Jeho objem sa zvýšil o 20 litrov. Výsledkom je, že BMW X3 v spaľovacích variantoch teraz ponúka 570 litrov, ktoré sa dajú rozšíriť až na 1 700 litrov. V plug-in hybridnej verzii sa objem pohybuje od 460 litrov do 1 600 litrov. Na želanie môže byť vozidlo vybavené elektricky výsuvným závesným zariadením, na ktoré možno pripojiť príves s hmotnosťou (v závislosti od pohonu) až 2,5 tony.
Vzhľad nového BMW X3
Štýlovo sa BMW X3 prispôsobilo súčasnej dizajnovej filozofii bavorskej značky. Nový jazyk má dať modelu „takmer monolitický vzhľad“. A tak to skutočne do istej miery je – môžu za to veľké rovné plochy karosérie. Vozidlo upozorňuje na veľkú masku chladiča, ktorá môže byť na želanie osvetlená, alebo na zapustené kľučky dverí. Svetelný podpis zase vychádza z písmena „L“. Úzke LED svetlomety sú na želanie k dispozícii ako adaptívne svetlomety.
Široko rozmiestnené podbehy zadných kolies zase vytvárajú dojem, že zadná časť je oveľa širšia. „Veľké plochy a niekoľko presne načrtnutých línií zabezpečujú prehľadný exteriér zredukovaný na jeho najdôležitejšie prvky“ – zdôrazňuje BMW. Samozrejme, vzhľad je vecou vkusu, ale podľa môjho názoru takýto minimalizmus nie je pre tento model najlepším riešením. Nová generácia X3 pôsobí oveľa menej výrazným dojmom ako jej predchodcovia.
Interiér BMW X3. Nový multimediálny systém a menej tlačidiel
Kabíne dominujú dva displeje. Informácie vodičovi poskytuje 12,3-palcová obrazovka. Naopak, 14,9-palcový displej slúži na ovládanie nového multimediálneho systému BMW iDrive 9. Ako uvádza BMW, nový systém „je dôsledne orientovaný na dotykové a hlasové ovládanie“. Skutočne, drvivú väčšinu funkcií sme vlastne nútení ovládať z obrazovky. Našťastie na stredovej konzole zostal otočný ovládač, ktorým môžeme systém ovládať, ako aj niekoľko tlačidiel vrátane toho na zmenu jazdných režimov. K samotnému ovládaniu obrazoviek, ktoré je plynulé a prehľadné, nemáme žiadne výhrady. Ani laikovi by nemalo trvať dlho, kým sa v systéme zorientuje.
Okrem toho vo vozidle nájdete volant so sploštenou spodnou časťou, novú radiacu páku (malý spínač) a farebné svetelné prvky na stredovej konzole a na dverách. Osvetlenie mení farbu v závislosti od zvoleného jazdného režimu. Za zmienku stoja aj kľučky dverí, ktoré sú vyrobené z pomerne nekvalitného plastu a podľa môjho názoru sa k X3 skôr nehodia.
Jazdí na novom BMW X3. Prečo žiadna elektrická verzia?
BMW je k dispozícii v benzínovom aj naftovom variante, ako aj v spomínanom plug-in hybride. Všetky verzie majú inteligentný pohon všetkých kolies riadiaci rozdeľovanie výkonu a osemstupňovú automatickú prevodovku. X3 už nebude k dispozícii v elektrickej verzii ako iX3. Súvisí to s dlhodobými vyhláseniami predstaviteľov BMW, ktorí berú obhajobu spaľovacích pohonov, a s tým, že čoraz viac výrobcov mení svoju stratégiu, pokiaľ ide o rozvoj elektromobility? Možno je to čiastočne tak. Isté však je, že BMW iX3 teraz nebude len elektrickým variantom, ale úplne samostatným modelom.
Základom plug-in hybridu je štvorvalcový dvojlitrový benzínový motor s výkonom 190 k a 310 Nm. Ten spolupracuje s elektrickým systémom generujúcim 184 koní a 250 Nm. Systémový výkon celého pohonného ústrojenstva je 299 k a 450 Nm. Vozidlo zrýchli na 100 km/h za 6,2 sekundy a dokáže ísť maximálnou rýchlosťou 215 km/h. Dojazd v elektrickom režime je 81 až 90 km podľa noriem WLTP.
Maximálna rýchlosť je 215 km/h
Iné varianty pracujú so 48-voltovým elektrickým systémom ako súčasť soft hybridného systému. A tak je tu verzia so štvorvalcovým dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý ponúka výkon 208 k a 330 Nm. Vozidlo zrýchli na stovku za 7,8 sekundy. Maximálna rýchlosť je rovnako ako v prípade plug-in hybridu 215 km/h. Dieselový variant je tiež vybavený štvorvalcovým dvojlitrovým vznetovým agregátom. V tejto verzii dosahuje výkon 197 k a 400 Nm, na stovku sa dostane za 7,7 sekundy a dokáže zrýchliť na 215 km/h.
Na vrchole ponuky pohonných jednotiek modelu X3 je verzia M50 xDrive. O jej pohon sa stará trojlitrový benzínový šesťvalec. Pohonná jednotka dosahuje výkon 398 koní a krútiaci moment 580 Nm. Vozidlo zrýchli na 100 km/h za 4,6 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. Táto verzia X3 štandardne obsahuje adaptívne športové riadenie, M športový brzdový systém, 20-palcové M kolesá a športový diferenciál na zadnej náprave. Vozidlo sa tiež pýši výraznými štýlovými prvkami, ako je maska chladiča s horizontálnymi lamelami alebo štyri koncovky výfuku.
Ako jazdí BMW X3?
BMW nám na testovaciu jazdu poskytlo dve benzínové verzie. Vďaka šesťvalcovému agregátu v najvyššej verzii sa auto po zošliapnutí plynového pedála skutočne rúti vpred, ale aj pri slabšom agregáte sa ťažko sťažovať na primeranú jazdnú dynamiku. Nepochybne nám poskytne schopnosť efektívne predbiehať. BMW sa chváli optimalizáciou hmotnosti a tuhosti karosérie a zväčšeným rozchodom kolies na zadnej náprave. To sa malo prejaviť v lepšej ovládateľnosti. A skutočne, na svoju veľkosť je BMW X3 v oboch verziách pomerne tuhé a do zákrut vchádza príjemne. Na druhej strane sa odpruženie stará o to, aby prejazd cez nerovnosti nebol nepríjemný.
A keď už sme pri pohodlí, treba oceniť veľmi pohodlné sedadlá v oboch verziách. Cesta ani na dlhé vzdialenosti by rozhodne nemala byť nijako ťažkopádna. Pochvalu si zaslúži aj dobrý výhľad z tohto vozidla – vďaka čelnému sklu a zrkadlám by sme sa nemali sťažovať na nedostatok informácií o okolí. V kombinácii s rôznymi bezpečnostnými systémami by manévrovanie s týmto autom nemalo byť problémom. Treba povedať, že BMW X3 M50 je z hľadiska zážitkov z jazdy celkom dobré auto, ale je tu jeden aspekt, ktorý ma v odrode M50 trochu iritoval. Ide o prehnaný, zosilnený zvuk pohonnej jednotky, ktorý podľa môjho názoru trochu kazil pôžitok z jazdy. Ak porovnáte zvuk oboch jednotiek a to, čo od nich môžete očakávať, dvojlitrový motor má rozhodne príjemnejší zvuk.
Koľko stojí nové BMW X3?
Ceny BMW X3 sa začínajú od 58 500 EUR. Potom dostanete variant s dvojlitrovým benzínovým motorom, ktorý je okrem iného vybavený:
Trojzónová automatická klimatizáciaPultová jednotka s bezdrôtovým nabíjaním telefónuParkovací asistent s cúvacou kamerouElektricky ovládané zadné dvereAkumulatívne osvetlenieStrešné zrkadlá18-palcové disky
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
BMW sa nevzdá spaľovacích motorov. Mníchov vsádza na „flexibilný technologický prístup“
Nová generácia BMW X3 dostala príslušenstvo M Performance. Čo si môžu zákazníci vybrať?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.