Novinky, Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Šesťtaktný motor zdvojnásobuje výkon a kompresiu

24.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thekingdrive_english). Sanie, kompresia, výkon a potom výfuk. Na tomto princípe funguje každý štvortaktný motor, ktorý bol kedy vyrobený. Približne 80 % všetkých v súčasnosti existujúcich...

24.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@thekingdrive_english).

Sanie, kompresia, výkon a potom výfuk. Na tomto princípe funguje každý štvortaktný motor, ktorý bol kedy vyrobený. Približne 80 % všetkých v súčasnosti existujúcich motorov – dokonca aj rotačné motory. Spoločnosť Porsche však teraz podala patent na výrobu šesťtaktného motora.

Šesťtaktný motor zdvojnásobuje výkon a kompresiu.
Foto: youtube.com/@thekingdrive_english

Základom je zavedenie ďalších dvoch ťahov: Sanie, kompresia, výkon, potom kompresia, výkon, výfuk. Dva výkonové a dva kompresné zdvihy na cyklus.

Najväčší Rozdiel

Medzi typickým štvortaktným motorom a šesťtaktným motorom je vo všeobecnosti v časovaní vačky a ventilov. Konštrukcia Porsche sa výrazne líši od všetkého, čo sme videli od prvej konštrukcie šesťtaktného motora Samuela Griffina v roku 1883.

Patent zobrazuje kľukový hriadeľ otáčajúci sa v kruhu na planetových prevodoch, čo znamená, že pri otáčaní kľukového hriadeľa majú piesty dve úplne odlišné polohy v hornej časti mŕtveho bodu, ako aj dve odlišné polohy v dolnej časti mŕtveho bodu. Tým sa v motore vytvára aj premenlivá kompresia.

Generálny riaditeľ Porsche: „Tento nový motor ZMENÍ svet!“

Po prečítaní desiatok strán patentu, ktoré sú väčšinou právnickým jazykom, sa systém nazýva „spôsob spaľovacieho stroja s dvoma krát tromi zdvihmi“. Pridanie ďalšieho spaľovacieho a výkonového zdvihu ku každej otáčke kľukového hriadeľa znamená viac koní na kolesá – a mohlo by znamenať aj efektívnejší spaľovací motor.

Alebo – ako to často býva v prípade patentov – to nemusí znamenať absolútne nič iné, ako že Porsche jednoducho nechce, aby túto technológiu mal alebo vyvíjal niekto iný.

V patente nie je nič, čo by opisovalo, ako sa inžinieri vysporiadajú s vibráciami, harmonickou rovnováhou, rozsahom otáčok alebo akýmikoľvek šťavnatejšími otázkami, ktoré by táto myšlienka mohla vyvolať u tých z nás, ktorí majú trochu viac čiernych nechtov.

Nie je prvý

Stojí však za zmienku, že toto nie je prvý ohlásený alebo navrhnutý šesťtaktný motor. Predchádzajúce iterácie fungovali veľmi podobne ako štandardný štvortaktný motor, teda najprv sanie, kompresia, spaľovanie, výfuk.

Pred desiatimi rokmi mal Bruce Crower úplne prvý funkčný 6-taktný vznetový motor na svete. Crowerova 6-taktná konštrukcia pridala vstrekovanie vody ako 5. zdvih a 6. zdvih bol záblesk pary odvádzanej z motora. Pozrite si ho:

Ukážka 6-taktného motora.

Ďalšia konštrukcia, šesťtaktný motor Beare Head, nahrádza tradičné ventily druhým piestom, ktorý funguje ako ventil a zároveň odvádza výfukové plyny. Je diskutabilné, či ide o skutočný šesťtakt, alebo len o štvortakt s alternatívnou formou ventilov.

Tu je ďalší – konštrukcia, ktorá sa veľmi podobá Crowerovmu motoru, ale využíva dva stredné zdvihy na vstrekovanie vody a expanziu pary.

Revolučný 6-taktný motor.

Celkovo sa zdá, že šesťtaktné motory sú nakoniec oveľa zložitejšie, ale ich výhodou by mohla byť vyššia tepelná účinnosť (45-50 % – oveľa vyššia ako u typického štvortaktného motora, ktorý dosahuje v najlepšom prípade 30 %) a nižšie emisie. Podobné výhody, ktoré umožnili štvortaktným motorom predbehnúť všadeprítomné dvojtaktné motory vo väčšine sveta.

Samozrejme, vo svete, ktorý rýchlo prechádza na elektrické vozidlá, by sa stávkar mohol staviť, že táto nová 6-taktná konštrukcia nikam nepôjde.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Ako skontrolovať správnu hladinu motorového oleja za studena alebo za tepla?

Máte dve nové pneumatiky? Odborníci odporúčajú zadné, nie predné


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Očarujúci nový Lynk & Co 01: Zrýchlenie ako blesk a technológie budúcnosti na dosah ruky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WestGoldRain). Lynk & Co na európskom trhu bola doteraz známa tým, že ponúkala iba jeden model – Lynk & Co…

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov