Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Posledná možnosť zachrániť európsky motorizmus. „Je potrebné urýchlene konať“.

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess). Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na „urýchlené prijatie opatrení“ v súvislosti s novými emisnými normami CO2, ktoré majú začať platiť od budúceho roka. V opačnom...

28.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@theengineersmess).

Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na „urýchlené prijatie opatrení“ v súvislosti s novými emisnými normami CO2, ktoré majú začať platiť od budúceho roka. V opačnom prípade by sa európsky automobilový priemysel mohol dostať do vážnych problémov, keďže spoločnosti čelia dileme – zaplatiť pokuty vo výške miliárd eur alebo výrazne znížiť predaj automobilov, čo by ohrozilo ich postavenie na trhu a pracovné miesta, ktoré poskytujú.

Foto: youtube.com/@InfilmAfterEffectsTemplates

Nové emisné normy CO2 od roku 2025

Už 1. januára 2025 vstúpia do platnosti nové emisné normy CO2, ktoré znížia požadovanú priemernú hodnotu zo súčasných 120 g CO2/km na 93,6 g CO2/km. Je to ďalší bod plánu, ktorého cieľom je zákaz predaja nových spaľovacích automobilov od roku 2035. Ďalším takýmto bodom je rok 2030 a zníženie normy na 49 g CO2/km.

Blížiace sa nové požiadavky preto výrobcov automobilov neprekvapujú. Čo ich však prekvapilo, bolo odstúpenie západných vlád od dotácií na elektromobily. To znamenalo, že namiesto avizovaného dynamického rastu predaja elektromobilov začal záujem o ne klesať. Napríklad v Nemecku bol pokles predaja elektromobilov v auguste 69 % v porovnaní s minulým rokom. V prvom polroku 2024 tvorili elektromobily 12,5 % registrácií nových automobilov v EÚ. Aby výrobcovia splnili normy, ktoré sú na nich kladené, muselo by ich byť približne dvakrát viac.

Výsledkom je, že žiadny výrobca (okrem Tesly a čínskej spoločnosti Geely) v súčasnosti nespĺňa normy požadované od budúceho roka. Dokonca aj Toyota, ktorá sa zameriava na svoje úsporné hybridy, má v súčasnosti priemerné emisie CO2 105 g. Na druhej strane Volkswagen a Ford so 123 g, resp. 125 g dokonca prekračujú normy, ktoré budú platiť od roku 2020 (hoci treba pripomenúť, že 120 g CO2/km je priemer – každý výrobca má individuálne vypočítané ciele v závislosti od svojho modelového radu).

Sankcie pre výrobcov automobilov od roku 2025

Ak výrobca automobilov nedodrží požadované normy emisií CO2, musí zaplatiť pokutu – 95 EUR za každý gram oxidu uhličitého vynásobený počtom predaných automobilov. Tento prepočítavací koeficient znamená, že aj nepatrné prekročenie normy môže znamenať obrovské pokuty. V roku 2020 napríklad autá predané spoločnosťou Volkswagen vypúšťali o 0,75 g CO2/km viac, ako je požadované. Nemecký výrobca musel v dôsledku toho zaplatiť pokuty vo výške 100 miliónov eur. Celkovo, keď pred štyrmi rokmi vstúpila do platnosti súčasná norma, všetci výrobcovia automobilov zaplatili na pokutách 2,2 miliardy eur.

Dnes je však situácia oveľa zložitejšia. Keďže prognózy sa úplne minuli s realitou na trhu, ukázalo sa, že výrobcovia automobilov sú na nadchádzajúce emisné normy CO2 úplne nepripravení. Ako predpovedá Luca de Meo, generálny riaditeľ spoločnosti Renault a prezident Európskeho združenia výrobcov automobilov (ACEA), budúci rok dosiahnu pokuty pre automobilky 15 miliárd EUR.

V súčasnosti je jedinou alternatívou obmedzenie modelového radu a zavedenie predajných kvót. Zákazník, ktorý by si chcel kúpiť auto so spaľovacím motorom, by si ho mohol kúpiť až po tom, ako by predaj elektrických modelov a plug-in hybridov vytvoril dostatočnú rezervu proti zvýšeniu emisií. Podľa odborníkov by to znamenalo pokles predaja 2,5 milióna automobilov v Európe.

Vraciame sa tak do pandemickej situácie, keď si ľudia na auto čakali mesiace, ceny stúpali a ojazdené autá prudko zdraželi?Áno, je to možné. Túto medzeru na trhu by však mohli vyplniť čínski výrobcovia, ktorí svoju expanziu na európskom trhu výrazne zrýchlia.

Oba scenáre znamenajú pre podniky starého kontinentu vážne problémy, zatváranie tovární a hromadné prepúšťanie. Ohrozené sú vraj milióny pracovných miest.

Európski výrobcovia automobilov vyzývajú na „urýchlené prijatie opatrení“ v súvislosti s novými emisnými normami CO2.
Foto: youtube.com/@theengineersmess

Zmena termínov pre nové normy CO2

Európske združenie výrobcov automobilov pripravilo list, v ktorom žiada o posunutie termínu zavedenia nových noriem CO2 z roku 2025 na rok 2027. Predložili v ňom už citované odhady, ktoré jasne naznačujú, ako by súčasné predpoklady mohli poškodiť európsky automobilový priemysel a podkopať miestne hospodárstvo. Doteraz však tento dokument nebol z neznámych dôvodov predložený Európskej komisii.

ACEA tiež požaduje odloženie revízie plánov na zníženie emisií CO2 z roku 2026 na rok 2027. Súčasné plány na zníženie priemerných emisií oxidu uhličitého na 49 g v roku 2030 a ich úplné odstránenie do roku 2035 nie sú definitívne. Európska komisia chce totiž overiť, či súčasná situácia na trhu a technologický pokrok umožnia dosiahnuť tieto ciele. Európske združenie výrobcov automobilov jasne uvádza, že v súčasnosti sa nachádzame v úplne inej fáze, než by sme mali byť. Priemysel potrebuje dva roky na to, aby sa prispôsobil súčasnej realite. Až potom budeme môcť reálne zhodnotiť, či sa mu to podarilo a či je stále možné dodržať plány na zníženie emisií CO2.

Talianska premiérka Giorgia Meloniová tiež vyzvala na prehodnotenie plánov na zákaz predaja spaľovacích automobilov. Súčasné plány označila za „sebazničujúce“ a uviedla, že environmentálna transformácia nesmie znamenať zničenie kľúčových priemyselných odvetví. O talianskom návrhu rokujú delegáti Európskeho parlamentu a majú ho predložiť na zasadnutí ministrov priemyslu členských štátov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Výrobcovia automobilov žiadajú väčšiu podporu EÚ

Spoločnosť Stellantis podniká kroky, aby sa vyhla situácii, v ktorej sa ocitol Volkswagen. Skupina nechce zatvoriť továrne


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Hyundai oznamuje aktualizácie pre Ioniq 5 N. Výkonný elektromobil dostane konfigurovateľný režim driftovania

27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MichalKarpatAutozurnal). Hyundai približne pred rokom odhalil svoju najvýkonnejšiu verziu modelu Ioniq 5. Teraz kórejská automobilka oznamuje vylepšenia pre výkonný elektromobil.…

Dacia dobýva Európu s motormi na LPG. Predala milión vozidiel s takýmito motormi

27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Passionauto458). Spoločnosť Dacia oznamuje, že v Európe predala milión vozidiel vybavených motorom na LPG. Táto motorizácia je k dispozícii v…

V maďarskom závode Audi sa začala výroba nového SUV Cupra Terramar

27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AudiHungaria). Nový model od Španielov z Cupry sa začal sériovo vyrábať v závode Audi v maďarskom Györi. Terramar zdieľa technickú…

Špionážne snímky nového SUV Hyundai Nexo. Bude poháňané vodíkom

27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@HYUNDAIMOTOREUROPE). Hyundai sa chystá uviesť na trh novú generáciu svojho SUV Nexo s vodíkovým pohonom. Na internete sa objavili prvé…

CB rádio – všetko, čo potrebujete vedieť

27.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoGears). Zdá sa, že zlaté časy CB rádia sú už za nami. Túto formu komunikácie však stále používajú profesionálni vodiči,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov