Zaujímavosti,

Bezpečnejšie v modernom aute? Nie nevyhnutne. Všetko kvôli človeku

30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ford). Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti. Sú čoraz...

30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ford).

Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti. Sú čoraz účinnejšie, a to ich robí veľmi lenivými.

Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti.
Foto: youtube.com/@ford

Zatiaľ neexistujú sériovo vyrábané autá, ktoré by sa dokázali pohybovať v premávke bez ľudského dohľadu. Najpokročilejšie modely dokážu výborne udržať auto v jazdnom pruhu, prispôsobiť rýchlosť podmienkam a dokonca aj predbiehať na diaľnici. Dôvera vo fungovanie takýchto systémov sa zvyšuje. A práve v tom spočíva problém.

Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla

Americký IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) a MIT (Massachusetts Institute of Technology) uskutočnili rozsiahly výskum a zistili, ako sa vodiči správajú, keď môžu používať účinný systém s asistenciou vodiča. Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla, s ktorými dobrovoľníci najazdili spolu 12 000 míľ. Počas jazdy sa zaznamenávali nielen dopravné nehody, ale aj činnosť vodiča. Závery nie sú povzbudivé.

Hoci je zákonné – a zdravé -, že vodič by mal mať pri používaní aktívnych systémov vždy kontrolu nad nimi, v skutočnosti vodiči postupom času čoraz viac venujú svoju pozornosť iným činnostiam. Ktorým? Výskumníci na prvom mieste uviedli jedenie, používanie elektronických zariadení a starostlivosť o svoju krásu (t. j. pravdepodobne líčenie). Po mesiaci používania auta bolo percento rozptýleného času jazdy až 30 percent.

Zaujímavé je, že vodiči si veľmi rýchlo všimli čas, ktorý uplynie medzi stratou koncentrácie na ceste a začatím vysielania upozornení, ktoré majú upútať pozornosť vodiča.
Foto: youtube.com/@zfgroup

Zaujímavé je, že vodiči si veľmi rýchlo všimli čas, ktorý uplynie medzi stratou koncentrácie na ceste a začatím vysielania upozornení, ktoré majú upútať pozornosť vodiča. Rýchlo sa tiež naučili oklamať systém, napr. tým, že robili krátke, rýchle pohyby volantom, a hneď ako výstraha pominula, vrátili sa k prerušenej činnosti.

Postupom času sa zistilo, že vodiči čoraz častejšie nedržali ani jednu ruku na volante, keď sa spustila výstraha, a čoraz častejšie dávali ruky z volantu hneď, ako výstraha prestala znieť.

Ak elektronické systémy v praxi nezlepšia bezpečnosť na cestách, bude to chyba ľudí. Nie tí, ktorí tieto systémy navrhli, ale vodiči, ktorí ich zle používajú a prejavujú voči nim prekvapujúcu dávku dôvery.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Tesla v problémoch. Zničujúca správa NTHSA. Všetko je to o nehodách

Spoločnosť Volvo posúva bezpečnosť na najvyššiu úroveň. Tu sa dozviete, ako LIDAR prinesie revolúciu v automobilovom priemysle

E-motocykle Roadster od spoločnosti Ola dosahujú rýchlosť viac ako 120 km/h za menej ako 3000 USD


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov