Zaujímavosti,

Bezpečnejšie v modernom aute? Nie nevyhnutne. Všetko kvôli človeku

30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ford). Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti. Sú čoraz...

30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ford).

Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti. Sú čoraz účinnejšie, a to ich robí veľmi lenivými.

Majú napraviť ľudské chyby a nedostatky, ale vodiči ich schopnosti preceňujú. Aktívne asistenčné systémy sa považujú za prostriedok na výrazné zvýšenie bezpečnosti.
Foto: youtube.com/@ford

Zatiaľ neexistujú sériovo vyrábané autá, ktoré by sa dokázali pohybovať v premávke bez ľudského dohľadu. Najpokročilejšie modely dokážu výborne udržať auto v jazdnom pruhu, prispôsobiť rýchlosť podmienkam a dokonca aj predbiehať na diaľnici. Dôvera vo fungovanie takýchto systémov sa zvyšuje. A práve v tom spočíva problém.

Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla

Americký IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) a MIT (Massachusetts Institute of Technology) uskutočnili rozsiahly výskum a zistili, ako sa vodiči správajú, keď môžu používať účinný systém s asistenciou vodiča. Štúdia zahŕňala Volvo S90 a model Tesla, s ktorými dobrovoľníci najazdili spolu 12 000 míľ. Počas jazdy sa zaznamenávali nielen dopravné nehody, ale aj činnosť vodiča. Závery nie sú povzbudivé.

Hoci je zákonné – a zdravé -, že vodič by mal mať pri používaní aktívnych systémov vždy kontrolu nad nimi, v skutočnosti vodiči postupom času čoraz viac venujú svoju pozornosť iným činnostiam. Ktorým? Výskumníci na prvom mieste uviedli jedenie, používanie elektronických zariadení a starostlivosť o svoju krásu (t. j. pravdepodobne líčenie). Po mesiaci používania auta bolo percento rozptýleného času jazdy až 30 percent.

Zaujímavé je, že vodiči si veľmi rýchlo všimli čas, ktorý uplynie medzi stratou koncentrácie na ceste a začatím vysielania upozornení, ktoré majú upútať pozornosť vodiča.
Foto: youtube.com/@zfgroup

Zaujímavé je, že vodiči si veľmi rýchlo všimli čas, ktorý uplynie medzi stratou koncentrácie na ceste a začatím vysielania upozornení, ktoré majú upútať pozornosť vodiča. Rýchlo sa tiež naučili oklamať systém, napr. tým, že robili krátke, rýchle pohyby volantom, a hneď ako výstraha pominula, vrátili sa k prerušenej činnosti.

Postupom času sa zistilo, že vodiči čoraz častejšie nedržali ani jednu ruku na volante, keď sa spustila výstraha, a čoraz častejšie dávali ruky z volantu hneď, ako výstraha prestala znieť.

Ak elektronické systémy v praxi nezlepšia bezpečnosť na cestách, bude to chyba ľudí. Nie tí, ktorí tieto systémy navrhli, ale vodiči, ktorí ich zle používajú a prejavujú voči nim prekvapujúcu dávku dôvery.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Tesla v problémoch. Zničujúca správa NTHSA. Všetko je to o nehodách

Spoločnosť Volvo posúva bezpečnosť na najvyššiu úroveň. Tu sa dozviete, ako LIDAR prinesie revolúciu v automobilovom priemysle

E-motocykle Roadster od spoločnosti Ola dosahujú rýchlosť viac ako 120 km/h za menej ako 3000 USD


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Opel Frontera 2025: ako hybrid alebo elektromobil. Priestrannosť a kvalita interiéru

30.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@fDrivecz). Po 20 rokoch sa Opel Frontera vracia na trh. Teraz to bude mestský crossover v 5- alebo 7-miestnej verzii…

Clá na čínske elektrické vozidlá: EÚ by mohla hlasovať 3. októbra

29.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@WorldMilitaryPowerr). Nikkei Asia predpokladá, že rozhodujúci bude dátum hlasovania. Zatiaľ sa hovorí o „minimálnej cene“. Clá na čínske elektrické vozidlá:…

Audi pracuje na modeli Q6 Sportback v dakarskom štýle

29.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTraderTV). V Nemecku bol spozorovaný zvláštny terénny automobil na báze nového Audi Q6 Sportback e-tron. Takto by mohol vyzerať V…

To ste ešte nevideli. Video bláznivej jazdy

29.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: facebook.com/sibiriada.sk). V Moskovskej oblasti sa odohrala tragická dopravná nehoda, ktorá si vyžiadala život mladého vodiča. Hlavnou postavou tohto nešťastia bol…

Spoločnosť Volvo zaznamenala ďalší nárast predaja na celom svete. Skvelé výsledky pre elektrické vozidlá

29.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VolvoCars). Spoločnosť Volvo predala v auguste na celom svete 52 944 automobilov, čo predstavuje nárast o 3 % v porovnaní…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov