3.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Foxla).
Jazda v daždi znamená horšiu viditeľnosť a dlhší reakčný čas pre vodiča a vjazd do kaluže môže znamenať riziko veľmi nebezpečného šmyku alebo havárie. Preto je za mokra nevyhnutné predovšetkým znížiť rýchlosť a zvýšiť odstup od predchádzajúceho vozidla.
Daždivé počasie si vyžaduje zvýšenú koncentráciu za volantom. Zrážky zvyšujú riziko šmyku.Vodič musí zabrániť tomuto nebezpečenstvu. Nepozorná jazda a neprispôsobenie rýchlosti predstavujú riziko pre bezpečnosť účastníkov cestnej premávky.
Na mokrých cestách dajte nohu z plynu
Samotná jazda s povolenou alebo nižšou rýchlosťou nezaručuje bezpečnosť. Za bezpečnú rýchlosť považujeme takú, ktorá je prispôsobená prevládajúcim podmienkam, obmedzeniam a viditeľnosti cesty. Dažď vyvoláva výrazné zhoršenie viditeľnosti, rozptyľuje pozornosť a predlžuje vodičovi reakčný čas. Počas daždivých dní musia byť vodiči mimoriadne opatrní a predvídaví.
Venujte zvýšenú pozornosť povrchu vozovky a vyhýbajte sa vjazdu do kaluží alebo koľají naplnených vodou, ktoré môžu skrývať diery v asfalte. Ak nie je možné vyhnúť sa kaluži, pri približovaní sa k nej čo najviac spomaľte a tesne pred kalužou stiahnite nohu z brzdy. Je dobré stlačiť spojku, aby ste ochránili prevodovku a motor pred energiou nárazu. Zníži sa tak riziko poškodenia vozidla, ak sa pod vodou nachádza výmoľ.
Ako sa vysporiadať so šmykom na vode?
Pri jazde na mokrej vozovke môže dôjsť k aquaplaningu, t. j. strate kontaktu medzi pneumatikami a vozovkou, keď kolesá nedokážu odvádzať príliš veľa vody spod pneumatík. V takejto situácii cítiš, ako zadná časť vozidla „uteká“ do strany, a zároveň máš pocit, že volant sa náhle „uvoľní“ a stane sa neprirodzene ľahkým.Vyhnúť sa prudkému brzdeniu a ubrať plyn – tak dosiahneš spomalenie vozidla.Najlepšie bude, ak nebudeš otáčať volantom a počkáš, kým vozidlo opäť reaguje na tvoje povely.
Táto reakcia by mala pomôcť získať späť priľnavosť a udržať auto v stabilnom pohybe.
Nadmerná rýchlosť, opotrebované pneumatiky a mokrý povrch cesty výrazne zvyšujú riziko straty kontroly nad vozidlom. Aby ste sa vyhli šmyku na vode, spomaľte, najmä ak hĺbka dezénu vašich pneumatík nie je veľká. Hoci je zákonom stanovený limit 1,6 mm, vymeňte pneumatiky s dezénom 3 – 4 mm. Takéto pneumatiky budú na mokrej vozovke fungovať lepšie.
Zapamätajte si toto pravidlo
Pri jazde za zníženej viditeľnosti a na mokrej vozovke dbajte najmä na dodržiavanie dostatočného odstupu od ostatných účastníkov cestnej premávky. Brzdná dráha sa predlžuje úmerne štvorcu nárastu rýchlosti vozidla, t. j. ak zdvojnásobíte rýchlosť, brzdná dráha sa štvornásobí. Na mokrom povrchu vozovky sa môže brzdná dráha predĺžiť aj o niekoľko desiatok metrov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Búrky a silné lejaky znamenajú zvýšené riziko aquaplaningu. Čo robiť, ak sa už vyskytne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.