4.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@chasingcars).
Pred výberom medzi benzínovým a naftovým vozidlom by mali vodiči zvážiť aj náklady na údržbu týchto motorov. Dôležité sú aj počiatočné obstarávacie náklady, spoľahlivosť a spotreba paliva. Tu sa dozviete, ktorý z týchto dvoch motorov, naftový alebo benzínový, má nižšie náklady na údržbu a aký veľký je tento rozdiel.
Mnohí skúsení vodiči tvrdia, že najlepšie auto je to, ktoré si môžete dovoliť. Táto rada však neplatí len pri kúpe auta, ale najmä z dlhodobého hľadiska.
Pretože v niektorých prípadoch môžu byť náklady na údržbu oveľa vyššie ako hodnota samotného vozidla.
Lacné autá drahšie na údržbu
Mnohí vodiči uprednostňujú kúpu ojazdených vozidiel, pretože sú lacnejšie ako nové.
BMW alebo Mercedes spred roka 2000 nájdete za 1 000 až 2 000 eur. Veľa ľudí si myslí, že získavajú super výhodnú kúpu, ale v skutočnosti kupujú vrak. Tieto autá totiž často potrebujú značné opravy vrátane výmeny motora. Čo ich môže stáť až 3 000 – 4 000 eur, najmä ak kupujú nové diely.
Práve preto sa takéto autá dajú v Nemecku zohnať za 200 až 400 eur. Pretože tí, ktorí si ich kúpia, budú musieť časom investovať veľa peňazí do opráv. Preto je pri kúpe vozidla nevyhnutné zohľadniť náklady na údržbu.
Ak však porovnáme hlavné varianty motorov, ktorý je jednoduchší a lacnejší na údržbu, naftový alebo benzínový?
Dieselový motor, výhody a nevýhody
Výhody dieselového motora sa týkajú spotreby paliva a životnosti. Dieselové motory sú vyrobené z pevnejších komponentov. To znamená, že majú vyšší kompresný pomer a fungujú na ťažšie palivo. Dieselový motor je preto silnejší a môže vydržať dvakrát dlhšie ako benzínový motor.
Okrem toho je krútiaci moment motora výrazne vyšší ako u benzínového motora. Na kolesá sa teda prenesie viac výkonu, čo má význam pri jazde do kopca alebo z kopca alebo pri ťahaní karavanu či prívesu. Navyše spotreba paliva môže byť až o 50 % nižšia ako pri benzínovom motore.
Veľkou nevýhodou naftového motora je však cena komponentov. Väčšina súčiastok v naftovom pohonnom systéme je drahšia ako v benzínovom.
Okrem toho je úroveň emisií vyššia, čo môže časom spôsobiť problémy pri vykonávaní pravidelnej technickej kontroly.
Dieselové vozidlo je tiež hlučnejšie. V niektorých vozidlách, ktoré nie sú riadne odhlučnené, to môže byť nepríjemné. A keď vonku klesne teplota pod -18 stupňov Celzia, naftové motory štartujú ťažšie.
Benzínový motor, výhody a nevýhody
Hlavnou výhodou benzínového motora je kultivovanosť prevádzky. Samozrejme, neplatí to pre každého, pretože niektoré trojvalcové motory sa ukázali ako pomerne tuhé. Ďalším plusom je nízka hlučnosť a nižšie škodlivé emisie v porovnaní s naftou.
A, samozrejme, nižšie náklady na údržbu a nižšie obstarávacie ceny ako pri dieselových vozidlách.
Nevýhodou je, že benzínové motory sú známe svojou vysokou spotrebou paliva. Okrem toho sa môže časom ukázať, že jeho spoľahlivosť je horšia ako spoľahlivosť naftového motora, čo však závisí od výrobcu motora a spôsobu jeho prevádzky a údržby.
Ktoré auto má nižšie náklady na údržbu: dieselové alebo benzínové?
Dieselové aj benzínové motory majú svoje výhody aj nevýhody. To, ako dobre fungujú, závisí do veľkej miery od spôsobu ich používania, podmienok na ceste a správnej údržby.
Vo všeobecnosti môžeme povedať, že súčiastky na benzínové auto sú lacnejšie. Má však vyššiu spotrebu paliva. Pri dieselovom vozidle sú opravy drahšie, ale poruchy sa vyskytujú menej často. Ak jazdíte po meste, problémy sa môžu vyskytnúť častejšie pri dieselovom aute, ale pri benzínovom bude spotreba paliva trikrát vyššia. Stále nie je isté, ktoré auto má nižšie náklady na údržbu.
Okrem toho náklady na údržbu veľmi závisia aj od výrobcu vozidla, modelu vozidla a počtu predaných kusov. Napríklad na šrotovisku sa oveľa ľahšie nájdu náhradné diely na Dacia Logan, VW Golf alebo Opel Astra. Ale bude ťažké nájsť diely pre Land Rover Discovery, BMW radu 6 alebo Audi Quattro. A ak ide o staré modely, bude ťažké nájsť nové, originálne alebo náhradné diely.
Ako predvídať náklady na údržbu vozidla
Pred kúpou auta je dobré analyzovať, kde ho opravujete a kde kupujete náhradné diely. Čím je auto staršie, tým ťažšie bude nájsť mechanikov a náhradné diely.
Ak už máte vyhliadnutý model, môžete si na internete vyhľadať, koľko stojí:
- súprava spojky,
- výmena rozvodového remeňa,
- výmena oleja a filtra,
- nová sada brzdových doštičiek a kotúčov.
Tieto diely patria do kategórie spotrebného materiálu. Mali by sa pravidelne vymieňať, aby sa zabezpečil bezproblémový chod vášho vozidla.
Zanalyzujte si tiež, aká je cena poistného pre vami zvolený obsah motora a aká je suma pri prepise auta.
A v neposlednom rade úspora paliva. Pretože z dlhodobého hľadiska to môže mať veľký význam. Ak napríklad každý deň najazdíte v priemere 100 kilometrov, na konci roka to bude viac ako 36 000 kilometrov. Ak naftové vozidlo spotrebuje približne 5 l/100 km a benzínové vozidlo približne 8,5 l, rozdiel bude značný. Pri dieselovom aute natankujete niečo vyše 1 800 litrov, zatiaľ čo pri benzínovom viac ako 3 100 litrov. Čo z finančného hľadiska nie je malá suma.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Čoraz viac dieselových motorov neprechádza STK. Nie je to chyba vozidiel, ale ich majiteľov
„Najhorší motor všetkých čias“ dostáva 10-ročnú záruku
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.