5.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CarswithJuanGasolina).
Pred rokom sa hovorilo, že sa zmení na iný typ mobility. V akom stave sa nachádzame Pred rokom, začiatkom septembra 2023, generálny riaditeľ spoločnosti Volkswagen Passenger cars Thomas Schafer na autosalóne v Mníchove novinárom povedal, že Seat prestane predávať autá po skončení životného cyklu súčasného modelového radu.
Túto veľmi dôležitú správu okamžite komentovali mnohí analytici, novinári a automobiloví nadšenci na celom svete. Seat, španielska automobilová značka založená v roku 1950, sa lúčila.
Okamžitou reakciou spoločnosti na tieto vyhlásenia bolo spresnenie, že značka bude mať novú úlohu v rámci koncernu Volkswagen a prežije vďaka tomu, že sa odkloní od tradičnej výroby automobilov a stane sa spoločnosťou zameranou na mobilitu.
Čo sa odvtedy stalo?
Napriek PR kampani a vyhláseniam fakty naznačujú, že značka Seat naďalej stráca lesk v rámci nemeckého koncernu. V uplynulom roku neboli predstavené žiadne nové vozidlá, pričom posledným uvedením na trh bol Seat Leon v januári 2020. Najstarším modelom v ponuke je Ateca, predstavená v marci 2016, po ktorej nasledovala Ibiza v januári 2017, Arona v júni 2017 a Tarraco v septembri 2018.
Hoci španielska značka nepriniesla nič nové, jej predaj bol tento rok celkom dobrý. Podľa údajov spoločnosti JATO Dynamics a ďalších zdrojov predal Seat od januára do augusta 2024 približne 220 000 nových automobilov, čo predstavuje 12 % nárast oproti prvým ôsmim mesiacom minulého roka.
To nie je zlý výsledok vzhľadom na ťažké časy, ktorými európsky priemysel prechádza. Okrem toho Seat, na rozdiel od ostatných značiek koncernu Volkswagen, nemá vo svojom súčasnom sortimente elektromobil, a preto nie je vystavený poklesu predaja týchto vozidiel. Ak sa potom pozrieme na minulý rok, Seat dodal 288 500 kusov, čo predstavuje 24-percentný nárast oproti roku 2022.
Vzhľadom na tieto dvojciferné miery rastu by sa dalo usúdiť, že značka má budúcnosť. Koniec koncov, predať približne 300 000 kusov ročne nie je žiadny malý výkon. Iné mainstreamové značky, ako napríklad Dodge alebo Chrysler, predávajú menej.
Cupra rastie rýchlejšie
Zdá sa, že hlavným problémom pre budúcnosť značky Seat je Cupra. Hoci sú súčasťou rovnakej podskupiny v rámci koncernu Volkswagen, Cupra sa stáva prirodzeným nástupcom Seatu.
Od roku 2020, keď Seat prestal predstavovať nové vozidlá, do dnešného dňa Cupra uviedla na trh tri sériové vozidlá: Born v máji 2021, Tavascan v apríli 2023 a Terramar minulý mesiac. K nim sa pridali modely Leon, Ateca a Formentor, takže ponuka Cupry zahŕňa sedem modelov (ak sa rozdelia typy karosérie Leonu) oproti šiestim modelom Seatu.
Je zrejmé, že skupina investuje do Cupry viac. Z akého dôvodu? Priemerná maloobchodná cena modelu Cupra v Nemecku bola v auguste 2024 o 43 % vyššia ako cena modelu Seat. Cupra Ateca stojí v priemere o 33 % viac ako jej dvojča Seat; Cupra Leon stojí o 29 % viac ako Seat Leon. A všetky majú takmer všetko spoločné, čo znamená, že ich výrobné náklady sú takmer rovnaké. Prečo si teda nevybrať značku, ktorá prináša najviac peňazí?
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Seat plánuje uviesť na trh nový cenovo dostupný elektrický model. Bude stáť menej ako 20 000 eur
Známa európska značka znižuje ceny svojich SUV
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.