6.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoSocialUK).
Už teraz je známe, že EÚ od novembra zavedie sankčné clá na elektromobily dovážané z Číny. Nákup vysnívaného SUV sa tak od novembra môže ukázať ako väčší výdavok. To je problém pre zákazníkov viacerých populárnych značiek v Európe vrátane Cupry.
Prvé elektrické SUV Cupra čelí novej vyššej cenovke
Nie je tajomstvom, že zvýšenie ciel na elektromobily dovážané z Číny nie je len úderom namiereným proti čínskym značkám. Mnohí európski výrobcovia automobilov majú svoje továrne v Ázii. Zvýšenie sa okrem iného dotkne aj zavedených značiek, ako sú Cupra, BMW a Volvo. Obozretní ľudia preto budú v blízkej budúcnosti zvažovať nákup vozidiel týchto značiek. Už len preto, že sankčné clá pre prvých dvoch uvedených výrobcov predstavujú viac ako 20 %.
Cupra s ohľadom na strašidlo dodatočných poplatkov urýchlila uvedenie svojho SUV Tavascan na trh. Prvé kusy už dorazili do Európy. Dodatočné náklady, ktorým bude musieť značka čeliť, pre ňu určite predstavujú značný problém. Mladá značka Volkswagenu, hoci sa na trhu dobre etablovala a má skvelú elektrickú ponuku, bude čeliť značným výdavkom, o ktorých nie je jasné, či neovplyvnia cenník modelu Tavascan.
Najnovšieho SUV sa nemusí obávať drahšej cenovky
Cupra Born vyrábaná v Zwickau sa na rozdiel od najnovšieho SUV značky nemusí obávať drahšej cenovky. Ale Elektrické SUV Cupra s barcelonským dizajnom a dojazdom až 568 km sa vyrába v najmodernejšom závode Volkswagenu v Číne. V dôsledku toho sú predajné výsledky tohto pozoruhodného modelu ohrozené.
Wayne Griffiths, generálny riaditeľ skupiny Seat a jej dvoch značiek Cupra a Seat, vyjadril svoje obavy z perspektívy ciel už začiatkom septembra.
„To bude znamenať prekročenie nákladov o približne 10 000 EUR; inými slovami, na každom Tavascane predanom v Európe sa stratí 10 000 EUR,“
– vysvetlil Grifths, ktorého citoval španielsky Elnacional.
Dobré hospodárske výsledky skupiny v prvom polroku a historický rekord a dobrá cena Tavascanu nebudú bez vplyvu na clo +21,3 %, ktoré požaduje EÚ. Cena SUV by sa musela zvýšiť o 10 000 EUR, pričom cena bez príplatku by bola 50 000 EUR. V záujme udržania zákazníkov zostáva koncernu jediné riešenie, a to zachovať cenu modelu Tavascan. To znamená, že náklady na clo sa premietnu do výkazu ziskov a strát.
Akým dodatočným nákladom budú čeliť iné populárne európske značky?
Clá na elektromobily z Číny mali chrániť európsky priemysel. Medzitým BMW, Volvo a Dacia budú tiež čeliť vyhliadke na značné výdavky.
V prípade nemeckej prémiovej značky sa clo vo výške +21,3 % dotkne nie jedného, ale až troch modelov. Ide o SUV iX3, klasické Mini Coopery a Aceman. Mníchovský výrobca má v úmysle vrátiť sa s výrobou posledného z nich do Európy. SUV iX3 dostane nástupcu v roku 2026 a zmizne z ponuky.
Volvo, ktoré vlastní čínska spoločnosť Geely, a elektrická Dacia vyrábaná v Číne tiež čelia dodatočným výdavkom na elektrifikáciu svojho sortimentu. Čínsky gigant netajil svoje sklamanie z vyhliadky na ďalší 19,9-percentný príplatok k štandardnému 10-percentnému dovoznému clu EÚ. Rumunská značka patriaca skupine Renault, ktorej kompaktný model Spring podlieha dodatočnému 21-percentnému clu, sa v najbližšom čase nechystá zvyšovať ceny.
Európska komisia, ktorá v piatok oznámila, že získala dostatočnú podporu členských štátov EÚ na zavedenie ciel na dovoz čínskych elektrických vozidiel až do výšky 45 percent, má v úmysle pokračovať v rokovaniach s Pekingom. To je jediná optimistická správa pre nemecký automobilový priemysel, ktorý nie je v najlepšej kondícii ani bez ciel EÚ.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Kia EV3 – mestský crossover s veľkým dojazdom a priestranným interiérom.
Elektromobily v Nórsku prekonávajú spaľovacie motory
Ktoré elektromobily majú majitelia radi?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.