8.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@carnewschina4118).
Podľa nemeckého denníka Frankfurter Allgemeine Zeitung je hlasovanie zástupcov krajín Európskej únie o zavedení dodatočných ciel na elektromobily z Číny prejavom slabosti EÚ. Novinári však neuviedli, čo bolo zdrojom myšlienky zaviesť tieto clá.
Nemecko kritizuje clá na autá z Číny
„Frankfurter Allgemeine Zeitung vo svojej kritike ciel na čínske autá uvádza, že Európa v minulosti otvorila trhy viac ako USA a Čína. „To, čo sa kedysi považovalo za príspevok k prosperite, sa dnes považuje za prejav politickej naivity v čase, keď sú hospodárska globalizácia a geopolitika veľmocí čoraz tesnejšie prepojené.“
Podľa nemeckého denníka politici, ktorí „nedokážu nájsť odpovede na domáce výzvy populizmu, hľadajú kompenzáciu na globálnej scéne“. „V minulosti sa protekcionistom vysmievali za škody, ktoré si sami spôsobili. Dnes sa účasť na protekcionistických hrách považuje za výraz sily“ – poznamenal denník Frankfurter Allgemeine Zeitung. Nemecko, ktoré bolo proti zavedeniu ciel, by sa podľa denníka malo naďalej neochvejne zasadzovať za voľný obchod.
Novinári však vo svojej kritike obratne vynechali dôvod zavedenia ciel na elektromobily z Číny. Európska komisia začala pred rokom vyšetrovanie čínskych výrobcov automobilov, aby vysvetlila, ako mohli tamojšie značky ponúkať elektromobily za výrazne nižšie ceny ako konkurenti zo zvyšku sveta, hoci ponúkali porovnateľný výkon a úroveň spracovania. Všetko nasvedčovalo tomu, že čínska vláda poskytovala svojim spoločnostiam dotácie, aby ich mohli na iných trhoch ponúkať za zvýhodnené ceny. Dodatočné clá preto nemali byť protekcionistickým opatrením, ale mali vyrovnať podmienky na trhu.
Výška cla pre každého čínskeho výrobcu bola stanovená v závislosti od toho, či daná spoločnosť spolupracovala pri vyšetrovaní Európskej komisie. Maximálna výška je 35 % plus 10 % štandardného cla. Treba tiež pripomenúť, že Spojené štáty a Kanada sa tiež rozhodli chrániť svoje trhy pred nekalou konkurenciou z Číny, ale tam boli zavedené clá vo výške 100 percent.
Nemecké strany sa nezhodujú na clách na čínske autá
Portál tagesschau poukázal na to, že koaličné strany spolkovej vlády nedospeli pred piatkovým hlasovaním o zavedení ciel na čínske elektromobily k spoločnému stanovisku. Šéfka nemeckého ministerstva zahraničných vecí Annalena Baerbocková (Zelení) bola za zavedenie ciel, zatiaľ čo kancelár Olaf Scholz (SPD) a minister financií Christian Lindner (FDP) boli proti clám, uviedol denník Sueddeutsche Zeitung. Za zdržanie sa Nemecka sa nakoniec vyslovili obe ministerstvá vedené politikmi Zelených – zahraničných vecí a hospodárstva.
Podľa denníka Sueddeutsche Zeitung Scholzovo nariadenie hlasovať v koaličnej vláde o postoji Nemecka k clám vyvolalo nový hnev medzi koaličnými partnermi, najmä medzi Zelenými. Denník poukázal na to, že v nemeckej politickej praxi zvyčajne stačí, aby mal pri nejednotnom koaličnom postoji posledné slovo predseda spolkovej vlády. „Scholzovo rozhodnutie (o koaličnom hlasovaní) sa preto považuje za ďalší znak rozpadu vládnej koalície a prejav slabosti,“ – zhodnotil denník Sueddeutsche Zeitung.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Jedna éra sa končí. Mercedes „v továrni“ sa už nepredáva tak ako kedysi
Fiat 500e sa nevráti do výroby. Spoločnosť tvrdí, že má „vážne problémy“
Zelené a blikajúce zelené svetlá: Aké povinnosti majú vodiči v oboch situáciách
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.