8.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoYaINFO).
Mazda si trúfla vynoviť sa uvedením novej platformy s pozdĺžnym motorom a pohonom zadných kolies. Nové SUV postavené na tejto architektúre je zamerané na veľké rodiny a odstraňuje problémy, ktoré sme v minulosti mali s modelom CX-60.
Japonci v Mazde sa nesústredili na elektrické modely ako mnohí iní výrobcovia, ale dokonca mali odvahu uviesť na trh novú platformu s pozdĺžne usporiadanými motormi v ére znižovania nákladov. V Európe bol prvým modelom uvedeným na trh s využitím novej architektúry model CX-60 SUV, alternatíva k modelom BMW X3, Mercedes-Benz GLC alebo Volvo XC60.
Teraz má Mazda v Európe novú vlajkovú loď v podobe modelu CX-80, väčšieho brata modelu CX-60. Ide o vozidlo, ktoré chce konkurovať modelom ako BMW X5 alebo Volvo XC90. Nový model sme šoférovali v Nemecku a prinášame naše prvé dojmy z najväčšieho SUV japonského výrobcu.
Neopravujte, čo nie je pokazené
Briti majú príslovie – „ak to nie je pokazené, neopravuj to“ – ktoré veľmi dobre platí pre filozofiu dizajnu Mazdy. Nové SUV CX-80 vyzerá veľmi podobne ako jeho menší brat. Až po B-stĺpik sú obe autá identické, a to ako dizajnom, tak aj pod kapotou a vo vnútri. Ako sme videli na modeli CX-60, predná časť je masívna, vysoká, čo jasne naznačuje, že pod kapotou môžete mať motory s veľkým objemom.
S dĺžkou takmer päť metrov (4 995 mm) a rázvorom vyše troch metrov je nová Mazda CX-80 dlhšia, vyššia a má výrazne dlhší rázvor ako CX-60. Presnejšie povedané, CX-80 je o 25 % dlhšia ako CX-60, vďaka čomu vzniklo viac miesta pre cestujúcich vzadu, ako aj väčší objem batožinového priestoru.
Zadná časť využíva rovnaké zadné svetlá v tvare písmena L a pulzujúcu signalizáciu, ktorá imituje tlkot srdca. Potešilo ma, že bez ohľadu na výbavu sa Mazda rozhodla upustiť od falošných výfukov, ktoré sme videli na modeli CX-60. Je to správne rozhodnutie vzhľadom na dospelejší charakter vozidla. Zákazníkom bude k dispozícii deväť farieb karosérie vrátane červenej Soul Red, červenej Artisan Red a melted Copper.
V závislosti od zvoleného stupňa výbavy sa veľkosť kolies pohybuje od 18 do 20 palcov. Úroveň výbavy Homura prináša do exteriéru veľa čiernych prvkov, ale ak sa rozhodnete pre Takumi, uvidíte veľa chrómových prvkov, ktoré dopĺňajú charakter vozidla.
Mazda CX-80 ponúka priestor až pre sedem cestujúcich
Keďže je nová Mazda CX-60 citeľne dlhším vozidlom ako CX-60, ponúka šesť- alebo sedemmiestnu konfiguráciu. Sedemmiestna verzia využíva tradičnú lavicu, ale šesťmiestna ponúka dve samostatné sedadlá v každom z troch radov. Druhý rad má kapitánske kreslá, ktoré sa dajú oddeliť stredovou konzolou. Trojzónová klimatizácia je štandardom, ale vyššie výbavy ponúkajú vyhrievanie a ventiláciu pre druhý rad.
Pokiaľ ide o tretí rad sedadiel, Mazda uvádza, že tu môžu pohodlne cestovať cestujúci vysokí až 1,70 metra, čo je približne správne. Človek s výškou viac ako meter osemdesiat tu nebude mať veľké pohodlie. V prípade potreby však môžu vzadu cestovať aj vyšší ľudia na krátkych cestách.
Zvyšok interiéru je taký, ako ho poznáme z modelu CX-60, s mäkkými materiálmi na dotyk a množstvom fyzických ovládacích prvkov. Prístrojová doska a stredová konzola boli prevzaté priamo z modelu CX-60, čo nie je na škodu. Rovnako ako v prípade CX-60 sú prístroje na palubnej doske pomerne jednoduché, ale ich rozlíšenie je dobré. Napriek tomu by som uvítal, keby Mazda lepšie využila priestor na obrazovke, ale aspoň si môže pomôcť veľkým a čitateľným head-up displejom premietaným priamo do čelného skla.
CX-80 preberá technológie CX-60, ale s väčšou praktickosťou
Centrálny informačno-zábavný systém využíva 12,3-palcový displej, rovnaký, aký sme videli v modeli CX-60. Vlastné rozhranie sa nedá ovládať dotykom, ale prostredníctvom ovládača umiestneného na stredovej konzole, ktorý pripomína ten používaný vo vozidlách BMW. Ten našťastie v systémoch Android Auto a Apple Carplay ponúka priamu interakciu s dotykovou obrazovkou, ale fyzický ovládač je podľa môjho názoru stále jednoduchší na používanie na cestách.
K dispozícii sú nabíjacie porty USB-C (dva vpredu a dva vzadu) a zásuvka na 220 V v batožinovom priestore, čo sa hodí, ak potrebujete napájať napríklad chladič. V batožinovom priestore sa nachádzajú aj šikovné úložné riešenia, ako napríklad klasické nákupné háčiky, a navyše je tu možnosť elektrického otvárania zadných dverí.
Za ním nájdete minimálne 258 litrov (so všetkými sedadlami hore) a po sklopení tretieho radu sedadiel sa priestor zväčší na 687 litrov. Po sklopení oboch radov sedadiel sa objem batožinového priestoru zvýši na 1 971 litrov. Okrem toho môže Mazda CX-80 ťahať až 2 500 kg.
Mazda vylepšila pohonné ústrojenstvo modelu CX-80
Mazda ponúka zákazníkom dve pohonné jednotky pre model CX-80. Zákazníci si budú môcť vybrať medzi plug-in hybridným pohonom založeným na 2,5-litrovom benzínovom motore alebo 3,3-litrovým šesťvalcovým vznetovým motorom s mild-hybridnou technológiou. Bez ohľadu na motor sa vozidlá dodávajú s osemstupňovou automatickou prevodovkou.
Na tomto podujatí pri príležitosti uvedenia na trh sme mali k dispozícii obe pohonné jednotky. V prvý deň som jazdil s 3,3-litrovým dieselovým motorom, s ktorým som jazdil aj v modeli CX-60. Od začiatku som si mohol všimnúť, že motor je tichší a podáva výkon ešte plynulejšie ako predtým. Výkon 254 k a 550 Nm poháňajú vyše dvojtonovú karosériu CX-80 bez problémov a spotreba paliva zostala taká, ako sme ju poznali – nízka.
Po približne 150 kilometroch prevažne po diaľniciach som deň ukončil so spotrebou 7,1 l/100 km. Príjemne ma prekvapilo, že Mazda odstránila tie nežiaduce otrasy, ktoré automatická prevodovka vydávala pri štartovaní motora a niekedy aj počas jazdy. Niekedy je ešte stále počuť prácu prevodových mechanizmov, ale to len vtedy, ak chcete naozaj počúvať, inak sú pre bežného vodiča nepostrehnuteľné. Vylepšený bol aj systém štart/stop, ktorého fungovanie je oveľa kultivovanejšie. Motor teraz štartuje a vypína bez trhania, ako by to malo byť v aute, ktoré chce konkurovať v prémiovom segmente.
Hybridný pohon dokáže na čisto elektrický pohon prejsť 60 km
Na druhej strane máme 2,5-litrový motor PHEV. Ten využíva 17,8 kWh batériu a Mazda uvádza maximálny dojazd 60 km. Na druhý deň, keď bola táto pohonná jednotka k dispozícii, sme so spolujazdcom zvládli 58 kilometrov, kým sa vybil akumulátor elektrického systému. A to sme nemuseli robiť žiadnu údržbu, klimatizácia fungovala a keďže bolo chladné ráno, dopriali sme si vyhrievané sedadlá.
Výkon 327 k a 500 Nm umožňujú vozidlu šprint z 0 na 100 km/h za 6,8 sekundy, čo je o 1,6 sekundy rýchlejšie ako pri 3,3-litrovom vznetovom motore. Napriek tomu sa šesťvalcový motor zdá byť kultivovanejší a robustnejší a jeho výkonové rezervy nesklamú. Ak viete, že najazdíte veľa kilometrov, je to ten pravý. Ak nie, vyberte si plug-in hybrid.
Je pravda, že nie je tak výkonný ako radový šesťvalec. Aj keď je na papieri výkonnejší, hybridný agregát nepôsobí tak ostražito ako diesel. Vyskytuje sa to v režime Hybrid, kedy sa zdá, že spaľovací motor a elektromotor nie vždy spolupracujú. Športový režim prebudí systém k životu a obe pohonné jednotky pracujú tak, aby vám po stlačení plynového pedála poskytli maximálny výkon.
K dispozícii je aj režim čisto elektrického pohonu, v ktorom elektromotor s výkonom 175 koní poháňa karosériu sám. Ak jazdíte čisto na elektrický pohon, bez nabíjania batérie, Mazda udáva priemernú spotrebu paliva 8,1 l/100 km. Podobné hodnoty by som videl aj v reálnych podmienkach po úplnom vybití batérie.
Kalibrácia odpruženia robí rozdiel
Počas dní strávených s CX-60 som zistil, že odpruženie, najmä zadná náprava, je veľmi tuhé. Spočiatku som si myslel, že to cítim, ale spolujazdci mi potvrdili, že nie. Pri modeli CX-80 Mazda rekalibrovala nezávislé zavesenie kolies, takže medzi týmito dvoma modelmi je značný rozdiel.
Mazda CX-80 ponúka vyšší jazdný komfort, hoci Japonci sa rozhodli zachovať mierne tuhšie nastavenie, v typickom štýle Mazdy. Vozidlo však lepšie filtruje nerovnosti a neprenáša vibrácie do karosérie, ako sme si všimli minulý rok pri našej recenzii CX-60.
Mohol som jazdiť len s autami vybavenými veľkými diskami s priemerom 20 palcov, ale pneumatiky majú dosť vysoké pätky. Ak chcete maximálny komfort, najlepšou voľbou sú 18-palcové kolesá, pretože CX-60 nemôže byť vybavená vzduchovým odpružením, čo by mohlo tento model znevýhodniť. Konkurenti ako BMW X5, Mercedes-Benz GLE a dokonca aj Volvo XC90 ponúkajú možnosť vzduchového odpruženia a jeho absencia v modelovom rade CX-80 by mohla niektorých potenciálnych kupujúcich odradiť.
Našťastie má vozidlo veľmi dobré jazdné vlastnosti, len nečakajte, že sa toto vyše dvojtonové SUV bude správať ako športové auto. Pokiaľ však ide o pohodlnú prepravu cestujúcich, CX-80 sa správa dobre a nestráca pokoj ani v zákrutách.
Záver
Zdá sa, že Mazda zohľadnila spätnú väzbu zákazníkov a podarilo sa jej vylepšiť svoju novú platformu. Model CX-80 ťaží zo všetkých týchto nazbieraných poznatkov, ktoré, dúfame, čoskoro uplatní aj v modeli CX-60.
CX-80 je zameraná na veľké rodiny, ktoré chcú priestranné auto s dobrými jazdnými vlastnosťami, nie terénny automobil. V porovnaní napríklad s nemeckými konkurentmi Mazde CX-80 chýbajú prvky ako masáž sedadiel alebo vzduchové odpruženie. Japonci zvolili tradičný prístup, zameriavajú sa na kvalitu materiálov a montáže, ktorú dopĺňa príjemné prostredie.
Teraz túto dobre zladenú kabínu dopĺňa pohodlné odpruženie a kalibrácie motorov a automatickej prevodovky prispievajú k príjemnejšiemu zážitku z jazdy. Dizajn určite zaujme zákazníkov, rovnako ako vnútorný priestor a rozsiahly zoznam výbavy, ponuka motorov je však obmedzená.
Na Slovensku sa ceny novej Mazdy CX-80 začínajú na úrovni 55 990 EUR za verziu PHEV a 61 990 EUR za 3,3-litrový diesel.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Mazda oznámila, že nová generácia CX-5 bude využívať hybridné motory vyvinuté vo vlastnej réžii
Nová identita značky Mazda. Japonský výrobca bude mať nové logo
Toyota a Mazda pozastavili dodávky niektorých modelov kvôli manipulácii s testami.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.