8.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: https://www.youtube.com/@venusaerospace).
Kedy prázdna skúmavka nie je prázdna skúmavka? Keď je to ramjet, ktorý využíva technológiu rotačnej detonácie na pohon lietadiel hypersonickou rýchlosťou. Príkladom je nový motor Venus Detonation Ramjet 2000 lb Thrust Engine (VDR2) spoločnosti Venus Aerospace.
Jednou z najväčších výziev je skonštruovať motory, ktoré umožnia trvalý hypersonický let. Musíme vyvinúť technológie, ktoré zvládnu extrémne vysoké teploty a umožnia motorom poskytovať dostatočný ťah počas celého letu. Až keď vyriešime tento problém, budeme môcť hovoriť o praktickom využití hypersonických lietadiel.
Späť do nižších výšok
V súčasnosti hypersonické systémy fungujú najmä na princípe kĺzavých telies. Rakety vynesú tieto telesá do veľkej výšky a rýchlosti, následne sa zrýchlia na viac ako Mach 5 počas kĺzavého letu. Späť do nižších výšok. Ak však chcete postaviť dopravné lietadlo, ktoré dokáže preletieť zo San Francisca do Tokia za jednu hodinu, potrebujete niečo, čo sa viac podobá prúdovému motoru.
VDR2, ktorý bol predstavený na nedávnom Up.Summit v Bentonville v Arkansase, vyzerá pri pohľade na výrez smiešne jednoducho, pretože je to v podstate prázdna rúra bez pohyblivých častí. Je to preto, že ide hlavne o ramjet, kde je vstupujúci vzduch stláčaný rýchlosťou motora pohybujúceho sa dopredu, a nie otáčajúcimi sa lopatkami turbíny ako v bežnom prúdovom motore.
Dôvodom, prečo je ramjet atraktívny pre hypersonický let, je skutočnosť, že vďaka mechanickej jednoduchosti a absencii pohyblivých častí znesie oveľa vyššie teploty ako konvenčný motor. Je to dôležité, pretože vzduch prúdiaci do motora pri hypersonických rýchlostiach môže vnútornú teplotu motora zvýšiť až na 2 130 °C, čím by rýchlo roztavil lopatky turbíny a iné podobné súčiastky
Motor s nízkym odporom
Existuje však priestor na zlepšenie. VDR2 ide o krok ďalej tým, že obsahuje rotačný detonačný raketový motor (RDRE), ktorý prekonáva obmedzenia raketového alebo prúdového motora použitím ďalšieho nového princípu – opäť bez pohyblivých častí. Časť RDRE motora VDR2 pozostáva z dvoch koaxiálnych valcov, medzi ktorými je medzera. Do medzery sa vstrekne zmes paliva a oxidantu a zapáli sa.
Výsledkom je motor s nízkym odporom, ktorý sa vyvíja v spolupráci so spoločnosťou Velontra a nadväzuje na predchádzajúci projekt spoločnosti Venus Aerospace. Má vysoký ťah a účinnosť potrebnú na pohon lietadla do rýchlosti Mach 6 a výšky 52 000 m a je o 15 % účinnejší ako bežné motory, ak spoločnosť Venus Aerospace splní svoje súčasné konštrukčné ciele.
„Vďaka tomuto motoru sa hypersonická ekonomika stáva realitou,“
povedal technický riaditeľ spoločnosti Venus Aerspace Andrew Duggleby.
„Sme nadšení, že môžeme spolupracovať so spoločnosťou Velontra na dosiahnutí tejto revolúcie vo vysokorýchlostných letoch. Vzhľadom na jej odborné znalosti v oblasti vysokorýchlostného spaľovania vzduchu.“
Očakáva sa, že VDR2 uskutoční svoj prvý skúšobný let v testovacom bezpilotnom lietadle budúci rok.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový svetový rekord v Guinnessovej knihe. Toto SUV prešlo na jedno nabitie 916,7 kilometra
Technológiu hands-free Ford BlueCruise možno používať na vybraných diaľniciach v Európe
Kríza skupiny a zrušenie modelov? Toto je odpoveď spoločnosti Ford
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.