9.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Erclassics-cars).
Opel Kadett piatej generácie bol uvedený na trh pred 40 rokmi. V tom čase bol Kadett najaerodynamickejším sedanom na svete.
Na jeseň roku 1984 sa na trh dostala piata generácia modelu Kadett, predchodcu modelu Astra. Príbeh vývoja Kadetta piatej generácie sa v skutočnosti začal v roku 1979. Hneď ako
sa na trhu objavil Opel Kadett D, prvý model značky Opel s pohonom predných kolies, už sa zbierali nápady na jeho potenciálneho nástupcu.
V priebehu piatich rokov sa na vývoj modelu Kadett E vynaložilo 1,5 miliardy nemeckých mariek. Predtým, ako bol pripravený na sériovú výrobu, prototypy najazdili spolu približne 6,5 milióna kilometrov – v testovacích centrách, ako aj na pretekárskych tratiach v extrémnych poveternostných podmienkach na severe Európy a v púštnych oblastiach USA.
Nová generácia debutovala na jeseň 1984 a bola k dispozícii ako troj- a päťdverový hatchback a troj- a päťdverové kombi Kadett – s objemom batožinového priestoru 1 520 litrov, ktorý je najlepší v triede. Len o rok neskôr doplnil ponuku štvordverový variant s výrezom. Od roku 1987 si zákazníci mohli kúpiť aj verziu kabriolet, ktorú navrhol samotný Bertone.
Kadett GSi bol vo svojej dobe najaerodynamickejším sedanom
Najšportovejšou a najvýkonnejšou verziou piatej generácie nemeckého kompaktu bol Kadett GSi. Sériová verzia mala pôvodne 1,8-litrový motor s maximálnym výkonom 115 k. Existovali aj súťažné verzie. Model GSi sa čoskoro dostal na pretekárske trate ako cestovný automobil skupiny A s výkonom 170 k a zrýchlením z 0 na 100 km/h za necelých sedem sekúnd. A Kadett GSi GSi 16V racing 250 k oslávil svoju víťaznú premiéru na štarte medzinárodných majstrovstiev Nemecka cestovných automobilov v roku 1988. O rok neskôr sa Rakúšania Josef Haider/Ferdinand Hinterleitner stali majstrami Nemecka v rallye na vozidle Opel Kadett GSi 16V. V tom istom roku vstúpil tím Opel do nemeckých majstrovstiev cestovných automobilov s Kadettom piatej generácie.
V roku 1984 Kadett vytvoril aerodynamický rekord. Po 1 200 hodinách ladenia v aerodynamickom tuneli dosiahol Kadett E koeficient odporu vzduchu 0,32. A športový model GSi so súčiniteľom odporu vzduchu 0,30 a plochou odporu vzduchu 0,57 m2 bol v tom čase najaerodynamickejším sedanom na svete.
Dnes Astra L preberá štafetu od kompaktných modelov v ponuke značky Opel, pričom jej dizajnové prvky sú inšpirované samotným modelom Kadett E. Astra novej generácie je k dispozícii so širokou škálou pohonných jednotiek vrátane čisto elektrickej verzie.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Nový Opel Frontera bude mať štartovaciu cenu 24 000 €
Nové Subaru Forester je väčšie a jazdí lepšie. Len ten motor
Nové Suzuki Jimny: Pripravovaný lacný terénny automobil
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.