10.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Astonishifyknowledge).
Klasické semafory majú tri farby – zelenú, žltú a červenú. Sme na ne zvyknutí a každý sa týmto správam dokáže bez problémov prispôsobiť. To sa však môže čoskoro zmeniť. Prečítajte si, kedy sa na slovenských cestách môže objaviť štvrtá farba semaforov a čo bude znamenať.
150 rokov histórie semaforov
Prototypom dnešných semaforov bolo plynové zariadenie, ktoré stálo v uliciach Londýna v roku 1868. Oveľa bližšie k dnešným riešeniam však bol semafor, ktorý sa objavil v Salt Lake City v roku 1912. Prvé americké semafory fungovali na elektrinu, ale používali len dve farby – zelenú a červenú. Až osem rokov neskôr pribudla v semaforoch v Detroite tretia farba – žltá. O dva roky neskôr (v roku 1922) bol v Houstone, ďalšom americkom meste, zavedený prvý automaticky riadený semafor na svete. Po viac ako sto rokoch je veľmi pravdepodobné, že prídu ďalšie zmeny.
Čo znamená biele svetlo?
Výskumníci zo Štátnej univerzity v Severnej Karolíne pracujú na riešení zavedenia štvrtého svetla na semafore. Očakáva sa, že zavedenie bieleho svetla umožní riadiť dopravu na križovatke pomocou pokročilých algoritmov, ktoré sa budú spoliehať na komunikáciu s… autonómnymi autami. Podľa výskumníkov z NCSU by to mohlo výrazne zlepšiť plynulosť dopravy. Výpočty však vychádzajú z odhadov, keď takmer tretinu áut prechádzajúcich križovatkou tvoria autonómne autá. V takom prípade sa použitím bieleho svetla zlepší plynulosť dopravy o 11 percent.
Vodič, ktorý uvidí biele svetlo na semafore, bude mať za úlohu sledovať auto pred sebou cez križovatku. Podľa výskumníkov takéto riešenie okrem plynulejšej premávky na križovatkách skráti čas potrebný na zastavenie a tiež zníži množstvo energie, ktorú auto spotrebuje pri zastavovaní a rozbiehaní.
Kedy môžeme očakávať zmeny na semaforoch?
Výskumníci z NCSU zatiaľ riešenie zavedenia štvrtého svetla na semaforoch skúmajú len pomocou pokročilých matematických modelov. Ďalším krokom v bližšie nešpecifikovanej budúcnosti majú byť testy, napríklad na nakladacích termináloch v prístavoch, t. j. v rušnom prostredí, ale za kontrolovaných podmienok. V súčasnosti sa zdá, že implementácia takéhoto riešenia na Slovensku je ešte ďaleko. Je to spôsobené najmä tým, že v našej krajine sú autonómne vozidlá stále exotickým fenoménom, takže zhromaždiť 30 % vozidiel tohto typu na jednej križovatke je v súčasnosti nemožné.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Zelené a blikajúce zelené svetlá: Aké povinnosti majú vodiči v oboch situáciách
Hmlové svetlá v akcii. Ak ich použijete nesprávne, polícia vám to spočíta.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.