11.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BigCar2).
V súčasnosti vládnu v automobilovom priemysle giganti, ktorí majú vo svojom portfóliu mnoho rôznych značiek. Ale nebolo to tak vždy. Kedysi bol svet viac rozdelený a otvorený novým spoločnostiam a riešeniam. V našom prehľade predstavujeme značky, ktoré sa dostali na vedľajšiu koľaj, ale k rozvoju automobilov prispeli veľkou mierou.
Peniaze vládnu svetu – bez nich môže aj ten najlepší produkt rýchlo skončiť na smetisku dejín. Presne to sa stalo automobilovým spoločnostiam z nášho zoznamu. Tieto inovatívne, originálne produkty a vášnivé automobilové značky mali svojich päť minút a potom zmizli.
Nie vždy bol na vine zlý produkt. Zvyčajne buď nebolo dosť peňazí na ďalší vývoj, alebo svet nebol pripravený na prelomové modely, ktoré ponúkali.
Vitajte pri kompilácii automobilových značiek, ktoré sa dostali do úzadia a ktoré si zaslúžia druhú šancu.
Spoločnosť Saab Automobile AB
Saab je jednou z najzvláštnejších automobilových značiek, ktorá vyrábala výnimočné vozidlá s použitím skromného rozpočtu a dômyselného švédskeho inžinierstva. Medzi mnohé zvláštnosti značky Saab patrí umiestnenie spínača zapaľovania na stredovej konzole medzi prednými sedadlami.
Saab, rovnako ako Pontiac, sa stal obeťou finančnej krízy v roku 2008. General Motors (vtedajší vlastník) predal práva na švédsku značku špecializovanej holandskej spoločnosti Spyker a jej pokus udržať Saab sa skončil neúspechom. Výsledkom bolo, že zvyšky Saabu prevzali Číňania, ktorí… skrachovali. Potom sa znovuzrodili ako výrobca pôsobiaci v oblasti elektromobility.
Spyker vyrobil iba 3 419 kusov novej inkarnácie modelu 9-5 a je škoda, že na viac nebolo dosť peňazí. Najmä preto, že spoločnosť mala v pláne napr. nové platformy
Trabant
Spomedzi všetkých automobilových značiek, ktoré by človek rád videl vzkriesené, je strašný, dymiaci a nespoľahlivý Trabant z východného Nemecka sotva vecou snov. Človek by sa mohol zamyslieť nad múdrosťou návratu takejto značky, ale existuje aspoň niekoľko dôvodov, ktoré ju ospravedlňujú.
Pre nezasvätených: Trabant bol malý automobil vyrábaný v komunistickom východnom Nemecku v rokoch 1957 až 1990 (výroba pokračovala aj po zjednotení Nemecka, ale skončila v roku 1991). Bolo to malé, takmer nekvalitne vyrobené auto s karosériou vyrobenou z plastového materiálu nazývaného duroplast.
Trabant poháňal dvojtaktný dvojvalcový vzduchom chladený motor s výkonom 26 k spojený so štvorstupňovou prevodovkou. Toto malé nemecké auto nebolo nikdy dobré, ale pred pádom Berlínskeho múru bolo pre mnohých ľudí splneným snom mať vlastné štyri kolesá.
Dnes by Trabant mohol byť výrobcom malých a jednoduchých modelov, ktoré sa vyznačujú originálnym dizajnom a technickými riešeniami. Kvalita spracovania by sa však musela zlepšiť, pretože spracovanie, ako je možné vidieť na videu, sotva patrilo k najlepším…
Spoločnosť DeLorean Motor Company
John DeLorean, ktorý má za sebou desaťročia skúseností s vedením divízií najväčšej automobilovej spoločnosti na svete, priniesol do svojej spoločnosti mnoho jedinečných nápadov. Dobré nápady však nemusia nevyhnutne viesť k dobrej spoločnosti. Napriek tomu ním vytvorený model DMC-12 zanechal trvalú stopu v populárnej kultúre.
V čase svojho uvedenia na trh bol model DMC-12 veľmi špecifickým a nie príliš dokonalým vozidlom. Zároveň však ponúkal niekoľko technických inovácií, ako napríklad karosériu vyrobenú z potravinárskej ocele a komponent na pomoc pri zdvíhaní a spúšťaní dverí, na ktorého vývoji sa podieľala spoločnosť Grumman Aerospace.
Napriek tomu bol predaj modelu DMC-12 veľmi slabý, čo spôsobilo, že spoločnosť v roku 1982 ukončila svoju činnosť. V súčasnosti je značka DeLorean v amerických rukách a vlastní toľko súčiastok, že je stále možné kúpiť nové kópie vyrobené zo zvyšných dielov.
Pontiac
Americký Pontiac po desaťročia ponúkal jedinečné, zaujímavé a športové alternatívy k ostatným značkám General Motors. Na rozdiel od neho boli jeho vozidlá výrazné, kultivovanejšie a zábavnejšie na šoférovanie. Koniec koncov, boli vyvinuté pod heslom „Vytvárame vzrušenie“.
Ak by spoločnosť ešte existovala, určite by v jej ponuke bol ikonický Trans-Am, založený na súčasnej inkarnácii modelu Camaro. Lenže agresívnejší, výkonnejší a s ostrejším charakterom ako Camaro.
Žiaľ, zmätok spôsobený veľkou hospodárskou krízou v roku 2008 znamenal, že General Motors, zachraňujúci sa pred bankrotom, bol nútený zatvoriť svoje najmenej ziskové značky. Jednou z nich bol aj Pontiac, ktorý zanikol v roku 2010.
Jensen Motors Limited
Britská spoločnosť Jesen vyrábala jedinečné, inovatívne a výkonné vozidlá pre „anglických džentlmenov“. Na začiatku bola výrobcom karosérií, ale neskôr začala vyvíjať vlastné modely, hoci s motormi dodávanými externými dodávateľmi.
Jedným z najobľúbenejších modelov značky bol Interceptor poháňaný výkonným motorom V8, ktorý vyrobila spoločnosť Chrysler. Vo variante FF to bol prvý sériovo vyrábaný osobný automobil s pohonom všetkých štyroch kolies (debutoval v roku 1966).
Spoločnosť skrachovala v roku 1976. V roku 1990 ju obnovili, no o dva roky neskôr definitívne zbankrotovala.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Pamätáte si na auto z filmu Návrat do budúcnosti? Pripravuje sa nová verzia. Cena je ohromujúca
Legendárne autá nájdené na vrakovisku. Majú hodnotu miliónov
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.