12.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Motortion Films).
Vodiči, ktorí riadia vozidlo s manuálnou prevodovkou, musia byť veľmi opatrní pri radení rýchlostných stupňov. Ak nedodržia určité pravidlá, môžu zničiť celý systém. Napríklad, zničíte prevodovku, ak počas radenia podradíte z 2. na 1. prevodový stupeň?
Autá s manuálnou prevodovkou môžu pre vodičov predstavovať mnoho problémov. A to nielen vtedy, keď je potrebné sa rozbehnúť, ale aj vtedy, keď potrebujete podradiť. Je to preto, že pri manuálnej prevodovke sa musia prevodové stupne neustále radiť nahor alebo nadol v závislosti od rýchlosti, ktorou sa pohybujete.
Je však dôležité vedieť, ako správne podradiť a čomu sa vyhnúť.
Pokazíte prevodovku pri preraďovaní z 2. na 1. prevodový stupeň?
Teoreticky sa podradenie z vysokého na nízky prevodový stupeň vykonáva sekvenčne. To znamená, že napríklad z piateho prevodového stupňa podradíte na štvrtý, potom na tretí a nakoniec na druhý.
Prvým krokom je odlepenie sa z miesta. Môžete sa rozbehnúť aj na 2., 3. alebo dokonca 4. či 5. prevodový stupeň, ale veľmi opotrebujete spojku. Podraďovanie je dobré robiť postupne, ale nie je problém, ak idete napríklad rýchlosťou 60 km/h a podradíte z 5. na 3. Ak však idete rýchlosťou 120 km/h a preradíte z 5. na 3. prevodový stupeň, pravdepodobnosť zničenia prevodovky je veľmi vysoká.
To isté platí aj pri preradení z 2. na 1. prevodový stupeň.
Musíte si dávať veľký pozor na rýchlosť vozidla a otáčky motora. Väčšina áut vám to možno ani nedovolí. Na prvý prevodový stupeň môžete podradiť len pri veľmi nízkych rýchlostiach, pod 10-20 km/h. A musíte byť veľmi opatrní so spojkou. V opačnom prípade by ste mohli poškodiť prevodovku, ak preradíte z druhého na prvý prevodový stupeň.
Ak radíte nižší prevodový stupeň, je dobré si odhadnúť aké otáčky by asi mohol mať motor, na tie otáčky pridať plyn, a následne púšťať spojku. Zníži sa tým trenie a opotrebenie spojkovej lamely. Ak potrebujete prudšie dobrzďovať, dá sa brzdiť aj s pomocou motora. Ktorý pri decelerácii nie je poháňaný palivom ale zotrvačnosťou auta. Dnešné moderné automobily nespotrebúvajú palivo, pri pustenom plyne.
Čo by ste nikdy nemali robiť v aute s manuálnou prevodovkou
Aby ste ochránili svoju manuálnu prevodovku, tu je návod, čo by ste nikdy nemali robiť:
- počas jazdy nedržte nohu na spojke;
- nepreraďujte bez poriadne stlačenej spojky;
- nenechávajte vozidlo zaradený prevodový stupeň, keď stojí na semaforoch alebo v premávke;
- nepoužívajte prevodový stupeň, ktorý nie je v korelácii s otáčkami motora a cestovnou rýchlosťou;
- pred zaradením ďalšieho prevodového stupňa motor nadmerne nepretáčajte;
- nezaraďte 2. prevodový stupeň hneď, ako sa vozidlo pohne;
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?
Ktorá prevodovka vám pomôže dosiahnuť lepšiu spotrebu paliva? Manuálna vs. automatická prevodovka
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.