13.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@wundermich7748).
Vybudovanie Eurotunelu, ktorý spája Veľkú Britániu s kontinentálnou Európou trvalo 6 rokov, kým sme dokončili najodvážnejšiu inžiniersku výzvu 20. storočia. Tento fascinujúci projekt, ktorý prekonáva prirodzenú bariéru Lamanšského kanála, zmenil spôsob, akým sa cestuje medzi Anglickom a Francúzskom.
Počiatočné plánovanie a prípravy
Myšlienka prepojenia Anglicka a Francúzska tunelom (Eurotunel, alebo tunel Channel), sa objavila už v 19. storočí, no realizácia sa začala až v 80. rokoch 20. storočia. Po dôkladných geologických prieskumoch a analýzach začali odborníci plánovať trasu tunelu, ktorá mala viesť z anglického Folkestone do francúzskeho Coquelles. Celková dĺžka tunelu je približne 50,5 kilometra, pričom 37,9 kilometra vedie pod hladinou mora, čo z neho robí jeden z najdlhších podmorských tunelov na svete.
Celú infraštruktúru tvoria dva železničné tunely s priemerom 7,6 m a servisný tunel v prípade núdze s priemerom 4,8 m. Jej vybudovanie trvalo 6 rokov. Budovali ho robotníci s tajnou zbraňou: geológiou. Geologická štúdia podložia nám umožnila určiť presnú trasu pre výkopy eurotunela.
Výstavba a technológie
Výstavba Eurotunelu sa začala v roku 1988 a trvala šesť rokov. Na oboch stranách kanála pracovali obrovské tunelové stroje, tzv. tunelovacie štíty, ktoré postupne razili cestu skrz kriedovú vrstvu pod morským dnom. Tieto stroje dokázali prekonať približne 15 metrov denne.
Každý z tunelov meria približne 7,6 metra v priemere a tvoria ich tri paralelné rúry – dva hlavné tunely pre vlaky a jeden servisný tunel. Servisný tunel umožňuje údržbu a slúži ako úniková cesta v prípade núdze. Celý projekt si vyžiadal preinštalovanie a položenie viac než 200 000 betónových segmentov, ktoré vytvorili tunelovú konštrukciu.
Technika stavby tunelu Lamanšského prielivu
Ale ako postavili tunel pod Lamanšským prielivom? Veľkou výzvou, ktorú treba čeliť, bolo pochopiť, do akej hĺbky sa tunel umiestni a na akej geologickej úrovni. Jednou z kľúčových techník bol takzvaný „seizmický odraz“, akýsi röntgen zeme. Ktorý umožňuje vizualizovať geologické vrstvy a či sú zvlnené, deformované alebo prekrížené chybami. Na vykonanie vŕtania sa použili vŕtačky nazývané Tunnel Boring Machines (TBM). Takýto „mechanický krtkovia“ majú dĺžku 200 m, majú priemer 7,6 m a rotujúci disk s oceľovými lopatkami a sú schopné vykopať 36-tisíc ton kameňa.
Počítačový systém ovláda TBM a spolu s laserom vypočítava trajektóriu. Rezačka TBM postupne vytvára kruh železobetónového obložení tunela, pozostávajúci z 5 zakrivených dielov nazývaných segmenty, ktoré slúžia na odolávanie intenzívnemu tlaku.
Logistika a financovanie
K úspešnej realizácii projektu prispela spolupráca britských a francúzskych inžinierov a pracovníkov. Na výstavbe sa podieľalo viac než 13 000 ľudí, čo zahŕňalo inžinierov, technikov a odborníkov. Celkový náklad na výstavbu sa odhadoval na približne 9 miliárd libier.
1. decembra 1990 sa francúzske a anglické tímy stretli na polceste, s rozdielom vo výške len 35 cm vďaka neustálej kontrole polohy. Dva dokončené tunely sú vybavené 245 priechodmi, ktoré sa dostanú do núdzového tunela, protipožiarnými dverami. Vysoko chránený Tunel sa dá prejsť len vlakom, vysokorýchlostným vlakom, ktorý vás odvezie z Paríža do Londýna už za dve hodiny, alebo kyvadlovou dopravou pre vozidlá s názvom „le Shuttle“.
Tento vlak je veľmi špeciálny, pretože na palubu berie celé vozidlo, s ktorým cestujete. Až kým sa neskončí tranzit. Z Calais do Folkestone vás odvezie za 35 minút.
Otvorenie a prevádzka
Slávnostné otvorenie Eurotunelu prebehlo 6. mája 1994 za prítomnosti kráľovnej Alžbety II. a francúzskeho prezidenta Françoisa Mitterranda. Odvtedy tunel slúži ako dôležitá dopravná tepna, ktorou prechádzajú vysokorýchlostné vlaky Eurostar, ako aj nákladné a automobilové vlaky Le Shuttle.
Eurotunel výrazne skrátil čas cestovania medzi Londýnom a Parížom či Bruselom a stal sa symbolom prepojenia a spolupráce medzi Veľkou Britániou a Európou. Tento technický zázrak predstavuje nielen triumf inžinierskeho umu, ale aj odhodlania prekonať geografické a technické výzvy.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Podvodný tunel spojí Afriku s Európou. Očakáva sa, že bude stáť 6 miliárd libier
Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.