13.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MikesCarInfo).
Správne nastavenie sedadla vodiča je rozhodujúce z hľadiska bezpečnosti jazdy a zabránenia zraneniam, či dokonca záchrany života počas nehody. Štúdie napríklad ukazujú, že príliš predsunutá poloha vodiča vedie k vážnejším zraneniam hlavy, krku a hrudníka počas núdzového brzdenia. Nevhodná výška sedadla, vzdialenosť od pedálov alebo nedostatočné nastavenie operadla však môžu tiež spôsobiť nadmerné zaťaženie chrbtice, kolien alebo krku.
Krok 1 – výška sedadla
Pri nastavení sedadla a volantu na jazdu je potrebné najprv nastaviť výšku sedadla. Uistite sa, že máte dobrý výhľad na okolie vozidla a na prístrojovú dosku. Ak je podmienka dobrého výhľadu splnená pri rôznych nastaveniach výšky sedadla, vyberte si nastavenie čo najnižšie – tak vznikne priestor medzi vašou hlavou a strechou vozidla, čo znižuje riziko poranenia hlavy a krku v prípade nehody s prevrátením vozidla.
Krok 2 – vzdialenosť od pedálov
Druhým krokom je nastavenie vzdialenosti sedadla od pedálov. Malo by sa to urobiť tak, aby aj po úplnom zošliapnutí spojky zostala ľavá noha mierne pokrčená v kolene (vo vozidle s automatickou prevodovkou sa brzda stláča pravou nohou namiesto spojky ako ovládacieho prvku).
Krok 3 – operadlo sedadla
Ďalším krokom je nastavenie operadla sedadla. Malo by byť umiestnené čo najvertikálnejšie. Tým sa zabezpečí optimálne fungovanie bezpečnostných pásov.
Krok 4 – opierka hlavy
Ďalším krokom je správne umiestnenie opierky hlavy. Opierka hlavy chráni krčné stavce pri náraze, keď nás prudko hodí dozadu. Správne umiestnená opierka hlavy by mala byť niekoľko centimetrov od zátylku, pričom vrchná časť opierky hlavy by mala byť na úrovni temena hlavy.
Krok 5 – volant
Poloha volantu má umožniť pohodlné sledovanie ukazovateľov na prístrojovej doske, ako aj ovládanie pedálov. Okrem toho volant umiestňujeme dostatočne blízko, aby sme mohli zápästie každej ruky pohodlne preložiť cez hornú časť volantu bez toho, aby sme sa vyklonili zo sedadla, a aby sme ho mohli počas jazdy držať ohnutými rukami. Medzi stredom volantu a našou hrudnou kosťou by malo byť aspoň 25 – 30 cm voľného priestoru. Tým sa zabezpečí dostatok priestoru na to, aby sa v prípade nehody mohol aktivovať airbag.
Krok 6 – zrkadlá a pás
Ďalej nastavíme zrkadlá a zapneme bezpečnostný pás. Pás nesmie byť prekrútený a mal by čo najtesnejšie priliehať k telu. Spodný pás polož na panvové kosti (nie na brucho) a horné upevnenie nastav tak, aby pás prechádzal cez hrudnú kosť a stred kľúčnej kosti. Dbaj na to, aby pás nedráždil krk a neskĺzol z ramena.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Fajčenie počas šoférovania povolené?
Koľko oleja by malo auto spotrebovať? Ako zistiť, či má váš motor problém
Vaša bezpečnosť je prvoradá. Skontrolujte ho minimálne mesačne
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.