21.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@MasterJacks).
Škrtiaca klapka v aute je zodpovedná za reguláciu správneho množstva vzduchu vstupujúceho do motora. Porucha škrtiacej klapky pri predbiehaní alebo jazda v premávke môže mať fatálne následky. Preto je užitočné vedieť, aké sú príznaky chybnej škrtiacej klapky a kedy je čas na jej výmenu a kedy stačí jej vyčistenie.
Čo je to škrtiaca klapka?
Škrtiaca klapka je základným príslušenstvom pre zážihové motory, t. j. benzínové motory, a je dôležitou súčasťou sacieho systému.
Základné časti škrtiacej klapky:
- Telo klapky: Zvyčajne vyrobené z ľahkého kovu alebo plastu, tvorí základnú konštrukciu klapky.
- Klapka: To je vlastne pohyblivá časť, ktorá reguluje prúdenie vzduchu. Je pripevnená k osi a otáča sa.
- Os: Slúži na otáčanie klapky a je uložená v ložiskách.
- Tiahlo alebo elektronický ovládač: Spojuje klapku s plynovým pedálom alebo s riadiacou jednotkou motora.
- Potenciometer: Tento snímač meria uhol otvorenia klapky a posiela informáciu do riadiacej jednotky motora.
- Tesnenia: Zabezpečujú tesnosť spojenia medzi jednotlivými časťami klapky a zabraňujú úniku vzduchu.
Princíp fungovania:
Keď stlačíte plynový pedál, pohyb sa prenáša na škrtiacu klapku, ktorá sa otvorí. Tým sa zväčší prierez, ktorým môže prúdiť vzduch do motora. Väčší prívod vzduchu znamená, že do motora sa dostane aj viac paliva, čo vedie k zvýšeniu výkonu. Naopak, keď uvoľníte plynový pedál, klapka sa zatvorí a zníži sa prívod vzduchu.
Škrtiaca klapka – kde sa nachádza?
Škrtiaca klapka sa nachádza medzi vzduchovým filtrom, cez ktorý musí prejsť nasávaný vzduch, a sacím potrubím. Sacie potrubie, cez ktoré prúdi filtrovaný vzduch, sa pripája k škrtiacej klapke. Teleso potrubia nasunieme na teleso klapky a zaistíme kovovou svorkou. Samotnú klapku pevne prišrobujeme k motoru.
Výmena škrtiacej klapky
Teleso škrtiacej klapky si viete vymeniť sami za predpokladu, že máte potrebné náradie: krížový skrutkovač, kliešte na otvorenie hadicových svoriek a sadu nástrčných alebo torx kľúčov.
Ako môžem vymeniť škrtiacu klapku?
Krok 1: Najprv ho musíte nájsť a odstrániť niekoľko častí, ktoré blokujú prístup – ktoré časti to sú, závisí od modelu vozidla. Najčastejšie ide o kryt filtra a potrubie prívodu vzduchu.
Krok 2: Odpojte záporné svorky batérie.
Krok 3. Odskrutkujte montážne skrutky a vyberte teleso škrtiacej klapky.
Krok 4: Skontrolujte stav tesnenia na spoji so zberným potrubím. Ak je poškodené alebo prasknuté, je potrebné ho vymeniť za nové.
Krok 5: Nainštalujte nové teleso škrtiacej klapky do vozidla.
Stojí za to vedieť, že niekedy na vyriešenie príznakov poruchy stačí dôkladné vyčistenie škrtiacej klapky. Na vyčistenie škrtiacej klapky je možne kúpiť spray na to určený. V takejto situácii nie je potrebné vymeniť škrtiacu klapku za novú. Ak si stále nie ste istí, ako vymeniť škrtiacu klapku, je dobré zveriť túto úlohu odborníkom v autoservise.
Chybná škrtiaca klapka – príznaky
- Strata výkonu motora – vozidlo sa môže ťažko rozbiehať a môže sa zdať pomalé.
- Zvýšenie spotreby paliva v dôsledku neefektívneho spaľovania zmesi
- Kolísanie otáčok – viditeľné počas jazdy aj pri voľnobežných otáčkach
- Trhanie motora – najčastejšie je to dôsledok znečistenej škrtiacej klapky alebo chybného snímača polohy škrtiacej klapky (TPS)
- Zadrhávanie motora – účinok zaseknutej škrtiacej klapky, ktorá dočasne udržiava určité otáčky napriek zmenám tlaku na plynový pedál
- Oneskorená reakcia na pridanie plynu – ďalší dôsledok zaseknutej škrtiacej klapky alebo chybného snímača polohy škrtiacej klapky (TPS); vozidlo spočiatku nereaguje na pridanie plynu, len čo sa klapky odblokujú, náhle zrýchli
Musíme si uvedomiť, že porucha škrtiacej klapky má často nešpecifické príznaky. Veľmi často si ju môžeme zameniť s inými problémami, ktoré tiež spôsobujú nesprávnu zmes paliva a vzduchu. Napríklad, podobné príznaky môže vyvolať porucha prietokomeru, lambda sondy, znečistený vzduchový filter, porucha palivového čerpadla, opotrebované zapaľovacie sviečky alebo porucha EGR ventilu.
Chybná škrtiaca klapka – príčiny poruchy
Najčastejšou príčinou poruchy škrtiacej klapky v aute je znečistenie od špinavého vzduchového filtra a paliva. Z tohto dôvodu je dôležité sledovať intervaly výmeny filtra a používať kvalitné palivo. Z času na čas sa tiež oplatí vyčistiť škrtiacu klapku.
Za poruchy môže byť zodpovedný aj snímač polohy škrtiacej klapky. Mechanické opotrebovanie, poškodené vodiče alebo zaseknuté kontakty zvyčajne spôsobujú ich poruchu.
Chybná škrtiaca klapka – môžete jazdiť?
Teoreticky môžeš jazdiť s poškodenou škrtiacou klapkou. Príznaky, ktoré spôsobuje, však neumožňujú pohodlnú a bezpečnú jazdu na ceste.
Nefunkčná škrtiaca klapka má za následok nielen zvýšené spaľovanie, ale aj stratu výkonu a stlmenie motora. Jazda s nesprávne nastavenou škrtiacou klapkou môže viesť aj k poškodeniu iných častí hnacieho ústrojenstva. Preto je lepšie ju čo najskôr vyčistiť alebo vymeniť.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Ako skontrolovať zapaľovacie sviečky
Stači bežná batéria, vypneme systém štart-stop?
Prevodové stupne v manuálnej prevodovke: Na aký prevodový stupeň preraďovať
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.