23.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@鴻海-j5l).
Na prezentácii modelu D spoločnosti Foxtron sme sa rozprávali s Tais Chuu, hlavnou projektovou manažérkou, ktorá nám vysvetlila, čím sa dnes spoločnosť zaoberá.
Počas prezentácie platformy Foxtron Model D, ktorú si môžu zakúpiť aj iní výrobcovia, ktorí chcú skrátiť čas a znížiť náklady na navrhovanie nových automobilov, sme urobili rozhovor s Tais Chuu, hlavnou projektovou manažérkou značky, ktorá je súčasťou skupiny Foxconn, spoločnosti vyrábajúcej okrem iného iPhony.
Riaditeľ vysvetlil, čo viedlo skupinu v posledných rokoch k vytvoreniu týchto platforiem – okrem modelu D totiž existujú aj menšie modely B a C -, a to myšlienka poskytnúť štandardný model, ktorý slúži ako „východiskový bod“ pre stavbu vlastných vozidiel.
Jediný cieľ
Podľa toho, čo povedal riaditeľ na prezentácii nového Modelu D, hlavným cieľom projektu je ponúknuť flexibilitu, ktorá umožní zákazníkom prispôsobiť vozidlo rôznymi spôsobmi, ktoré znížia náklady.
Aby sme išli do detailov, spoločnosť poskytuje svojim zákazníkom komplexnú podporu pri tvorbe nového vozidla, počnúc jeho základným návrhom a pomáhajúc im v jednotlivých fázach prispôsobovania: od samotného návrhu a inžinieringu až po finálnu výrobu.
Ide o inovatívny a veľmi precízny obchodný nápad, ktorý umožňuje zachovať určité pevné body hlavnej konštrukcie a zároveň upraviť mnohé ďalšie aspekty, pričom konečným cieľom je udržať nízke náklady na dizajn a výrobu a okrem iného aj konkurencieschopnú konečnú cenu vozidla.
Bude sa Model D predávať pod názvom Foxtron alebo bude mať iný názov?
Obchodný model spoločnosti Foxtron spočíva v sprístupnení platformy iným značkám, či už ide o začínajúce podniky alebo plnohodnotné automobilky.
Existuje len jeden trochu „špeciálny“ prípad, keď používame náš názov, a to je 12-metrový autobus Model U, pretože v tomto sektore sa prevádzkovatelia nezaujímajú o značku.
Pokiaľ ide o flotily, chcete ich tiež prilákať?
Ani prevádzkovatelia vozových parkov, ako je Hertz alebo iné autopožičovne, sa nezaujímajú o značku vozidla. To, čo môžu získať, je produkt, ktorý môžu spravovať a prevádzkovať a do ktorého si vďaka našej integrácii môžu nainštalovať vlastný prevádzkový softvér.
Zamyslite sa nad tým. Spoločnosť Hertz by mohla namiesto BMW prevádzkovať vozidlo Hertz, čo by pre ňu bolo mimoriadne výhodné.
Aký podiel na vašom trhu bude podľa vás predstavovať tento sektor?
To nevieme. Pretože vozové parky sú komplikované, buď sú obrovské, alebo maličké, a my si nestanovujeme žiadne limity, ale keď sa predstaví obchodný koncept, diskutujeme o tom, ako ho prekonať.
Momentálne je však naším hlavným poslaním prispieť k pokroku v oblasti elektromobilov.
Prečo ste vytvorili MPV?
Samozrejme, uvedomujem si, že MPV má v posledných desaťročiach negatívny imidž, a preto ho chceme pretvoriť, aby to nebol nudný produkt.
Luxusné MPV sú dnes veľmi populárne, najmä v Ázii, kde sme minulý rok videli, ako mnohí výrobcovia uviedli na trh niekoľko takýchto modelov, vrátane Volva s modelom EM90. Myslíme si teda, že ide o veľmi dôležitý sektor, pretože ukazuje, že aj elektrické vozidlá môžu byť veľmi užitočné a atraktívne.
Ako vznikla spolupráca medzi spoločnosťami Foxtron a Pininfarina?
Ako sa to začalo, je trochu mimo mňa, pretože to zahŕňa veľmi vysokú úroveň riadenia. Ale jedným z dôvodov, prečo sme si vybrali spoločnosť Pininfarina za partnera, je, že sme dodávateľ platformy.
Keď hovorím platformy, nemyslím tým len platformy pre vozidlá. Hovoríme, že sme dodávateľ riešení: vyrábame, navrhujeme a poskytujeme softvérové riešenia. Takže sme dodávateľ.
Ak sa pozriete na spoločnosť Pininfarina, aj ona vyrába určité vozidlá vo veľmi obmedzenom rozsahu. Starajú sa o dizajn a všetko ostatné, rovnako ako my.
Takže aj oni sú „dodávatelia“, ale pôsobia v inej atmosfére. Vždy hovorím, že ak sa spoločnosti podarí prežiť takmer 100 rokov, má to svoje dôvody.
Kde sa dnes predávajú vozidlá Foxtron?
Model C sa v súčasnosti predáva pod značkou Luxorin, ktorá je súčasťou skupiny Luxorin na Taiwane. Hovoríme však aj o americkom trhu, kde je veľký záujem o inú značku.
Ktorú časť chcú vaši zákazníci najviac zmeniť?
Veľmi často to, čo chcú zmeniť, je čisto estetické. Napríklad poťahy sedadiel v interiéri, z kože na látku a podobne. Alebo exteriér, napríklad predné a zadné nárazníky, bočné prahy atď.
Nemyslím si, že by aj na základe doterajšej spolupráce niekedy prekročili rámec tohto typu úprav, najmä preto, že sme odviedli dobrú prácu na dizajne.
Takže si nikto nemyslel, že sú potrebné radikálne zmeny?
Partneri, ktorí potrebujú zásadnú zmenu dizajnu, tak môžu urobiť. V skutočnosti máme viacero projektov v tomto smere. Na druhej strane, ak majú dvaja zákazníci záujem o ten istý projekt, jeden z týchto dvoch projektov sa musí radikálne zmeniť.
Zákazníci zároveň vedia, že v záujme zachovania nízkych nákladov by nemali meniť príliš veľa vecí. Ak sa teda môžu podeliť o čo najväčšiu časť vývoja alebo nákladov na vozidlo s ostatnými, aj oni z toho profitujú: to je obchodný model, v ktorom sa dnes nachádzame.
V ktorom roku ste začali dodávať autá iným? Asi pred tromi alebo štyrmi rokmi, však?
Svoju činnosť sme začali v novembri 2020. Odtiaľ nám trvalo približne rok, kým sme vyvinuli prvú platformu. A v roku 2022 sme začali diskutovať o tom, ako vyrábať vozidlá pre iných.
Takže to netrvalo dlho, asi dva roky, a teraz, s modelom D, vyvíjame platformu druhej generácie.
Ste prví, ktorí ponúkajú tento typ služby?
V skutočnosti nie sme prví, ktorí to robia. Ak sa pozriete bližšie, existujú napríklad projekty zdieľania automobilov. Ak sa pozriete napríklad na model Supra alebo Z4, boli tiež navrhnuté ako projekt zdieľania platforiem, hoci vozidlá sú veľmi odlišné.
Projektov tohto typu je však čoraz viac. Ako príklad môžem uviesť Ioniq 5 a EV6. V skutočnosti ide o platformu, ktorá preberá vozidlo, a ak ich dokážete spojiť, robí ich efektívnejšími. Výrobcovia automobilov si to už uvedomujú.
Chceli by ste túto službu ponúknuť širšiemu publiku?
Momentálne ju poskytujú len medzi skupinami, ku ktorým patria. Ale môžeme to robiť aj medzi ľuďmi, ktorí nepatria do žiadnej skupiny. Týmto spôsobom môžeme vytvoriť ešte väčšiu efektivitu. Dnes takúto službu ponúka možno len niekoľko výrobcov komponentov, napríklad ZF pre automatické prevodovky.
Preto sme to chceli urobiť pre celé automobily. Chceli sme ísť ďalej. Pretože ak zdieľate komponent, máte výhodu, že komponent je spoločný. Ak zdieľate systém, získate výhodu systému. To je integrácia.
A ak to potom môžete integrovať do kompletného balíka, do kompletného vozidla, získate ďalšiu výhodu. Ako sa James snažil vysvetliť vo svojej prezentácii, cena elektrických vozidiel klesá. Podiel na trhu sa zvyšuje a tak ďalej.
Ale na to sa musí zvýšiť (ekonomická) efektívnosť. Na to, aby sa zvýšila efektívnosť, je podľa nášho názoru rozhodujúci tento druh zdieľania.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Foxtron Model D: Nový elektromobil od výrobcu iPhonov
Pripravuje sa uvedenie nového SUV v Európe
Alpine predstavuje nový koncept A390_β
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.