24.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ModernMuscle213).
Prevodovka je spolu s motorom, brzdami alebo odpružením jedným z najdôležitejších komponentov vozidla. Zároveň je to komponent, ktorého oprava je rozhodne drahá. Aby toho nebolo málo, príčinou poruchy sú zvyčajne samotní vodiči. Ani si neuvedomujeme, aké škody prevodovke svojím nevhodným správaním spôsobujeme. Denne sa týchto chýb dopúšťajú tisíce vodičov.
Prevodovka to nezvládne…
Jednou z najčastejších chýb vodičov je… držať ruku na radiacej páke. Pre mnohých vodičov je to absolútny štandard. Po prvé, negatívne to ovplyvňuje ovládanie vozidla. Obe ruky by mali byť na volante. Ruka by sa mala posunúť smerom k páke len vtedy, keď chcete preradiť. Odpočívanie ruky na páke môže mať veľmi nepríjemné následky. Napríklad poškodenie voliča alebo synchronizátorov. Táto zdanlivá banalita môže ovplyvniť komponenty a skrátiť životnosť prevodovky. Náklady na opravu sa v lepšom prípade začínajú na niekoľkých stovkách eur.
Ak ide o prevodovku, potom tu nemôže chýbať taký komponent, ako je spojka. Vodiči veľmi často držia spojku stlačenú, napríklad keď stoja na semaforoch alebo na križovatke. Iní držia počas jazdy nohu v blízkosti spojky a nevedomky ju stlačia. Toto je jednoduchý spôsob, ako poškodiť axiálne ložisko spojky… a následne aj samotnú spojku. Keď stojíme na križovatke alebo na svetelnej križovatke, položíme nohu dolu a zložíme nohu zo spojky. Ak spojku nepoužívame, nohu držíme mimo. To sú jednoduché a samozrejmé pravidlá.
Radenie prevodových stupňov bez spojky?
Táto chyba je zvyčajne zriedkavá… ale stáva sa. A môže mať zďaleka najvážnejšie následky. Samozrejme, slovo „chyba“ tu nie je celkom na mieste. Ide o to, že spravidla je možné preradiť bez stlačenia spojky. Je to uskutočniteľné a pri správnom postupe by to nemalo mať negatívny vplyv na prevodovku. A to je zároveň problém. Drvivá väčšina vodičov tento cit alebo zručnosť nemá. A to znamená, že prevodovka môže pri takejto zmene prevodového stupňa výrazne utrpieť.
Neodborne vykonaný pokus o preradenie bez spojky je silným zásahom do prevodovky. Takéto situácie vedú k opotrebovaniu prevodov a synchronizátorov. Následky môžu byť veľmi drahé. Aj keď je takáto zmena prevodového stupňa možná, mali by sme si prípadný takýto manéver nechať len pre núdzové situácie. Ide napríklad o poškodenú spojku alebo ďalších komponentov spojky. V takýchto prípadoch jednoducho nebude možné zmeniť prevodový stupeň inak a budete sa musieť nejako dostať do servisu. V iných situáciách by sme sa však o takéto preradenie nikdy nemali pokúšať.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Môžete riadiť auto s manuálnou prevodovkou, ak ste chodili do školy na automatickú?
Nie každý parkuje správne: Zistite, či parkujete správne s automatickou prevodovkou!
Zabudnutý alebo chýbajúci vodičský preukaz: aké sú riziká?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.