24.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@acura).
Mnohí vodiči majú rôzne návyky. Poniektoré sú nepodstatné, iné môžu ovplyvniť bezpečnosť cestnej premávky a ďalšie môžu mať vplyv na technický stav vozidla. Niektoré zvyky môžu napríklad viesť k hroziacej poruche prevodovky.
Mnohí vodiči radi držia ruku na páke prevodovky. Mechanici pritom vedia, že takéto správanie si koleduje o problémy. Prečo?
Opretie ruky spôsobí, že vidlica voliča zatlačí na radiacu páku zaradeného prevodového stupňa. To spôsobuje zrýchlené opotrebovanie vidlice voliča aj samotného radiaceho mechanizmu. Okrem toho sa vibrácie vychádzajúce z prevodovky prenášajú na tzv. vonkajší mechanizmus voliča prevodových stupňov, ktorý sa uvoľňuje.
Ako udržať prevodovku v čo najhladšom chode čo najdlhšie?
Mechanici vám na rovinu povedia, že triviálnou metódou predĺženia životnosti prevodovky je jemná zmena prevodových pomerov. So skracujúcim sa časom synchronizácie prevodového stupňa sa štvornásobne zvyšuje potrebná synchronizačná sila. Normálnym tempom radenia prevodových stupňov a vyhýbaním sa náhlym zmenám možno mnohonásobne predĺžiť životnosť synchronizátorov, a tým aj celej prevodovky. Mechanici uvádzajú, že normálna zmena prevodového stupňa by nemala trvať menej ako pol sekundy.
Okrem uvedených návykov mechanici vodičom odporúčajú, aby si zapamätali aj niekoľko ďalších vecí.
Ako zaobchádzať s prevodovkou? Tieto kroky sú nevyhnutné
- Spätný chod zaraďte len vtedy, keď stojíte. Zaradenie spiatočky, keď sa vozidlo pohybuje dopredu (dokonca aj pomaly), nie je dobré pre manuálnu prevodovku, ale pre automatickú prevodovku je to likvidačné. Rozhodne to nerobte. Pred zmenou smeru jazdy vozidlo úplne zastavte.
- Nenechávajte nohu na spojkovom pedáli. Mechanizmus poruchy je tu podobný ako pri držaní ruky na radiacej páke. V prípade spojky to spôsobuje, že prítlačné ložisko tlačí na tanierovú pružinu a pracuje nepretržite. Pri centrálnej spojke môže samotné ložisko stáť niekoľko stoviek eur. Spojkový pedál je určený len na „krátkodobé použitie“.
- Jemne uvoľnite spojkový pedál. Toto je dôležité najmä pri modeloch s dvojhmotovým zotrvačníkom. Jeho životnosť sa výrazne skracuje, ak vodič zrýchli uvoľnenie pedálu na konci pohybu nohy. Mnohí vodiči túto chybu robia nevedomky. Medzitým dochádza k vzájomnému nárazu oboch hmôt kolies a preťaženiu vnútorných pružín. V automobiloch s dvojhmotovým kolesom uvoľňujte spojkový pedál o niečo pomalšie.
Ako vidíte, niekedy stačí len malá úprava návykov, aby sa predĺžila životnosť niektorých komponentov. Nezabudnite, že vyššie uvedené rady mechanika môžete uplatniť okamžite. Odporúčame to veľmi, pretože oprava prevodovky v prípade poruchy býva veľmi drahá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Takto sa vyhnete poruchám. „50 alebo 250 000 km“
Takéto príznaky naznačujú, že turbodúchadlo vo vašom vozidle má dosť
Vodiči chcú týmto spôsobom ušetriť trochu paliva. Robia však chybu
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.