Elektro, Správy, Zaujímavosti,

Pozor! Odhalený nový problém s elektro autami. Môže viesť ku katastrofe – Ste pripravení?

26.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ttitamu). Elektromobily opotrebúvajú cesty viac ako ich spaľovacie náprotivky. Okrem toho môžu byť nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky a… Američania z Texaského inštitútu pre...

26.9.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ttitamu).

Elektromobily opotrebúvajú cesty viac ako ich spaľovacie náprotivky. Okrem toho môžu byť nebezpečné pre ostatných účastníkov cestnej premávky a… Američania z Texaského inštitútu pre dopravu teraz hlásia ďalší naliehavý problém.

Dnešné elektromobily nie sú dokonalé, čo je známe už dlhšie.
Foto: youtube.com/@ttitamu

Dnešné elektromobily nie sú dokonalé, čo je známe už dlhšie. Tie staršie, okrem obmedzeného dojazdu, dlhého času nabíjania (v súvislosti s tankovaním) či obstarávacej ceny sa vyznačujú výrazne vyššou pohotovostnou hmotnosťou ako spaľovacie autá.

V dôsledku toho predstavujú nebezpečenstvo nielen pre ostatných účastníkov cestnej premávky, ale aj pre cestnú infraštruktúru. Je známe, že kvôli svojej vyššej hmotnosti viac opotrebúvajú povrch vozovky. A čo zvodidlá pohlcujúce energiu nárazu?

Test Texaského dopravného inštitútu

Práve to sa rozhodol otestovať Texaský dopravný inštitút. Američania na svoj test použili vozidlo Tesla Model 3 (pohotovostná hmotnosť: od 1 765 kg) a energetickú bariéru (zvodidlo), ktorá sa často nachádza aj pri rýchlostných cestách.

Ako test prebiehal? Tesla bola zrýchlená na rýchlosť 100 km/h a namierená do bariéry pod uhlom 25 stupňov. Podľa výskumníkov z Texaského dopravného inštitútu rýchlosť a uhol zodpovedajú situáciám, s ktorými sa najčastejšie stretávame v reálnej premávke.

Účelom energetickej bariéry je v prvom rade zabrániť autu v prejazde, zmeniť jeho trajektóriu a rýchlosť. Tu by sme však mali dať hviezdičku s poznámkou – „neplatí pre elektromobily“.

Prečo?

Nebezpečné elektromobily: problém hmotnosti

V teste Američanov Teslu Model 3 nezastavila energetická bariéra, ale prerazila ju. V bežnej premávke to znamená, že by vyrazil na priľahlý diaľničný pruh alebo by jednoducho spadol z cesty napríklad do priepasti.

Je to spôsobené vlastnou hmotnosťou testovanej Tesly, ktorá aj tak nepatrí medzi ťažké elektromobily. Veď mnohé autá, najmä SUV strednej a vyššej triedy, vážia podstatne viac ako 2 tony. Príkladom je nové Audi Q6 e-tron (od 2275 kg), Mercedes EQE (2385 kg) alebo Tesla Model X (2415 kg).

Je možné, že dnešné príslušné zvodidlá nie sú prispôsobené hmotnosti automobilov na elektrinu.

Moderné plug-in hybridy však môžu byť aj veľmi ťažké. Stačí sa pozrieť na pohotovostnú hmotnosť športových variantov Mercedesu GLC a BMW radu 5. Ich najnovšie inkarnácie položené na váhu ukážu 2310 kg (GLC 63 S E Performance), resp. 2435 kg (úplne nová M5).

Nebezpečné elektrické vozidlá: potrebné zmeny v infraštruktúre

Texaský inštitút pre dopravu vo svojej štúdii ukázal, že popularizácia elektromobilov si vyžaduje nielen rozvoj nabíjacích miest, ale aj bezpečnostné opatrenia. Dnes používané zábrany totiž môžu byť príliš slabé na to, aby vydržali ich hmotnosť.

Američania dospeli k záveru, že sú potrebné ďalšie štúdie. Ich cieľom je pochopiť, ako by sa mala zmeniť cestná infraštruktúra zodpovedná za bezpečnosť, aby zohľadňovala novú realitu elektromobility.

Problém nadmernej hmotnosti elektromobilov je známy už dlhší čas. Zatiaľ čo pred nástupom elektrickej éry neboli rozdiely v pohotovostnej hmotnosti automobilov na cestách výrazné, v súčasnosti sú niekedy obrovské.

„Väčšie batérie vo všeobecnosti znamenajú väčšiu hmotnosť prázdneho vozidla. To negatívne ovplyvňuje bezpečnosť na cestách,“

– uvádza Anders Kullgren, vedúci dopravného výskumu v spoločnosti Folksam (najväčšia švédska poisťovňa).

Bezpečné, ale nie pre každého

Elektromobily v súčasnosti dosahujú vysoké skóre v nárazových testoch. Prakticky väčšina z nich získava najvyšší počet piatich hviezdičiek. Je však ťažké povedať, kde presne leží hranica, pokiaľ ide o vlastnú hmotnosť, pri ktorej môže vodič iného vozidla, t. j. toho, do ktorého narazí elektromobil, prežiť.

„V prípade čelného nárazu je dôležitá dlhšia deformačná zóna. Teda takú, ktorá by umožnila, aby priestor pre cestujúcich zostal neporušený. S tým sa v súčasnosti dokáže vyrovnať väčšina automobilov,“

– hovorí Rikard Fredriksson. Je expertom švédskeho dopravného úradu na bezpečnosť vozidiel a zástupcom Švédska v organizácii Euro NCAP pre nárazové testy.

Batérie v elektromobiloch sú umiestnené v pevnom puzdre odolnom voči nárazom.
Foto: youtube.com/@TheEngineersPost

O tom, že vysoká pohotovostná hmotnosť elektrických vozidiel je čoraz väčším problémom, informovala aj Jennifer Homendyová, šéfka americkej Národnej rady pre bezpečnosť dopravy (NTSB).

„Musíme byť opatrní, aby sme zavedením elektromobilov vo veľkom meradle nevytvorili nezamýšľané dôsledky. To znamená viac smrteľných nehôd na cestách. Bezpečnosť, najmä pokiaľ ide o nové dopravné politiky a nové technológie, nemožno prehliadať,“

– hovorí Homendy.

Homendy tiež vypočítal, že elektrický pick-up v podobe Fordu F-150 Lightning EV (od 2 900 kg) váži o 900 až dokonca 1 350 kg viac ako spaľovací variant tohto vozidla. Na druhej strane v prípade kompaktného Volva XC40 je pohotovostná hmotnosť elektrického variantu o tretinu vyššia ako jeho náprotivku so spaľovacím motorom.

„To má významný vplyv na bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky,“

– tvrdí Homendy.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Spoločnosť Geely vytvorila prelomovú batériu. Má byť „svätým grálom“ elektromobility

Majitelia elektromobilov sa chcú vrátiť k spaľovacím autám. Najmä v tejto krajine

Malo vzniknúť 100 000 nových pracovných miest, ale došlo k masívnym škrtom. Európsky automobilový priemysel v pasci?


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News a na Facebooku.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Nissan odhalil prvé detaily o novej generácii modelu X-Trail

1.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoTrader). Nissan odhalil prvé detaily o novej generácii modelu X-Trail, ktorý má prísť na trh v roku 2027. S moderným…

Elektromobily žerú pneumatiky ako nikdy predtým – Tesla na čele!

1.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Engineer studio). Elektromobily bývajú prezentované ako ekologická alternatíva s minimálnymi nákladmi na prevádzku. Pravda je však niekde inde. Nové štatistiky…

Dacia Duster, ktorá sa stala hviezdou Instagramu: Milión videní a nový agresívny štýl

1.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@supercarMOMcbrtkk). Rumunské SUV, Dacia Duster, zažiarilo na sociálnych sieťach v úplne novom šate. Úprava od nemeckej firmy Carpoint GmbH, nazvaná…

Koniec GPS? Revolučná technológia IDPS ponúka navigáciu bez satelitov!

1.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@moedemen). Predstavte si, že by ste už nikdy nemuseli čeliť problémom s GPS signálom v mestských kaňonoch, hustých lesoch alebo…

Hyundai sa smeje Trumpovým clám: Kórejský gigant má eso v rukáve

1.4.2025 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Wongsakorn 2468). Zatiaľ čo väčšina automobiliek sa trasie pred novými clami a zrušením stimulov pre elektromobily, Hyundai zostáva pokojný. Kórejská…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov