26.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@supercarsofaustria).
Po svetovej premiére konceptu v roku 2022 a predvádzacej jazde na okruhu v Le Mans pred niekoľkými mesiacmi sa Alpine Alpenglow vracia, tentoraz ako veľkolepý vrchol parížskeho autosalónu v roku 2024. Alpine vybavila najnovší Alpenglow úplne novým dvojlitrovým motorom „Hy6“ V6, ktorý bol od základu vyvinutý na pohon vodíkom. Motor Hy6 zdvojnásobuje výkon posledného modelu Alpenglow, takže nové vozidlo nielenže vyzerá ako extrémny superautomobil určený len na okruhy, ale aj tak funguje a znie.
Alpine pôvodne odhalila Alpenglow na parížskom autosalóne v roku 2022 ako plán svojej udržateľnejšej športovej budúcnosti. Koncept sa zdal byť voľne odvodený od extrémneho dizajnu študentského modelu A4810, ktorý Alpine ukázala začiatkom toho istého roka. A do Paríža prišiel s prísľubom pohonu na báze vodíkového motora nezverejnenej veľkosti a usporiadania.
Koncept pokračoval ako ohromujúci
Ale záhadný šperk až do mája tohto roku. Keď Alpine oficiálne premenila koncepčné vozidlo na „pojazdné laboratórium“ pre dynamický debut na trati 6 hodín Spa-Francorchamps a o mesiac neskôr v Le Mans. Pred týmito predvádzacími jazdami francúzska automobilka konečne hodila vyhladnutým masám prevodoviek jemné červené mäso a potvrdila 2,0-litrový turbodúchadlový štvorvalec s výkonom 340 koní, ktorý poháňa kolesá.
Dobre, možno to bola skôr porcia nedostatočne ochuteného mäsa Beyond Meat, servírovaná pre horúčkovito mäsožravé publikum. Štvorvalec H2.0 v aute, ktoré vyzerá, akoby mohlo byť osobnou vesmírnou loďou? To nemôže byť pravda.
Správne to bolo, ale Alpine dala jasne najavo, že vývojový motor Hy4 je len náhradou za vodíkový šesťvalec, na ktorom sa ešte pracuje. Teraz nastal čas, aby štvorka oficiálne prenechala dutinu za dvoma sedadlami väčšiemu a odvážnejšiemu Hy6. Ktorý okamžite viac ako zdvojnásobí výkon na 740 k.
Hy6 nie je len už existujúci plynový motor upravený na vodíkový, ako to bolo v prípade Hy4. Ide o prvé šťavnaté ovocie vývojového programu Alpine v oblasti vodíkového spaľovania, o špičkový stroj. Ktorý je od základu skonštruovaný pre optimálne spaľovanie vodíka, a o signál pre pretekárske masy, že po benzíne môže existovať krásny vrčiaci, asfaltom sa trasúci život.
Nový Hy6, dramaticky vystavený pod skleneným panelom
Pri svojej parížskej premiére, začína svoj život ako pevný hliníkový blok motora so suchou vaňou. Banky valcov sú rozdelené do 100° V pod hlavami valcov z liateho hliníka. S vrtaním 95 mm a zdvihom 82,3 mm majú valce „super štvorcový“ tvar, ktorým Alpine sleduje lepší výkon pri vysokých otáčkach.
Kľukové čapy Hy6 sú posunuté o 20 stupňov. Čo pomáha zabezpečiť plynulé zapaľovanie. A o časovanie ventilov sa starajú štyri reťazou poháňané horné vačkové hriadele a štyri ventily na valec ovládané prstovými ozubenými kolesami. Zdvihový objem je 3,5 litra a k ohňostroju prispievajú dve turbodúchadlá.
Stlačený vodík je uložený v troch kompozitných nádržiach predpísanej triedy rozmiestnených po stranách a v zadnej časti kokpitu v uzavretých a vetraných priestoroch. Každá z nich je vybavená rýchloupínacím ventilom na vypustenie všetkého plynného vodíka v prípade požiaru. Predtým, ako sa vodík priamo vstrekne do spaľovacej komory, regulátor tlaku zníži jeho tlak zo 700 barov, pri ktorých je uskladnený.
Samotná komora bola optimalizovaná na spaľovanie H2,
Čo umožňuje turbulentné pohyby na vytvorenie homogénnej zmesi pred zapaľovaním. Nepriame vstrekovanie vody ďalej optimalizuje zmes vodíka a vzduchu, čím pomáha chrániť pred abnormalitami, ako je klepanie alebo predzápal.
Nemá zmysel vyrábať moderný spaľovací motor na pretekárske trate bez takmer ohlušujúceho vrčania, ktoré by oznamovalo jeho zámery. Alpine sa postaral o to, aby ste v modeli Hy6 cítili detonujúci vodík až do špiku kostí, a vyladil výfukový systém z Inconelu tak, aby crescendoval až po hranicu 9 000 otáčok za minútu.
Hy6 dosahuje maximálny krútiaci moment 568 lb-ft (770 Nm) pri 5 000 otáčkach za minútu a maximálny výkon 740 koní pri 7 600 otáčkach za minútu. Motor s výkonom 211 k/liter mierne prevyšuje hodnotu 205. Ktorú sme pred rokom videli u iného vývojového agregátu na spaľovanie vodíka zameraného na motoršport, 2,0-litrového turbodúchadlového štvorvalca AVL. Všetok tento krútiaci moment odvodený od H2 prechádza cez sekvenčnú prevodovku Xtrac modelu Alpenglow s asistenciou odstredivej spojky. Čo vozidlo posúva k odhadovanej maximálnej rýchlosti od 330 km/h.
Tieto čísla stále trochu zaostávajú za tichými sľubmi, ktoré Alpenglow dáva prostredníctvom svojho absolútne bláznivého dizajnu, ale tandem motor – auto si stále zaslúži svoju nálepku „supercar“ tým. Že slúži ako testovacia základňa pre to, čo Alpine (a ostatní) považujú za budúcnosť motoristického športu v nízkouhlíkovom svete.
„Vývojom tohto úplne nového motora Hy6 V6 demonštrujeme náš záväzok k výskumu vodíka, ktorý by mohol predznamenať aplikácie v motoršporte s vysokou úrovňou výkonu,“ zhrnul viceprezident Alpine Motorsports Bruno Famin. „Koncept Alpenglow Hy6, ktorý je riešením pre ďalšie pestovanie vášne pre motoristické preteky s využitím veľmi ušľachtilého motora V6 s pozoruhodným špecifickým výkonom a zvukom, ktorý nadchne vodičov aj divákov svojimi maximálnymi otáčkami pri 9 000 min-1, je dokonalým príkladom toho, čo je možné dosiahnuť pri zásadnom kroku znižovania emisií uhlíka v motoristickom športe.“
A okolo toho motora je aj celkom fajn auto.
V minulosti sme sa už niekoľkokrát pozreli na oblúkovito jaskynný dizajn modelu Alpenglow. Ktorý sa postupne vyvíjal a je konečným produktom spoločného valčíka dizajnérskych a inžinierskych tímov. Ktoré sa snažili nájsť kompromisy v oblasti optimalizovanej aerodynamiky. Presného rozloženia hmotnosti a bzučivého dizajnu.
Nová iterácia zaznamenáva len niekoľko dizajnových úprav v porovnaní s vozidlom, ktoré sme si prezreli v apríli. Ale aj tých niekoľko má veľký vizuálny vplyv. Žadná časť vozidla vyzerá priam smrteľne po pridaní stredovej plutvy ostrej ako britva. Ktorá rozrezáva spomínaný priehľadný kryt motora na polovicu, a dvoch bočných lamiel. Ktoré uzatvárajú konce veľkého krídla, ktoré bolo samo o sebe zvýšené. Pod týmito malými tesákmi sa každý z nich samostatne vznáša nad príslušným kolesom, pričom panel karosérie. Ktorý ich predtým spájal, bol kvôli úspore hmotnosti odstránený.
Zostaneme pri zadnej časti
Pozorne sa pozrite na vnútro ľadových svetelných lamiel a uvidíte vysoké. Mimoriadne tenké koncovky výfuku, ktoré podľa Alpine vháňajú vodnú paru vypúšťanú pohonnou jednotkou H2 na priehľadné krídlo. Čo má za následok ešte mrazivejší vzhľad, ktorý dopĺňa karbónovú karosériu „Specular Blue“.
Vpredu si Alpenglow Hy6 zachováva hrozivý, ale pozorne zameraný odlesk svetlometov pripomínajúcich iskričky. Ale Alpine medzi tieto oči vkladá novú sadu nosných dierok, aby lepšie usmerňovali prúdenie vzduchu.
Zatiaľ čo spoločnosť Alpine s nadšením využíva potenciál spaľovania vodíka v motoristickom športe a možno aj mimo neho. Materská spoločnosť Renault sa neobracia chrbtom k iným technológiám čistého pohonu. Naďalej skúma alternatívy vrátane elektrických batérií a vodíkových palivových článkov na ceste k dosiahnutiu cieľa uhlíkovej neutrality v Európe. Do roku 2040 a na celom svete do roku 2050. To všetko bude možné vidieť počas tohto týždňa na výstave v Paríži.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Alpine A290 za cenu. Prehnali to Francúzi, alebo stoja pevne na zemi?
Čo znamená P-R-N-D-S-B pri automatickej prevodovke? Čo sa stane, ak vypnete motor v režime Drive
Renault prekonáva aj kráľa lacných vozidiel. Nové SUV je pre značku nečakaným hitom
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.