26.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DPCcars).
Koncept Renault Fl4wer Power vychádzajúci z modelu Renault 4 E-Tech Electric má vpredu žiarivo žlté svetlomety. Nostalgia alebo realita? Chystá sa návrat žltých svetlometov, ktoré boli ešte pred tridsiatimi rokmi typické pre francúzske autá? Zdá sa, že Renault verí, že áno, keď na parížskom autosalóne 2024 predstavil koncept Fl4wer Power.
V skutočnosti je detail žltých svetlometov, získaný prekrývaním farebného plastového panelu cez predné LED svetlá Renault 4 E-Tech Electric. Len jednou časťou výstavného vozidla, ktoré sa zameriava na efekt nostalgie a odkazy na 60. roky a „deti kvetov“.
Ide teda o improvizovaný kúsok s veľkým účinkom, prinajmenšom na baby boomers, generáciu X a Y, alebo o niečo, čo možno čoskoro uvidíme na cestách? Zistime to spoločne.
Žlté svetlomety na francúzskych autách v rokoch 1936 až 1992
Nie je to prvýkrát, čo Renault oživil tému žltých svetlometov a nedávnym príkladom, okrem konceptu Fl4wer Power založeného na Renaulte 4. Ktorý bolo možné vidieť v Paríži, je restomod Renault 17 so športovými žiarivo žltými svetelnými skupinami. Je zrejmé, že obrazy áut so žltými svetlometmi svištiacich nocou sú v kolektívnej predstavivosti Francúzov stále čerstvé, čo je vízia. Ktorá mnohým odblokovala tok spomienok.
Vo Francúzsku boli žlté svetlomety povinné pre všetky vozidlá registrované od apríla 1937 do 31. decembra 1992. Neskôr boli nahradené bielymi svetlometmi, ktoré sa montovali na vozidlá predávané vo všetkých ostatných európskych krajinách.
Skrátka, viac ako päťdesiat rokov jazdili so žltými svetlometmi len francúzske autá a niekoľko ďalších, a keď sa dovážali do iných krajín, napríklad do Talianska, boli vybavené bielymi svetlami.
Fungujú lepšie v hmle?
Dôvod tejto francúzskej výnimočnosti? Podľa niektorých zdrojov si žlté svetlomety ako prvé vyžiadala zaalpská armáda. Ktorá si vzhľadom na blížiaci sa konflikt a inváziu myslela, že tak dokáže rozlíšiť francúzske vozidlá od nemeckých alebo talianskych, ktoré používali biele svetlomety.
Pre ostatných však „selektívne žlté“ svetlomety vybrala vláda v Paríži na základe štúdie Francúzskej akadémie vied z roku 1934, ktorá uviedla tieto závery:
„Pozorovania vykonané používateľmi, a najmä tými, ktorí majú vedecké vzdelanie, ukazujú, že svetlomety osvetlené žltým svetlom oslňujú menej ako svetlomety s bielym svetlom a že pri stretnutí dvoch automobilov sa výrazne skracuje doba prispôsobenia oka po oslnení. Žlté svetlo spôsobuje, že sa svetlo menej odráža od hmly v prípade hmly alebo od kvapiek kvapaliny v prípade dažďa. Zdá sa, že zvyšuje hodnotu kontrastov, a tým znižuje únavu očí.“
Európa si vybrala biele svetlomety
V praxi sa zdá, že tieto údaje boli následnými štúdiami vyvrátené do tej miery, že okrem francúzskych kolónií a bývalých kolónií. Japonska a Nového Zélandu, žiadna iná krajina na svete nikdy neprijala povinné žlté svetlá.
Môžeš sa zamerať na dôvody, prečo sa v niektorých krajinách stále povoľujú žlté svetlomety, napríklad z historických dôvodov alebo kvôli špecifickým klimatickým podmienkam.
To nás vedie k záveru, že Renault sa pravdepodobne nebude usilovať o zmenu nariadenia ECE 48 Európskej hospodárskej komisie OSN. Ktoré pre vozidlá homologizované od 31. júla 2016 potvrdilo povinnosť používať biele svetlomety a ponechalo voľný výber medzi bielou a selektívnou žltou farbou len pre hmlové svetlá.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Veľké, pohodlné a luxusné SUV od spoločnosti Renault. Ceny začínajú už od 12 500 eur
Renault 4 sa znovu narodil ako subkompaktný crossover
Víťaznú kartu teraz drží Renault. Pomôže značke eliminovať konkurenciu ponúkajúcu vozidlá SUV
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.