28.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@TheElectricExplorer).
Na seminári pre výrobcov automobilových súčiastok v Japonsku sa okrem iného predvádzal rozobratý čínsky BYD. Závery? Šokujúce!
Je všeobecne známe, že čínske elektromobily sú výrazne lacnejšie ako elektromobily vyrábané v iných častiach sveta. Ich výhoda sa v tomto smere pripisuje okrem iného nižším nákladom na pracovnú silu, energiu alebo komponenty potrebné na výrobu jedného automobilu.
Okrem toho mnohé čínske koncerny takmer nikdy nevyužívajú externých subdodávateľov, ale väčšinu komponentov vyrábajú vo vlastných spoločnostiach. Akoby to nestačilo, automobilové spoločnosti z ríše stredu majú často aj vlastné továrne na batérie.
Priemyselné workshopy
Ako uvádza japonský portál Nikkei, na cenu automobilov z Kráľovstva stredu nemajú vplyv len vyššie uvedené faktory. Dokázala to dielňa demontovaných elektromobilov pre japonských výrobcov automobilových súčiastok.
Zorganizovala ho spoločnosť Sanyo Trading a japonský úrad pre hospodárstvo, obchod a priemysel poskytol školenie na základe najnovších dostupných poznatkov. Na podujatí sa zúčastnilo približne 70 spoločností z krajiny čerešňového kvetu.
Jedným zo 16 vystavených modelov bol elektrický BYD Atto 3. Tento čínsky automobil s dĺžkou 446 cm, šírkou 188 cm a výškou 162 cm je kompaktný crossover. Je založený na architektúre e-Platform 3.0 a je vybavený batériou Blade LFP.
Vozidlo ponúka dojazd až 420 km (podľa WLTP), výkon 204 k a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,3 s. V Číne stojí od 16 000€.
Auto z Číny: BYD Atto 3
Hoci sa popri BYD Atto 3 predstavili okrem iných aj Nio ET5 a Tesla Model Y, bol to práve tento automobil z Číny, ktorý ukradol výstavu. Ako uvádza Nikkei, účastníci sa bežne pýtali – „ako sa to dá vyrobiť tak lacno?“.
Prispieva k tomu viacero faktorov. Jedným z nich je napríklad integrovaný elektromotor 8 v 1, ktorý okrem zníženia nákladov prináša aj úsporu hmotnosti. Okrem iného obsahuje menič a reduktor v jednom puzdre. Významné je, že nová platforma elektromobilu už využíva integráciu „12 v 1“.
K zníženiu nákladov prispieva aj zníženie počtu dielov použitých v Atto 3. Spôsob konštrukcie tohto vozidla počas dielne bol porovnávaný s modelom Tesla Model Y. Keď ho Toyota minulý rok rozobrala, ukázalo sa, že jeho konštrukcia je mimoriadne zjednodušená. Vďaka tomu sa ušetrili stovky dielov a približne 220 kg hmotnosti.
„Som prekvapený malým počtom dielov, ktoré používajú BYD a Tesla,“ hovorí Sho Kato zo spoločnosti Nissin Seiki, ktorého cituje webová stránka Nikkei.
V modeli Atto 3 prispieva k zníženiu nákladov aj zdieľanie komponentov s inými modelmi, ktoré je v automobilovom priemysle bežné. Okrem toho na to vplýva aj rozsah výroby.
Počas seminára sa však zistila jedna znepokojujúca úspora. Týka sa používania príliš malej ochrany proti vode pre palubný počítač, konštatovali účastníci podujatia.
Pôsobivá dynamika
Ako uvádza čínsky CnEVPost, BYD je druhým najväčším výrobcom batérií pre elektromobily na svete. Od januára do júna 2024 predstavoval jej podiel na svetovom trhu 16,4 %, zatiaľ čo podiel prvej spoločnosti CATL bol 37,1 %.
Spoločnosť BYD je schopná sama vyrábať väčšinu komponentov pre svoje autá. Známym príkladom je model Dolphin, kde z jej tovární nepochádzajú len okná a pneumatiky.
Spoločnosť BYD v súčasnosti zamestnáva viac ako 900 000 ľudí, z toho približne 103 000 inžinierov, ktorí pracujú v 11 výskumných ústavoch. Čínsky gigant má viac ako 30 priemyselných parkov a prevádzkuje viac ako 40 pobočiek.
Spoločnosť investuje do elektroniky, novej energie, železničnej dopravy a tiež do automobilového priemyslu. Od svojho založenia v roku 1995 podali inžinieri spoločnosti BYD doteraz viac ako 48 000 patentov. V poslednom čase podávajú v priemere 32 patentov za pracovný deň.
V tomto roku dosiahol tento čínsky gigant obrat 39 miliárd eur. Na druhej strane, v minulom roku dosiahli tržby 79 miliárd eur. Spoločnosť BYD uzavrela rok 2023 s predajom 3,02 milióna automobilov.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spoločnosť BYD má dôvod na oslavu. Jej vozidiel SUV sa predal veľkolepý milión kusov
Spoločnosť BYD zaujala schopnosťami svojho nového oceľového dela. Otriasa Seal 06 GT trhom?
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.