30.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BBTclips).
Vo východných Alpách sa buduje mimoriadne dlhý tunel, ktorý by mal byť dlhý viac ako 60 kilometrov. Brennerský tunel nebude mať v Európe ani vo svete konkurenciu. Skôr ako však investícia uzrie svetlo sveta, musí sa na ňu vynaložiť takmer 9 miliárd eur. Stále sa to oplatí, pretože sa tým vyrieši problém dopravy cez Alpy.
V súčasnosti už prebiehajú práce na projekte s názvom BBT na výstavbu základného Brennerského tunela. Rekordná stavba má nakoniec merať celkovo až 64 km a spojiť rakúske mesto Innsbruck s talianskym mestom Fortezza. Prečo je to také dôležité? Argumentom číslo jeden je odľahčenie preťaženia miestnej diaľnice, ktoré je dôležité pre dopravu a turistov. Okrem iného práve túto cestu využívajú na svoje každoročné lyžiarske výlety.
Brennerský tunel prevezme miestnu dopravu. Diaľnica bude môcť „dýchať“
Podľa správ zahraničných médií sú hlavnými cieľmi investície minimalizácia kamiónovej dopravy na diaľnici A13 a zlepšenie železničnej dopravy v tejto časti Európy. Tunel má byť určený pre osobné aj nákladné vlaky. Vďaka novej trase budú môcť osobné vlaky dosahovať rýchlosť až 250 km/h, zatiaľ čo nákladné vlaky by mali jazdiť rýchlosťou 160 km/h. Brennerský tunel má mať celkovú dĺžku 55 km a bude napojený na existujúci tunel v údolí Ina. Takto budú vlaky jazdiť pod zemou až 64 km. Pre porovnanie, titul najdlhšieho v súčasnosti patrí 57 km dlhému tunelu Svätý Gotthard vo Švajčiarsku. Následne aj tunel Seikan pod úžinou Tsugaru. Stavba spájajúca japonské ostrovy Honšú a Hokkaidó je dlhá 54 km.
Najdlhší tunel na svete sa tu nekončí. Je to sieť spojení dlhá viac ako 200 km
Náklady na projekt sa odhadujú na 8,8 miliardy EUR. Investícia má byť financovaná zo 40 % z fondov EÚ, zvyšok pokryjú Taliansko a Rakúsko. Treba však poznamenať, že Brennerský tunel je základnou, ale nie jedinou stavbou plánovanou v rámci investície. V budúcnosti sa má vytvoriť sieť podzemných tunelov, ktorá sa bude tiahnuť v dĺžke 230 km. Navyše najnižší bod bude až 1 700 metrov pod alpskými vrcholmi. Niektoré z tunelov sú potrebné nielen z hľadiska dopravy a cestovného ruchu, ale aj pre výskum. V súčasnosti je vo výstavbe len najdlhší, základný tunel, ktorý by mal byť dokončený približne o osem rokov – v roku 2032.
Ako sme na tom u nás?
Pripomeňme, že na Slovensku sa začal budovať Tunel Karpaty. Bude významnou súčasťou diaľnice D4, ktorá má zlepšiť dopravnú situáciu v okolí Bratislavy. S plánovanou dĺžkou približne 12 kilometrov sa po dokončení stane najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Tunel, ktorý spojí Raču so Záhorskou Bystricou, bude pozostávať z dvoch tunelových rúr. Projekt s odhadovanými nákladmi 1,7 miliardy eur by sa mal začať stavať koncom roka 2029. Tunel Karpaty bude kľúčovou súčasťou bratislavského diaľničného obchvatu a výrazne odľahčí dopravu v hlavnom meste.
Tunel Branisko je v súčasnosti najdlhším diaľničným tunelom na Slovensku. Tento 4 975 metrov dlhý tunel sa nachádza na diaľnici D1 medzi obcami Beharovce a Fričovce. Do prevádzky bol uvedený 29. júna 2003 a disponuje jednou tunelovou rúrou. Tunel predstavuje dôležitú súčasť diaľničného spojenia medzi východom a západom Slovenska, pričom významne skracuje cestovný čas a zvyšuje bezpečnosť dopravy v danom úseku.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Najdlhší tunel v Rakúsku je od 15.04.2023 uzavretý. Zostane tak až do novembra
Diera v hore je dlhá takmer 25 km. Je to najdlhší cestný tunel na svete
Jazda v tuneli – väčšina vodičov tieto pravidlá nepozná!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.