Správy, Tipy, Zaujímavosti,

Nový revolučný invalidný vozík sa môže pochváliť riadením pomocou opierky chrbta bez použitia rúk

30.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ethzurich). Riadenie invalidného vozíka doľava alebo doprava môže byť namáhavý a neefektívny proces, pretože musíte brzdiť jedným zadným kolesom a zároveň silnejšie tlačiť na druhé....

30.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ethzurich).

Riadenie invalidného vozíka doľava alebo doprava môže byť namáhavý a neefektívny proces, pretože musíte brzdiť jedným zadným kolesom a zároveň silnejšie tlačiť na druhé. Nový chytrý vozík rieši tento problém brilantným spôsobom, pretože na riadenie využíva pohyblivé operadlo.

Riadenie invalidného vozíka doľava alebo doprava môže byť namáhavý a neefektívny proces.
Foto: youtube.com/@ethzurich

Veľkým problémom tradičných invalidných vozíkov sú dve predné kolieska, ktoré sa pasívne otáčajú ako kolesá nákupného vozíka. Hoci umožňujú stoličke otáčať sa na mieste, nezostávajú pevne nasmerované jedným smerom.

Keby sa predné kolesá dali riadiť ako kolesá automobilu

To znamená, že ak sa používateľ invalidného vozíka snaží pohybovať vpred po povrchu, ktorý sa napríklad zvažuje na jednu stranu, predné kolesá sa automaticky otočia tak, aby smerovali dolu týmto sklonom. V dôsledku toho musí používateľ neustále zatáčať do protismeru, aby to vyrovnal.

Nielenže sa pri tom spotrebuje značné množstvo energie, ktorá by mohla byť použitá na pohyb vpred, ale používateľ tiež veľmi zaťažuje ramená, paže a ruky.

Situácia by bola oveľa jednoduchšia, keby sa predné kolesá dali riadiť ako kolesá automobilu. Ešte lepšie by bolo, keby systém riadenia ponechal ruky používateľa voľné, aby sa svalová sila oboch mohla využívať výlučne na pohon. Prípadne by sa jedna ruka mohla využívať na pohyb kresla dopredu, zatiaľ čo druhá by sa mohla používať na držanie smartfónu, šálky kávy alebo niečoho iného.

Práve tu prichádza na rad nový invalidný vozík. Vyvíjajú ho Reto Togni a Stefan Villiger, ktorí sú výskumnými asistentmi v Laboratóriu biomechaniky pohybu na ETH Zürich.

Veľkým problémom tradičných invalidných vozíkov sú dve predné kolieska.
Foto: youtube.com/@ethzurich

Zastavenie sa stále vykonáva obvyklým spôsobom

Používateľ stoličky môže nakloniť operadlo doľava alebo doprava jednoduchým naklonením tela. Na to reaguje čisto mechanický spojovací systém tak, že otáča predné kolesá v príslušnom smere a zabraňuje ich vychýleniu z tejto orientácie. Zastavenie sa stále vykonáva obvyklým spôsobom, zachytením a spomalením oboch zadných kolies.

Pri testovaní tejto technológie nechali vedci 29 dobrovoľníkov absolvovať šesť po sebe idúcich jázd cez prekážkovú dráhu (na obrázku nižšie), najprv na bežnom invalidnom vozíku a potom na novom vozíku. Senzory v zadných hnacích kolesách oboch vozíkov ukázali, že účastníci spotrebovali podstatne menej energie, keď používali vozík s operadlom.

Dokonca sa zistilo, že pri jednoduchom pohybe rovno dopredu nová stolička umožnila testovaným osobám ísť rýchlejšie ako na tradičnej stoličke, ale s menším úsilím. Jediná vec, v ktorej nová stolička nie je taká dobrá, je otáčanie na mieste. Z tohto dôvodu je vybavená páčkou, ktorou možno dočasne odpojiť systém riadenia, a tak umožniť pasívne otáčanie predných kolies.

Togni a Villiger teraz komercializujú svoju stoličku prostredníctvom spin-off spoločnosti Versive z ETH Zürich. Dúfajú, že výrobok bude na trhu do polovice roka 2027.

„Stále sú chvíle, keď sme prakticky unesení jednoduchosťou nášho nápadu – a mnohými výhodami, ktoré ponúka,“

– hovorí Togni.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Malá vecička, ktorá dokáže veľké veci: pri dopravných kontrolách využívame nové drogové testy

Považuje polícia kávu za drogu? Látky, ktoré sú pozitívne v teste na drogy

Takéto auto je pre políciu problémom. Dopravná polícia vám nedá pokoj


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Ako umyť auto bez poškriabania? Praktický návod

29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@VermijlCarDetail). Jeseň je jedným z tých ročných období, keď sa auto najviac zašpiní a je potrebné ho najčastejšie čistiť. Umývanie…

Spoločnosť Lynk&Co uvedie na európsky trh ďalšie SUV. Vzhľad a výbava zodpovedajúce prémiovým značkám

29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@JGB500). Čínsky výrobca automobilov Geely Automobile v snahe preniknúť na trh s elektrickými vozidlami uviedol na trh novú značku Lynk…

Európska komisia chce prehodnotiť myšlienku elektronických palív

29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guardiannews). Na prípravu na rok 2035 bude potrebný „technologicky neutrálny prístup“, uviedol budúci komisár pre klímu. Európska komisia chce prehodnotiť…

Prelom v oblasti plug-in hybridov. Táto nová batéria skutočne mení pravidlá hry!

29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@mazdauk). Spoločnosť CATL, líder na trhu s batériami pre elektrické vozidlá, predstavila batériu Freevoy Super Hybrid. Ide o batériu, ktorá…

Európsky automobilový priemysel v kríze. Masívne prepúšťanie tisícov ľudí. V čom je problém?

29.10.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Jenson). Automobilový priemysel, celosvetový aj európsky, je v súčasnosti na veľkej krivke. Prechod na elektromobily so sebou prináša značné výzvy.…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov