Pravidlá, Zaujímavosti,

Prestaňte riskovať! Naučte sa pravidlá, ktoré vás ochránia na priechode.

4.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ground Picture). Mnohé vážne dopravné nehody sa odohrávajú na priechodoch pre chodcov, čo je dôsledkom nezodpovedného správania sa buď vodičov, alebo chodcov. Vodiči často prekračujú...

4.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Ground Picture).

Mnohé vážne dopravné nehody sa odohrávajú na priechodoch pre chodcov, čo je dôsledkom nezodpovedného správania sa buď vodičov, alebo chodcov. Vodiči často prekračujú rýchlosť alebo nejazdia dostatočne pozorne, zatiaľ čo chodci nie vždy dodržiavajú predpisy cestnej premávky. Prečítajte si, ako by sa mali vodiči správať na priechodoch pre chodcov a kedy majú chodci právo na prednosť.

Prestaňte riskovať! Naučte sa pravidlá, ktoré vás ochránia na priechode.
Foto: shutterstock.com/Ground Picture

V našej krajine sú hlavnými príčinami vážnych nehôd na priechodoch pre chodcov jednak nedisciplinovaní chodci, ktorí ignorujú pravidlá, a jednak vodiči, ktorí jazdia príliš rýchlo alebo nepozorne.

Ako by mali vodiči ísť k priechodom pre chodcov?

Na Slovensku by vodiči mali prechádzať priechody pre chodcov s takou rýchlosťou, ktorá im umožní bezpečne zastaviť, keď to situácia vyžaduje. Zákon síce neuvádza konkrétnu maximálnu rýchlosť pre jazdu cez priechod pre chodcov, no vodiči sú povinní zvýšiť pozornosť a jazdiť opatrne, aby bezpečne umožnili chodcom prechod. Vodiči môžu v obciach jazdiť maximálne 50 km/h, ak dopravné značenie neurčuje inú rýchlosť. Pri priechodoch musia spomaliť a pripraviť sa zastaviť, ak tam prechádzajú chodci.

Pravidlá sa samozrejme týkajú aj chodcov, nielen vodičov.

Vodiči sú povinní zvýšiť pozornosť a jazdiť opatrne, aby bezpečne umožnili chodcom prejsť cez priechod pre chodcov .
Foto: Súkromný archív

Obmedzenia pre chodcov.

Kedy nemajú chodci prednosť:

  • Priechody pre chodcov so semaforom: Keď je priechod riadený semaforom, platia pravidlá ako pre vodičov, tak aj pre chodcov. Pri červenom svetle nesmú chodci vstupovať na vozovku.
  • Električky a vozidlá s prednostným právom jazdy: Chodci musia dať prednosť električkám a vozidlám s prednostným právom jazdy, ako sú vozidlá záchrannej služby, polícia … aj keď sú na priechode.
  • Nedodržanie pravidiel cestnej premávky: Ak chodec vstúpi na cestu v rozpore s predpismi, napríklad mimo priechodu, nemá prednosť.
  • Nedostatočný priestor pre vodiča: Ak chodec vstúpi na priechod v okamihu, keď vodič nemá dostatok času alebo priestoru na bezpečné zastavenie, chodec zdieľa zodpovednosť za vzniknutú situáciu.
  • Chodec by nikdy nemal vstupovať náhle na vozovku, a to nielen na priechodoch. Chodci nesmú vchádzať na vozovku spoza prekážok, ktoré obmedzujú výhľad, a nesmú spomaliť krok alebo zastaviť bez dôvodu.
  • Zákon tiež zakazuje prechádzanie cez vozovku alebo cyklistické komunikácie s telefónom, ak to obmedzuje schopnosť sledovať situáciu na ceste.

Chodci musia dbať na svoju bezpečnosť aj na priechodoch pre chodcov.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Maximálna povolená rýchlosť, ktorou môže policajné vozidlo jazdiť. Rozdiel medzi zásahom a hliadkou

Môže vás polícia pokutovať aj za telefonovanie cez hlasitý odposluch?

Naučte sa, prečo plná nádrž je základ dlhej životnosti auta.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Objasnené: Ako bude fungovať nové chladiace zariadenie pre jazdcov F1

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Michael Potts F1). Exkluzívny pohľad na fungovanie nového chladiaceho zariadenia, ktoré FIA schválila na rok 2025. Prototyp FIA pre nové…

Robot zvyšujúci pevnosť konštrukcie sa presadil v mokrom betóne

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@아이티원-d4k). Keď si väčšina z nás predstaví čerstvo vyliaty betón, predstaví si materiál, ktorý by sa mal nechať vyschnúť čo…

Šokujúca pravda: Mikrovozidlá sú na cestách nebezpečnejšie než si myslíte!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@CESVIMAP). Mikrovozidlá neabsolvujú tradičné nárazové testy, keďže ich typové schválenie to nevyžaduje. Napriek tomu, výsledky ukazujú, že kolízia s deformovateľnou…

Európske tradície zlomené: Prečo nový Mercedes CLA prichádza s čínskym motorom?

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AutoInnovationZone). Najnovšia generácia modelu Mercedes CLA prichádza s revolučným hybridným systémom, ktorý kombinuje spaľovací a elektrický pohon. Čo však vzbudzuje…

Hit v úspore nákladov: Prečo Dacia Sandero (nielen) v Nemecku valcuje konkurenciu!

22.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@DeepEnergy26). Dacia Sandero s plynovou inštaláciou je v súčasnosti najlacnejším novým vozidlom v Nemecku. Prejdenie 1 km týmto vozidlom stojí…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov