Tipy, Zaujímavosti,

Nešetríte na bezpečnosti? 46% menej nehôd so správnymi pneumatikami!

5.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper). Mnohí ľudia, ktorí používajú sezónne pneumatiky, čakajú s výmenou letných pneumatík za zimné až do prvého sneženia. To je chyba. Kedy je teda správny...

5.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Stocksnapper).

Mnohí ľudia, ktorí používajú sezónne pneumatiky, čakajú s výmenou letných pneumatík za zimné až do prvého sneženia. To je chyba. Kedy je teda správny čas? Jeden faktor je kľúčový.

Nešetríte na bezpečnosti? 46% menej nehôd so správnymi pneumatikami!
Foto: shutterstock.com/Stocksnapper

Vodiči obľúbili mäkké zimné pneumatiky. To znamená, že zostávajú veľmi pružné aj pri nízkych teplotách. Táto vlastnosť je v zime žiaduca, ale v lete už môže spôsobovať problémy. Silne prehriata zimná pneumatika šmýka pri rozjazde, brzdení a v zákrutách do strán. To citeľne ovplyvní reakčný čas vozidla na pohyby plynu, bŕzd a riadenia, a tým aj bezpečnosť na ceste.

Kedy by som mal vymeniť pneumatiky za zimné? Oplatí sa pred výmenou pneumatík počkať na mráz a sneh?

Keď ranná teplota klesne pod 7 °C, letné pneumatiky majú čoraz horšiu priľnavosť. V takomto počasí dochádza každoročne k stovkám kolízií a nehôd, a to aj v mestách. Keď nasneží, je to ešte horšie! Takéto teploty sú znamením, že by ste mali uvažovať o výmene pneumatík. Sledovanie teploty vzduchu je preto veľmi dôležité.

Pri týchto teplotách letné pneumatiky tvrdnú a strácajú priľnavosť – rozdiel v brzdnej dráhe v porovnaní so zimnými pneumatikami presahuje 10 metrov, čo zodpovedá dvom dĺžkam auta! Klimatické údaje ukazujú, že takmer polovicu roka teploty a zrážky na Slovensku znemožňujú bezpečnú jazdu na letných pneumatikách. Zostáva nám teda na výber medzi zimnými pneumatikami a celoročnými pneumatikami so zimnou homologizáciou. Na bezpečnosti sa neoplatí šetriť – zo správy Európskej komisie vyplýva, že používanie zimných pneumatík znižuje riziko nehody až o 46 percent.

Používanie zimných pneumatík znižuje riziko nehody až o 46 percent.
Foto: youtube.com/@CarilionClinicVA

Bude zimná pneumatika fungovať v daždi?

Pri jazde na mokrej vozovke rýchlosťou 90 km/h pri teplote 2 ºC je brzdná dráha na zimných pneumatikách o 11 metrov kratšia ako na letných pneumatikách. To je viac ako dve dĺžky automobilu prémiovej triedy. So zimnými pneumatikami budete môcť na mokrých cestách v jesennom chlade brzdiť rýchlejšie – a to vám môže zachrániť život a zdravie!

Celoročné pneumatiky

Ak sa používajú celoročné pneumatiky, musia byť schválené na zimné použitie, čo je označené symbolom. Len tak je možné zaručiť, že ide o zimné pneumatiky z hľadiska dezénu a mäkkej gumovej zmesi. Zimné pneumatiky poskytujú priľnavosť pri nízkych teplotách a majú dezén, ktorý účinne odvádza vodu, sneh a blato.

Výmena letných pneumatík za zimné. Na čo treba myslieť?

Výmena letných pneumatík za zimné nemá veľký vplyv na bezpečnosť jazdy, ak sú pneumatiky opotrebované už roky alebo sa intenzívne používajú. V takejto situácii nemôžeme počítať s dostatočnou priľnavosťou a následne sa predĺži brzdná dráha.

Čo by sa malo skontrolovať?

Po prvé, opotrebovanie behúňa. Minimálna povolená hĺbka dezénu je 1,6 mm, a hoci je to zákonný limit, najlepšie je používať zimné pneumatiky s hĺbkou dezénu aspoň 4 mm alebo 3 mm v prípade letných pneumatík. Takéto pneumatiky sú oveľa bezpečnejšie a lepšie odvádzajú napríklad vodu spod kolies. Ako meriate? Najjednoduchším spôsobom je vložiť pravítko medzi bloky behúňa, čím získate údaj v milimetroch. Pneumatiky sú zvyčajne vybavené aj indikátorom opotrebovania alebo TWI (Tread Wear Index), ktorý ukazuje, kedy pneumatika dosiahne hraničné milimetre. Indikátor opotrebenia je zhrubnutie v drážkach v strede behúňa.

Indikátor opotrebovania pneumatiky.
Foto: shutterstock.com/wk1003mike

Môže tiež nastať situácia, keď je opotrebovanie behúňa nerovnomerné. To je často spôsobené jazdou s príliš nízkym tlakom. Hmotnosť vozidla by mala spočívať na celej šírke pneumatiky a príliš nízky tlak znamená, že predná časť vozidla je viac pritlačená k zemi. Preto je potrebné korigovať úroveň tlaku v súlade s odporúčaniami výrobcu vozidla.

Ak nie sú pneumatiky správne nahustené, má to vplyv aj na ovládateľnosť vozidla, jeho priľnavosť a prevádzkové náklady, pretože spotreba paliva je pri nízkom tlaku v pneumatikách oveľa vyššia. Vozidlo potom „ťahá“ do strán aj pri rovnej jazde a v zákrutách sa prejavuje tzv. plávajúci efekt. Je potom ľahké stratiť kontrolu nad vozidlom.

Po druhé: stav gumy. Majiteľov by mali zaujímať praskliny, vydutiny alebo drobenie gumy. Guma si zachováva svoje vlastnosti až 10 rokov, ale závisí od viacerých faktorov, či bude skutočne tak dlho použiteľná. Dôležité sú podmienky uskladnenia, ako napríklad teplota a spôsob uloženia, ktoré pri nesprávnom uskladnení môžu viesť k deformácii.

Po tretie: pneumatiky na jednej náprave musia byť rovnaké. Výnimka platí v prípade núdzovej situácie, keď je pneumatika prepichnutá.

V prípade celoročných pneumatík odporúčame pravidelnú kontrolu stavu pneumatík, a to aspoň štyrikrát ročne, keď sa mení ročné obdobie a teplota.

Po demontáži je dobré pneumatiky odložiť do miestností so stabilnou teplotou, čo ich ochráni pred škodlivými vonkajšími vplyvmi. Umyté pneumatiky dôkladne opláchnite čistou vodou a potom ich utrite do sucha. Odporúčame použiť konzervačnú penu na pneumatiky, ktorá chráni materiál pred UV žiarením, ozónom alebo praskaním spôsobeným plynutím času. Odpudzuje prach a nečistoty a udržiava vzhľad. Pena sa rovnomerne nastrieka na vyčistený povrch pneumatiky a potom stačí počkať, kým zaschne.

Ako skladujem letné a zimné pneumatiky?

Pripravené pneumatiky môžete odložiť do garáže alebo do pivnice. Nie je to však také jednoduché, ako sa zdá. Po prvé, miesto, kde sa rozhodnete pneumatiky uskladniť, by malo byť mimo dosahu priameho slnečného svetla a pri stálej, najlepšie nízkej teplote, takže uskladnenie vo vlhkej pivnici nie je najlepší nápad. Problémom sa ukazuje aj nedostatok priestoru, ktorý čoraz viac motivuje k využívaniu skladovacích zariadení. Bez ohľadu na to, pre ktorú možnosť sa vodič rozhodne, zásady správneho skladovania však zostávajú rovnaké a týkajú sa najmä ich usporiadania.

V prvom rade sa neodporúča, aby pneumatiky ležali na betóne, ktorého teplota sa líši od teploty vzduchu. V tomto prípade môže pomôcť obloženie podlahy drevenými doskami. Pneumatiky bez diskov by nemali ležať na sebe, pretože pri ich ukladaní na seba hrozí riziko deformácie, najmä tých pneumatík, ktoré ležia úplne dole. Je oveľa lepšie ukladať ich vertikálne vedľa seba. Niektorí ľudia radia, aby sa z času na čas otočili, aby tlak na jednu stranu nespôsobil nerovnosti.

V prípade pneumatík na diskoch je to inak, pretože tie sa dajú zavesiť na špeciálny vešiak alebo stojan na kolesá. Môžu sa tiež ukladať na seba, hoci odborníci odporúčajú, aby sa každých niekoľko týždňov poprekladali, aby sa zabránilo ich prípadnej deformácii.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Zbytočne minuté peniaze na pohonné hmoty? Odhaľte skrytý problém vášho vozidla!

Zistite, ako rýchlo a lacno vrátiť vášmu autu pôvodný vzhľad – bez drahej návštevy autoservisu!

Okná auta sa budú lesknúť ako nové. Skúsení vodiči ich utierajú týmto ovocím


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Je nové Audi A5 2025 najlepším modelom vo svojej triede? Objavte jeho prelomové výhody!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@guidocars). Nové Audi A5 pre rok 2025 predstavuje výrazný krok vpred medzi svojimi konkurentmi v segmente. Aj keď jeho hmotnosť…

Odhaľte skryté tajomstvá vášho auta: Ako rýchlo opraviť nepríjemné zvuky!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@BudgetMechanicHawaii). Dnes vám prezradím, ako rýchlo a efektívne opraviť neobvyklé zvuky, ktoré vaše auto vydáva. Je to dôležité nielen pre…

Pravda o elektromobiloch: Odhaľujeme mýtus o vyšších nákladoch na opravy!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@YouCarTV). Elektromobily získavajú na popularite, no ich rozmach zároveň prináša množstvo otázok ohľadne nákladov na opravy a typov poškodenia pri…

Predajný fenomén: Dacia Sandero mieri na trón najpredávanejšieho auta 2024 – a nič ju nezastaví!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@ByteBuzzInovations). Dacia Sandero si opäť upevnila svoje miesto na vrchole predajných rebríčkov nových áut v Európe a smeruje k tomu,…

SUV budúcnosti je tu: Zoznámte sa s novým Hyundai Ioniq 9 – výkonom šokuje, dizajnom očarí!

21.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@kbb). Najväčšie elektrické SUV od kórejského výrobcu Hyundai oficiálne vstupuje na scénu – a hneď s impozantnou batériou a výkonom…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov