5.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@graindesail2297).
V rámci rozvoja spoločnosti sa francúzska spoločnosť rozhodla dovážať niektoré používané suroviny bez sprostredkovateľov a používať dopravné prostriedky, ktoré čo najmenej znečisťujú životné prostredie. Na tento účel vyvinula dve plachetnice na prepravu. Nedávno oznámili stavbu tretej, ktorá bude väčšia a priestrannejšia ako predchádzajúce dve dohromady.
Grain de Sail je pražiareň kávy, výrobca vína a čokolády. Spoločnosť bola založená v roku 2013 a odvtedy sa jej podnikanie rozrástlo natoľko, že sa rozhodla zaoberať aj prepravou vlastných surovín.
V roku 2016 bol dokončený návrh prvej lode spoločnosti Gran de Sail. Mala nákladnú kapacitu 50 ton a mohla poskytovať optimálnu klimatizáciu pre 28 paliet. Jej posádku tvorili 4 námorníci, ktorí ročne absolvovali 4 až 6 transatlantických plavieb (t. j. 2 až 3 spiatočné plavby). Plavidlo bolo dlhé 24 m a široké 6 m. Nebola ani rýchla, vyvinula rýchlosť 8 uzlov (približne 15 km/h), takže jej preplávanie Atlantiku trvalo 25 dní.
Rýchly rast spoločnosti, ktorý viedol k tomu, že sa ročne predalo viac ako 330 ton čokolády, znamenal, že jedna plachetnica na prepravu kakaa nestačila, preto sa časť dovážala klasickým spôsobom. V roku 2020 sa rozhodlo o spustení projektu Gran de Sail II s cieľom zvýšiť kapacitu na dovoz kakaa a zelenej kávy. Táto plachetnica bola väčšia, dlhá 50 metrov a s kapacitou nákladu 350 ton (240 paliet). Vyvinula tiež rýchlosť až 13 uzlov (24 km/h), čím sa cesta cez oceán skrátila na 18 dní. Obe kontajnerové lode v rokoch 2021 až 2023 pomohli pokryť 50 % požiadaviek spoločnosti na kakaovú hmotu.
Čas na ďalšiu, ešte zelenšiu plachetnicu
Hoci vyzerá ako obyčajná plachetnica, v skutočnosti ide o malú, 109-metrovú kontajnerovú loď určenú na prepravu približne 200 TEU (dvadsaťstopová ekvivalentná jednotka; jednotka kapacity často používaná pre prístavy a lode. Rovná sa objemu 20 stôp dlhého alebo 6,1 metra dlhého kontajnera) a maximálnej kapacite 2 800 ton. Jej posádku tvorí 10 kvalifikovaných námorníkov. Vďaka trom stožiarom vybaveným plachtami s celkovou plochou 4 000 m2 sa očakáva, že plavidlo dosiahne 90-percentnú mieru dekarbonizácie. – Platforma bola navrhnutá tak, aby sa motor nikdy nepoužíval mimo prístavu, informuje Grain de Sail.
Gran de Sail III bude nielen väčšia, ale aj rýchlejšia ako predchádzajúce lode, čím sa cesta skráti na 13 dní.
Vďaka malému ponoru a výške bude môcť plachetnica voľne vplávať do rôznych námorných koridorov, okrem iného prejsť pod Verrazzanovým mostom alebo Panamským prieplavom. Zasúvateľné plutvy pre člny zasa uľahčia vstup do prístavu a kotvenie na plytkých nábrežiach. Očakáva sa, že účinné vodíkové technológie zabezpečia autonómnu a dekarbonizovanú výrobu energie na palube, zatiaľ čo teplá voda a vykurovanie budú k dispozícii prostredníctvom kotla na pelety.
Plavidlom Grain de Sail III demonštrujeme svoje ambície a posilňujeme svoje vedúce postavenie v segmente dekarbonizovanej námornej dopravy. „Aby sme dopravovali náklad pomocou vetra, musíme zmeniť mierku, a presne to plánujeme urobiť s čistou kontajnerovou plachetnicou,“ povedal Oliver Barreau, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti Grain de Sail.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Komplikovaná akcia v Baltimore. Takto chcú oslobodiť loď
Porucha vo vesmíre. Loď s astronautmi uviazla na obežnej dráhe Zeme
Mazda uvádza na európsky trh svoju novú 7-miestnu vlajkovú loď SUV CX-80
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.