7.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@AmeriFlux).
Americký startup SpiralWave tvrdí, že našiel spôsob, ako vyriešiť problém nadmerných emisií CO2. Prebytočný oxid uhličitý sa dá okrem iného použiť na výrobu paliva pre lodnú dopravu. Hovorí sa o využití gigaton CO2 ročne.
Prechod na elektromobilitu a zastavenie výroby spaľovacích motorov má ľudstvo priblížiť k cieľu ekonomicky nulových emisií uhlíka. Cieľom je dosiahnuť stav, keď ľudská činnosť nebude mať negatívny vplyv na emisie oxidu uhličitého, a tým zastaviť negatívne zmeny klímy.
Na dosiahnutie tohto cieľa nestačí len nahradiť flotilu miliónov spaľovacích áut elektrickými. Tento proces je oveľa zložitejší, zahŕňa mnoho priemyselných odvetví a musí byť dlhodobý. Možno však vôbec nebude potrebné upustiť od spaľovacích motorov, pretože oxid uhličitý vznikajúci pri spaľovaní sa dá využiť pozitívne – na výrobu iných palív.
Samotná myšlienka nie je nová – ropné spoločnosti majú za sebou úspešné skúsenosti so syntetickými palivami. Ide o palivá, pri výrobe ktorých sa spotrebuje viac CO2, ako sa následne uvoľní pri ich spaľovaní. V súčasnosti je ich výrobný proces zložitý a nákladný, v dôsledku čoho je liter takéhoto paliva podstatne drahší ako palivo získané tradičným spôsobom. A to znamená, že syntetické palivo by si mohla dovoliť len malá skupina zákazníkov. Nech je to akokoľvek – súčasné stanovisko EÚ je také, že syntetické palivá majú byť povolené po roku 2035.
Alternatíva k syntetickým palivám – metanol zo vzduchu
Startup SpiralWave predstavil vlastný nápad na výrobu paliva pomocou CO2 vo vzduchu. Ide o zariadenia, ktoré využívajú mikrovlnami generovanú plazmu na rozbitie molekúl oxidu uhličitého na menšie fragmenty. Rôzne frekvencie mikrovlnných impulzov interagujú s rôznymi molekulárnymi väzbami, aby spustili požadované chemické reakcie, ktorých výsledkom by bol e-metanol. Ten by sa potom používal ako palivo, napr. v námornej doprave. Lucresearchinc.com uvádza, že náklady na výrobu jednej tony e-metanolu sa dnes pohybujú okolo 1 000 USD. Spidersweb.co.uk s odvolaním sa na vyhlásenie generálneho riaditeľa spoločnosti SpiralWave uvádza, že pri použití novej technológie by cena mohla klesnúť na 150 USD za tonu.
Spoločnosť SpiralWave má dva prototypy, ktoré demonštrujú, ako riešenie funguje. Najúčinnejšie by boli namontované tam, kde je tok oxidu uhličitého najintenzívnejší – napríklad na komínoch. Sú však schopné získavať oxid uhličitý priamo zo vzduchu.
Zariadenie potrebuje 10 000 kilowatthodín energie na výrobu metrickej tony metanolu zo vzduchu. Ako nás však vývojári ubezpečujú, ich metóda stojí menej ako súčasné spôsoby výroby e-metanolu a funguje oveľa efektívnejšie. Dnešné technológie dosahujú 50-percentnú účinnosť, zatiaľ čo riešenie SpiralWave dokáže premeniť 75 alebo za priaznivých podmienok dokonca 90 % elektrickej energie na chemickú energiu v metanole.
Emisie uhlíka sú výhodou spaľovacích motorov?
Navyše, podľa autorov projektu je možné postaviť obrovské zariadenia, ktoré dokážu ročne odstrániť z atmosféry celé gigatony oxidu uhličitého. Jedno 100 metrov vysoké zariadenie by mohlo zachytiť jednu gigatonovú dávku CO2 ročne. A podľa Abeda Bukhariho, spoluzakladateľa tohto projektu, na zastavenie negatívnych klimatických zmien potrebujeme odstrániť 10 gigaton ročne. Ak by sa riešenie tohto startupu skutočne podarilo zaviesť do praxe, možno by zákaz nových áut so spaľovacími motormi mohol odísť do histórie – prítomnosť zvýšeného množstva CO2 v atmosfére by nebola problémom, ale prínosom.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Spaľovacie motory týchto SUV majú spotrebu 1 l/100 km.
Zachráňte výkon svojho motora! Ako zistiť, či je senzor na vine.
Ako znížiť spotrebu paliva o 30 %: Jednoduché triky, ktoré môžete začať používať hneď teraz!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.