8.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@supercarMOMcbrtkk).
Dacia Duster už roky kraľuje ako etalón medzi cenovo dostupnými SUV s vynikajúcim pomerom cena/výkon. V priebehu rokov vlastne získala na kvalite a technológiách, ale teraz prichádzajú čínski výrobcovia s modelmi s podobným prístupom. Jedným z najnovšie ohlásených je Jaecoo 5 – dokáže ich vyzvať?
Dizajn
Prvá generácia modelu Dacia, ktorá uprednostňovala praktickosť a minimalizáciu nákladov na úkor vzhľadu, už dávno patrí minulosti. V priebehu generácií sa jej dizajn vyvíjal, zostal rozpoznateľný, ale stal sa atraktívnejším a prezentoval modernejšiu estetiku.
Jaecoo priamo preskočil túto prvú fázu a teraz ponúka výrazný model, ktorý imidžom prekonáva vidiecke SUV a pripomína prémiový model, pričom dominuje najmä jeho obrovská predná maska s vertikálnymi lamelami.
Rozmery
Obe vozidlá patria do segmentu nižších SUV C, takže ich rozmery nie sú príliš veľké, hoci medzi nimi je väčšia „päťka“: dĺžka 4 380 mm, šírka 1 860 mm a výška 1 650 mm; rázvor náprav je 2 630 mm.
Pre porovnanie, Duster má dĺžku 4 343 mm, šírku 1 813 mm, výšku 1 693 mm a rázvor 2 673 mm.
To sa prejavuje aj v objeme batožinového priestoru, ktorý čínske vozidlo ponúka 480 litrov, čím za sebou necháva väčšinu verzií svojho konkurenta, hoci v najbenzínovejšej verzii ho s 517 litrami prekonáva.
Motory
Oba modely hrajú rovnakým multienergetickým tromfom. Majú odlišné pohonné systémy, hoci každý z nich má svoje špecifické vlastnosti. Kým teda čínsky model bude mať elektrický variant, rumunský má verziu vybavenú LPG.
Jaecoo pri modeli 5 oznámil, že ponúkne „benzínové, hybridné (HEV) a 100 % elektrické pohonné systémy, ktoré prispôsobia jednotlivým krajinám podľa ich preferencií a potrieb“. V praxi zatiaľ automobilka špecifikovala len benzínovú verziu.
Poháňa ju preplňovaný štvorvalcový motor 1,6 TGDI s výkonom 145 k, ktorý je kombinovaný so 7-stupňovou automatickou prevodovkou a systémom pohonu predných kolies. Spoločnosť však neuviedla údaje o jeho výkone, spotrebe paliva a emisiách.
V prospech modelu Duster hovorí skutočnosť, že všetky verzie, ktoré využívajú tú či onú technológiu, získali od DGT (Dirección General de Tráfico) označenie ECO.
Základným motorom je dobre známy motor ECO-G s výkonom 100 koní. Ten sa používa v mnohých ďalších modeloch značky a funguje na benzín aj LPG. Okrem toho a po prvýkrát v modeli sú k dispozícii dva elektrifikované varianty.
Prvým je TCe s výkonom 130 k, ktorý využíva 48V mikrohybridný systém a ponúka sa s pohonom predných aj všetkých kolies. Druhým je hybridný variant s výkonom 140 k, ktorý mal premiéru v modeli Jogger. Umožňuje jazdu v elektrickom režime pri väčšine mestských ciest.
Cena
Jaecoo zatiaľ nezverejnilo cenu modelu Jaecoo 5. Automobilka ju pravdepodobne oznámi čoskoro, keďže model príde na trh v roku 2025, ale môžeme len odhadovať podľa jeho väčšieho brata Jaecoo 7, ktorý stojí od 33 900 eur.
Cena sa v najlepšom prípade môže pohybovať okolo 25 000 eur, ale základná cena pravdepodobne nedosiahne úroveň Dacie Duster. Tá prakticky nemá konkurenciu a začína na 17 490 eurách.
Čo je lepšie?
Jaecoo 5 sľubuje, ale zatiaľ je to len sľub a na to, čo naozaj ponúka, si budeme musieť počkať, kým sa dostane na trh. Navyše stojí proti modelu, ktorý je realitou, ťažkej váhe, ktorá si upevnila svoju pozíciu a ktorú potenciálni slovenský kupujúci videli v priebehu rokov zlepšovať.
Dacia Duster je v tomto prípade vhodnou voľbou, pretože je lacnejšia, už dokázala, čo prináša, a má pestrejšiu motorickú ponuku, ktorá sa predovšetkým prispôsobuje potrebám väčšiny slovenských vodičov. Nemôže však zaspať na vavrínoch, pretože čínska konkurencia bude čoraz tvrdšia.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Chcete vedieť, ako sa vyhnúť problémom so štartovaním v zime? Tento trik vám zmení život!
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.