Elektro, Správy, Zaujímavosti,

EÚ vs. automobilky: Kto vyhrá v boji o budúcnosť dopravy?

9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zaltrona). V Európe má motoristický svet na mysli veľmi jasný dátum: rok 2035. Je to rok, ktorý Európska únia stanovila ako rok zákazu predaja automobilov...

9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zaltrona).

V Európe má motoristický svet na mysli veľmi jasný dátum: rok 2035. Je to rok, ktorý Európska únia stanovila ako rok zákazu predaja automobilov so spaľovacími motormi. A nie, nehovoríme len o modeloch na benzín, naftu alebo plyn (LPG alebo CNG); aj o elektrifikovaných modeloch, ktoré majú nejaký druh znečisťujúcich emisií.

EÚ vs. automobilky: Kto vyhrá v boji o budúcnosť dopravy?
Foto: shutterstock.com/Zaltrona

Cieľ je jasný

Premeniť EÚ na trh, na ktorom sa budú predávať len elektromobily, či už pôjde o vozidlá na batérie alebo modely na vodíkový pohon.

Krátko po tomto oznámení výrobcovia „preskočili obruče“ a oznámili svoju transformáciu na exkluzívne značky elektromobilov, pričom v mnohých prípadoch stanovili dátum ešte skôr, ako bol termín stanovený nadnárodným orgánom.

To všetko však bolo v roku 2022 a napriek dobrým úmyslom skutočnosť ukázala, že fakty sú úplne iné.

Sotva rok a pol po oznámení takmer všetci výrobcovia postupne oznámili oneskorenie alebo úpravy svojich pôvodných plánov. Spoločnosti naďalej rešpektujú hranicu 2035, ale majú predstavu, že zvyšné roky posunú ďalej.

Okrem toho vzhľadom na dopyt na trhu dali jasne najavo, že sa venujú plug-in hybridným vozidlám ako prechodnej technológii, ktorá v tomto období získa veľký význam, pretože je univerzálnejšia ako čisto elektrické vozidlá a lepšie vyhovuje všeobecným potrebám európskych občanov.

Hoci značky už začali ustupovať, Európska únia si stojí za svojím a zdá sa, že svoje plány nemieni zmeniť.

To sa dotkne výrobcov, ktorí to nestihnú, ako pred niekoľkými mesiacmi upozornil generálny riaditeľ spoločnosti Renault Luca de Meo, keď povedal, že európske značky by mohli nazbierať „až 15 miliárd eur na pokutách, ak po spomalení predaja elektrických vozidiel nebudú môcť splniť ambiciózne klimatické ciele EÚ“.

Zdá sa, že pre spaľovacie automobily už nie je žiadna nádej, ale počas tohto obdobia niekoľko krajín lobovalo za posunutie termínu a za to, aby spaľovacie motory mali viac času na život.

Krajiny, ktoré sa vzbúrili proti EÚ

Prvá vlna krajín proti hnutiu na seba nenechala dlho čakať. Proti kroku EÚ protestovalo päť krajín: Taliansko, Portugalsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovensko.

Spojili sa a predložili návrh na predĺženie platnosti o 5 rokov, čím by sa zákaz používania automobilov skončil v roku 2040, ako sa pôvodne plánovalo.

V návrhu sa uvádza nielen postupný plán, ktorý by značkám umožnil postupne sa prispôsobiť konečnému cieľu nulových emisií. Do roku 2035 sa v ňom požadovalo zníženie emisií o 90 %, čo by im poskytlo väčšiu rezervu na dokončenie „čistenia“ ich sortimentu do roku 2040.

Európska únia si stojí za svojím a zdá sa, že svoje plány nemieni zmeniť.
Foto: youtube.com/@DriveGreen

Týka sa to osobných automobilov, zatiaľ čo pre ľahké úžitkové vozidlá stanovili tri kroky:

  • 2030: 45 % zníženie emisií
  • 2035: 80 % zníženie emisií
  • 2040: 100 % zníženie emisií

Hoci sa zdalo, že ide o racionálny návrh, ktorý má väčšiu štruktúru a ktorý by značkám automobilov trochu uľahčil situáciu, EÚ ho zamietla a drží sa svojich pôvodných plánov. Odmietnutie však protesty nezmiernilo.

Zákaz sa musí zmeniť

V súčasnosti sa proti tomuto opatreniu najostrejšie stavajú dve hlavné krajiny, Taliansko a Nemecko, čo je logické, keďže majú dlhú tradíciu v automobilovom priemysle, majú veľký automobilový priemysel a prechod na euro ich ovplyvní z hospodárskeho hľadiska.

Počnúc Talianskom jeho minister energetiky Gilberto Pichetto vyhlásil, že zákaz sa musí zmeniť, pretože je „absurdný“ a diktovaný ideologickou agendou, keďže nezodpovedá rôznym skutočnostiam v EÚ.

Adolfo Urso, minister hospodárskeho rozvoja krajiny, zasa uviedol: „V neistých vyhliadkach, ktoré ovplyvňujú nemecký automobilový priemysel, je potrebná jasnosť, aby sa európsky priemysel nezrútil. Európa potrebuje pragmatickú víziu, ideologická vízia zlyhala. Musíme si to uvedomiť.“

Nemecko plán EÚ rýchlo vetovalo, ale potom veto stiahlo a v posledných mesiacoch prostredníctvom viacerých svojich vládnych predstaviteľov zopakovalo, že pre autá so spaľovacími motormi budú existovať medzery na trhu a zasadzuje sa za to, aby modely využívajúce syntetické palivá boli výnimkou zo zákazu.

Christian Lindner, nemecký minister financií, vyhlásil: „Mali by sme sa zamerať na technologickú otvorenosť. Syntetické palivá a biopalivá sú tiež spôsobom, ako byť šetrný ku klíme“.

Redakcia Auto trendy.

Súvisiace články:

Európska komisia chce prehodnotiť myšlienku elektronických palív

Európsky automobilový priemysel v kríze. Masívne prepúšťanie tisícov ľudí. V čom je problém?

Zachráňte výkon svojho motora! Ako zistiť, či je senzor na vine.


Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.


Varovanie

Vážení čitatelia - diskutéri. Podľa zákonov Slovenskej republiky sme povinní na požiadanie orgánov činných v trestnom konaní poskytnúť im všetky informácie zozbierané o vás systémom (IP adresu, mail, vaše príspevky atď.) Prosíme vás preto, aby ste do diskusie na našej stránke nevkladali také komentáre, ktoré by mohli naplniť skutkovú podstatu niektorého trestného činu uvedeného v Trestnom zákone. Najmä, aby ste nezverejňovali príspevky rasistické, podnecujúce k násiliu alebo nenávisti na základe pohlavia, rasy, farby pleti, jazyka, viery a náboženstva, politického či iného zmýšľania, národného alebo sociálneho pôvodu, príslušnosti k národnosti alebo k etnickej skupine a podobne. Viac o povinnostiach diskutéra sa dozviete v pravidlách portálu, ktoré si je každý diskutér povinný naštudovať a ktoré nájdete tu. Publikovaním príspevku do diskusie potvrdzujete, že ste si pravidlá preštudovali a porozumeli im.



Najčítanejšie

Odporúčame

Čo ponúka najlacnejšia verzia, najpredávanejšieho hybridného vozidla

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@Toyotaview). Koľko stojí a čo ponúka najlacnejšia verzia Toyoty Corolla, najpredávanejšieho hybridného vozidla. K dispozícii je s dvoma motormi, štyrmi…

Mazda potvrdzuje novú generáciu SUV CX-5. Japonci pracujú na novom benzínovom motore

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@reatilesupercars). Mazda sa nevzdáva spaľovacieho motora - dokonca oznámila novú generáciu benzínových motorov a potvrdila pripravované SUV CX-5. Mazda potvrdzuje…

Terénny karavan za dobrú cenu – najlepšia Lada Niva

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@redux-vehicles). Pri cestovaní s týmto vozidlom 4x4 prerobeným na skutočný obytný automobil nebude problémom ani zima, ani zlé počasie. Pri…

Vodiči, zbavte sa neviditeľného nepriateľa: Riešenia proti zahmlievaniu okien!

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: youtube.com/@autosyard). Náhle zmeny teploty často vedú k zahmlievaniu okien, čo je problém, s ktorým sa vodiči musia vysporiadať. Šťastím je,…

Za 5 rokov budú naše pneumatiky inteligentné, budú kontrolovať povrch vozovky a opotrebenie

12.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: Súkromný archív). V automobiloch sa každoročne objavuje čoraz viac elektroniky a bezpečnostných systémov rôzneho druhu. Odborníci zo spoločnosti Nokian uvádzajú,…

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov