9.11.2024 Redakcia Auto trendy (Foto: shutterstock.com/Zaltrona).
V Európe má motoristický svet na mysli veľmi jasný dátum: rok 2035. Je to rok, ktorý Európska únia stanovila ako rok zákazu predaja automobilov so spaľovacími motormi. A nie, nehovoríme len o modeloch na benzín, naftu alebo plyn (LPG alebo CNG); aj o elektrifikovaných modeloch, ktoré majú nejaký druh znečisťujúcich emisií.
Cieľ je jasný
Premeniť EÚ na trh, na ktorom sa budú predávať len elektromobily, či už pôjde o vozidlá na batérie alebo modely na vodíkový pohon.
Krátko po tomto oznámení výrobcovia „preskočili obruče“ a oznámili svoju transformáciu na exkluzívne značky elektromobilov, pričom v mnohých prípadoch stanovili dátum ešte skôr, ako bol termín stanovený nadnárodným orgánom.
To všetko však bolo v roku 2022 a napriek dobrým úmyslom skutočnosť ukázala, že fakty sú úplne iné.
Sotva rok a pol po oznámení takmer všetci výrobcovia postupne oznámili oneskorenie alebo úpravy svojich pôvodných plánov. Spoločnosti naďalej rešpektujú hranicu 2035, ale majú predstavu, že zvyšné roky posunú ďalej.
Okrem toho vzhľadom na dopyt na trhu dali jasne najavo, že sa venujú plug-in hybridným vozidlám ako prechodnej technológii, ktorá v tomto období získa veľký význam, pretože je univerzálnejšia ako čisto elektrické vozidlá a lepšie vyhovuje všeobecným potrebám európskych občanov.
Hoci značky už začali ustupovať, Európska únia si stojí za svojím a zdá sa, že svoje plány nemieni zmeniť.
To sa dotkne výrobcov, ktorí to nestihnú, ako pred niekoľkými mesiacmi upozornil generálny riaditeľ spoločnosti Renault Luca de Meo, keď povedal, že európske značky by mohli nazbierať „až 15 miliárd eur na pokutách, ak po spomalení predaja elektrických vozidiel nebudú môcť splniť ambiciózne klimatické ciele EÚ“.
Zdá sa, že pre spaľovacie automobily už nie je žiadna nádej, ale počas tohto obdobia niekoľko krajín lobovalo za posunutie termínu a za to, aby spaľovacie motory mali viac času na život.
Krajiny, ktoré sa vzbúrili proti EÚ
Prvá vlna krajín proti hnutiu na seba nenechala dlho čakať. Proti kroku EÚ protestovalo päť krajín: Taliansko, Portugalsko, Bulharsko, Rumunsko a Slovensko.
Spojili sa a predložili návrh na predĺženie platnosti o 5 rokov, čím by sa zákaz používania automobilov skončil v roku 2040, ako sa pôvodne plánovalo.
V návrhu sa uvádza nielen postupný plán, ktorý by značkám umožnil postupne sa prispôsobiť konečnému cieľu nulových emisií. Do roku 2035 sa v ňom požadovalo zníženie emisií o 90 %, čo by im poskytlo väčšiu rezervu na dokončenie „čistenia“ ich sortimentu do roku 2040.
Týka sa to osobných automobilov, zatiaľ čo pre ľahké úžitkové vozidlá stanovili tri kroky:
- 2030: 45 % zníženie emisií
- 2035: 80 % zníženie emisií
- 2040: 100 % zníženie emisií
Hoci sa zdalo, že ide o racionálny návrh, ktorý má väčšiu štruktúru a ktorý by značkám automobilov trochu uľahčil situáciu, EÚ ho zamietla a drží sa svojich pôvodných plánov. Odmietnutie však protesty nezmiernilo.
Zákaz sa musí zmeniť
V súčasnosti sa proti tomuto opatreniu najostrejšie stavajú dve hlavné krajiny, Taliansko a Nemecko, čo je logické, keďže majú dlhú tradíciu v automobilovom priemysle, majú veľký automobilový priemysel a prechod na euro ich ovplyvní z hospodárskeho hľadiska.
Počnúc Talianskom jeho minister energetiky Gilberto Pichetto vyhlásil, že zákaz sa musí zmeniť, pretože je „absurdný“ a diktovaný ideologickou agendou, keďže nezodpovedá rôznym skutočnostiam v EÚ.
Adolfo Urso, minister hospodárskeho rozvoja krajiny, zasa uviedol: „V neistých vyhliadkach, ktoré ovplyvňujú nemecký automobilový priemysel, je potrebná jasnosť, aby sa európsky priemysel nezrútil. Európa potrebuje pragmatickú víziu, ideologická vízia zlyhala. Musíme si to uvedomiť.“
Nemecko plán EÚ rýchlo vetovalo, ale potom veto stiahlo a v posledných mesiacoch prostredníctvom viacerých svojich vládnych predstaviteľov zopakovalo, že pre autá so spaľovacími motormi budú existovať medzery na trhu a zasadzuje sa za to, aby modely využívajúce syntetické palivá boli výnimkou zo zákazu.
Christian Lindner, nemecký minister financií, vyhlásil: „Mali by sme sa zamerať na technologickú otvorenosť. Syntetické palivá a biopalivá sú tiež spôsobom, ako byť šetrný ku klíme“.
Redakcia Auto trendy.
Súvisiace články:
Európska komisia chce prehodnotiť myšlienku elektronických palív
Európsky automobilový priemysel v kríze. Masívne prepúšťanie tisícov ľudí. V čom je problém?
Zachráňte výkon svojho motora! Ako zistiť, či je senzor na vine.
Ďakujeme, že ste si prečítali náš článok. Odporúčame vám sledovať nás v službe Google News.